Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det beror ju helt på hur man ser på TV, hur långt ifrån TV:n står soffan osv.
Jag köpte ju en 65" och ångrar mig nästan, 55" som jag hade haft innan hade absolut räckt.
Du går aldrig på bio för att bilden är för stor? 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Du går aldrig på bio för att bilden är för stor? 😂😂
Beror ju helt på hur nära man sitter.
Och många har inte sitt vardagsrum inrett som en biosalong.
TV:n ska ju få plats utan att ta för mycket plats. Möbler, fönster etc ställer till det ibland.
Inse att det är högst beroende på hur man bor och har möjlighet att möblera med TV:n
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Beror ju helt på hur nära man sitter.
Och många har inte sitt vardagsrum inrett som en biosalong.
TV:n ska ju få plats utan att ta för mycket plats. Möbler, fönster etc ställer till det ibland.
Inse att det är högst beroende på hur man bor och har möjlighet att möblera med TV:n
Inte många som inte har tre meter eller mer till tv i vardagsrummet om man ska ha nytta av hög upplösning måste man sitta nära och/eller ha stor skärm. Jag tror de flesta har plats för minst 75 tum. Idag har ju ingen bokhyllor och böcker utan tv bänk med tv ovanför och soffa mittemot.
Ta ner väggorden så får TVn plats 😉
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte många som inte har tre meter eller mer till tv i vardagsrummet om man ska ha nytta av hög upplösning måste man sitta nära och/eller ha stor skärm. Jag tror de flesta har plats för minst 75 tum. Idag har ju ingen bokhyllor och böcker utan tv bänk med tv ovanför och soffa mittemot.
Ta ner väggorden så får TVn plats 😉
Klart att man har bokhyllor, tavlor/målningar och fönster!
Man är ju ingen serieätande tonåring längre 🤣 TV-skärm visar två personer som pratar, interiör med blomstrig gardin, kontext synlig genom textning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
P Pin skrev:
Idag har ju ingen bokhyllor och böcker
Jasså?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Trodde det bara var jag. Bortåt 100 hyllmeter böcker hemma.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Mats och 7 till
  • Laddar…
Kan bekräfta att inbränning förekommer fortfarande på åtminstone LG OLED för några år sedan. Vi har lite Sonic och super mario rester på skärmen efter att pojkarna snöade in fullständigt på dessa gamla spelen för nått år sedan.

Lyckligtvis hann vi upptäcka det och begränsade det mesta spelandet till en annan TV.

Så jag skulle nog rekommendera en OLED om man använder den till vad den är bäst, filmer och serier. INTE spel eller tv-tittande med fasta loggor eller information som alltid sitter still. Men till film är de absolut oslagbara tycker jag! Inte i dagsljus då heller förstås utan i lagom till helt nedsläckt rum.

Det som stör mig mest med tv-apparater är att det fortfarande är allti-i-ett apparater. Hade varit så mycket bättre med en separat TV-box och separat skärm så man kan köpa en bra bild och sen bara byta ut boxen när den börjar bli omodern.

En sak till förresten, Android-tv tycker jag har varit fenomenalt i en box vi har. En uppdatering nått år tillbaka har dock gjort så att det alltid är reklam på startsidan. Som inte går att ta bort!! SÅn jäkla b-känsla när man startar upp för filmkvällen och får en massa skitreklam över hela skärmen.
(man kan förstås bocka av uppdateringar och slippa men då får man uppdatera alla andra appar manuellt...)
 
Summa summarum, köp din TV online så du kan prova den i lugn och ro och returnera utan problem ifall du är missnöjd.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det som stör mig mest med tv-apparater är att det fortfarande är allti-i-ett apparater. Hade varit så mycket bättre med en separat TV-box och separat skärm så man kan köpa en bra bild och sen bara byta ut boxen när den börjar bli omodern.
Men så är det ju redan, man måste ju inte köra det inbyggda. Här är det Appletv som gäller, tvn är bara en skärm.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men så är det ju redan, man måste ju inte köra det inbyggda. Här är det Appletv som gäller, tvn är bara en skärm.
Så kör vi med men en annan box. Men det är ändå vissa saker som ska göras med tv-fjärren ibland så man är ändå tvungen att ha den fjärren framme. Och hdmi-cec eller vad det nu heter (starta/stänga/byta kanal via hdmi) funkar sisådär fortfarande. Box, tv, receiver funkar finfint men sen kommer alla andra grejor som får för sig att prata direkt med TVn (nya och gamla spelkonsoller osv). Plötsligt startar tvn igen när en spelkonsol nyss stängt av allt. Alltihop kända buggar men som tillverkare av tv och liknande skiter blankt i att korrigera, de säljer grejorna och tillverkar nästa års modell.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så kör vi med men en annan box. Men det är ändå vissa saker som ska göras med tv-fjärren ibland så man är ändå tvungen att ha den fjärren framme. Och hdmi-cec eller vad det nu heter (starta/stänga/byta kanal via hdmi) funkar sisådär fortfarande. Box, tv, receiver funkar finfint men sen kommer alla andra grejor som får för sig att prata direkt med TVn (nya och gamla spelkonsoller osv). Plötsligt startar tvn igen när en spelkonsol nyss stängt av allt. Alltihop kända buggar men som tillverkare av tv och liknande skiter blankt i att korrigera, de säljer grejorna och tillverkar nästa års modell.
Ok, här funkar det bra, använder bara appletvns fjärr…
 
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det beror ju helt på hur man ser på TV, hur långt ifrån TV:n står soffan osv.
Jag köpte ju en 65" och ångrar mig nästan, 55" som jag hade haft innan hade absolut räckt.
Jag gick från 47” till 65”. Ångrar inte en sekund att jag ratade 55”. Det som däremot stör mig lite är att jag inte gjorde väggen lite längre när jag ritade ocg byggde huset så det hade fått plats minst 75”.


More is more som Yngwie Malmsteen sa, allt annat är skitsnack.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ahh ok... ja de kanske har slutat tillverka c1 65"?
Skulle tro det faktiskt…

1 2021
2. 2022
3. 2023

Sen är det väl B, C och G som är de man vanligtvis hittar. G är dyr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men så är det ju redan, man måste ju inte köra det inbyggda. Här är det Appletv som gäller, tvn är bara en skärm.
För mig med. Smartheten i TVn har jag tröttnat på för länge sedan. Chromecast och Telenor digitalbox sköter "tekniken" TVn är i princip bara en skärm.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.