1 467 712 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 314 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 314 inlägg
Kör du 5-100% så kan du ladda säg 2000 cykler. Kör du istället 20-80% så klarar batteriet 10000 cykler.richardtenggren skrev:
Så även vid misshandel klarar bilen 30000mil utan batteribyte...
Men du har nog bättre kapacitet i slutet av bilens liv om du inte misshandlar batteriwt.
Sen får man högre självurladdning vid hög SOC, så laddkostnaden.ökar en aning
Vem problem är det om elbilen leasas?Attitudeswe skrev:Kör du 5-100% så kan du ladda säg 2000 cykler. Kör du istället 20-80% så klarar batteriet 10000 cykler.
Så även vid misshandel klarar bilen 30000mil utan batteribyte...
Men du har nog bättre kapacitet i slutet av bilens liv om du inte misshandlar batteriwt.
Sen får man högre självurladdning vid hög SOC, så laddkostnaden.ökar en aning
Vad har du leasat för bil? Hur långt kan du köra/hur ofta behöver du ladda om du laddar till 80% och kör till 20%?
Har du behov av att till vardags ladda mer än så? Om inte, varför inte vara på den säkra sidan och bara ladda till 80 om du inte ska på långresa?
Har du behov av att till vardags ladda mer än så? Om inte, varför inte vara på den säkra sidan och bara ladda till 80 om du inte ska på långresa?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Absolut, men batteriet är ju en rätt stor del av bilens kostnad, så om dess hälsa är sämre än normalt kommer det nog kosta, på samma sätt som lack, inredning osv.A Advert skrev:
Leasingbolagen existerar inte för att vara snälla
Hur tänker du att ett leasingbolag ska kunna styrka att det är vårdslöst att ladda en elbil när man dessutom utlovar en viss räckvidd under förutsättningen att batteriet är fulladdat?richardtenggren skrev:
Väldigt märkligt resonemang om du frågar mig.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Dom har säkert råknat med att många laddar fullt. Att ha batteriet fulladdat länge ökar på "calendar ageing" markant. Även höga temperaturer är dåligt. Du kommer att tappa runt 10% max räckvidd första året om du laddar fullt ofta.A Advert skrev:
Ligga och köra på 40-10% till vardags om det räcker är optimalt. Sen ladda upp när man behöver längre räckvidd tillfälligt.
Laddförlusterna är högre vid högt Soc dessutom.
Det är intressant med. Om nu man skulle bli skyldig att betala för att man ladda bilen till 100% så bör leasingbolagens lakejer på åf sluta säga att det är ok att ladda till 100%.A Advert skrev:
Frågade specifikt det vid leverans av min bil och åf menade på att det är inga problem.
Så själv kör jag till 100% med ivägskörningstid, så den står aldrig med 100%. Den har nog stått med max 85% mer än en dag.
Ser inget specifikt i mitt avtal om batterihälsa heller =)
Efter (ytterligare) en sån här rapport skulle i alla fall inte jag köpa en begagnad Tesla:
https://carup.se/tesla-hamnade-pa-plats-111-av-111-efter-dacia/
Jag tycker det var länge sen Teslas kvalitetsproblem uppdagades och de skulle väl vara lösta för ett bra tag sen med nya fabriker och tillverningsmetoder etc? Hur står sig egentligen en ny Tesla kvalitetsmässigt mot en som är 2-3 år gammal?
https://carup.se/tesla-hamnade-pa-plats-111-av-111-efter-dacia/
Jag tycker det var länge sen Teslas kvalitetsproblem uppdagades och de skulle väl vara lösta för ett bra tag sen med nya fabriker och tillverningsmetoder etc? Hur står sig egentligen en ny Tesla kvalitetsmässigt mot en som är 2-3 år gammal?
Burrr ...
Jag passade på nu att tanka andra bilen, när det nu är lite billigare.
Men alltså, stå vid pumparna i minus 6 grader i 5 minuter och hälla i bensin.., jäklars vad bortskämd jag blivit, nu kändes det riktigt jäkligt jobbigt.
Jag passade på nu att tanka andra bilen, när det nu är lite billigare.
Men alltså, stå vid pumparna i minus 6 grader i 5 minuter och hälla i bensin.., jäklars vad bortskämd jag blivit, nu kändes det riktigt jäkligt jobbigt.
Ja du var lite slö. Ha kortet redo i handen nästa gång så ska du nog kapa 2 minuter. Tyvärr har inte bensin turboknapp men du får köpa en diesel så du kan trycka på den knappen så pumpar den in rejält snabbtMikael_L skrev:
Vi hade -4 i morse, och jag blir påmind om att id3 är ingen vinterbil igen. Massor av gula lampor på skärmen, sladdig som fan på halka, rumpan åker ut i minsta lilla (svarthalka) och imman på rutan är ett faktum igen.
Där har id3 inte en chans i helvete mot min skåpbil (berlingo) kupevärmare på morgonen så rutan är ren. Sen efter 4 km så kommer värmen från motorn, och det blir som i en bastu om man vill. Imma på rutan? inte en chans alls.
En annan sak man gör nu med är att stänga av infällningen av backspeglarna =) för de funkar inte vid -4
Jag tänker mig att ID4 borde vara ganska lik ID3 här. Och jag håller helt med om att bakhjulsdrift inte är något vidare i halka. Men jag har aldrig haft en bil där värmen kommer så fort som i ID4. Jag bryr mig inte om att använda förvärmningen av kupén trots att den finns där. Ibland blir det imma på rutorna med värmen på auto. Men om man manuellt ökar fläkten eller sätter den på max defrost är det inga problem att snabbt få bort imman.R Rkarlsson skrev:Vi hade -4 i morse, och jag blir påmind om att id3 är ingen vinterbil igen. Massor av gula lampor på skärmen, sladdig som fan på halka, rumpan åker ut i minsta lilla (svarthalka) och imman på rutan är ett faktum igen.
Där har id3 inte en chans i helvete mot min skåpbil (berlingo) kupevärmare på morgonen så rutan är ren. Sen efter 4 km så kommer värmen från motorn, och det blir som i en bastu om man vill. Imma på rutan? inte en chans alls.