Nu när jag kollar runt lite inser jag att 10k inte räcker särskilt långt om man ska upp i OLED så budgeten sträcks med ett par tusenlappar till.
Vad sägs om en LG 55" C3 för 13990? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9750845&ref=192

Bra ljud har vi redan med en limpa från JBL.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Nu när jag kollar runt lite inser jag att 10k inte räcker särskilt långt om man ska upp i OLED så budgeten sträcks med ett par tusenlappar till.
Vad sägs om en LG 55" C3 för 13990? [länk]

Bra ljud har vi redan med en limpa från JBL.
Har ingen själv, har inte sett den (försöker undvika att ens titta på en OLED eftersom jag inte vill betala vad det kostar i de storlekar jag vill ha) men ser man till tester osv så är det en mycket bra TV. Största problemet är väl just att den bara är 55". Jag tycker man får mer för pengarna om man skippar OLED, men det är ju en högst personlig synpunkt.

I övrigt kan det väl vara värt att googla lite kring ämnet inbränningar osv, det har varit ett gigantiskt problem på LG's OLED's. Ett tag gick det inte ens att se en frisk TV i butik, alla hade inbränningar....jag skulle premiera ett inköpsställe med längre garanti om det finns.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har ingen själv, har inte sett den (försöker undvika att ens titta på en OLED eftersom jag inte vill betala vad det kostar i de storlekar jag vill ha) men ser man till tester osv så är det en mycket bra TV. Största problemet är väl just att den bara är 55". Jag tycker man får mer för pengarna om man skippar OLED, men det är ju en högst personlig synpunkt.

I övrigt kan det väl vara värt att googla lite kring ämnet inbränningar osv, det har varit ett gigantiskt problem på LG's OLED's. Ett tag gick det inte ens att se en frisk TV i butik, alla hade inbränningar....jag skulle premiera ett inköpsställe med längre garanti om det finns.
Trodde i min enfald att inbränningar hörde till det förflutna, där ser man. Men, hur kan då OLED prisas så högt om nu detta skulle vara ett så stort problem? Gäller det bara vissa paneler eller kommer det automagiskt efter ett par år?
Vi har ändå planer på att behålla dumburken minst lika länge som den förra så då är vi inte beredda på att "chansa".

Angående storleken så behöver vi egentligen inte större än idag men då prisskillnaden i många fall är försumbar mellan 48 och 55 (och kanske även 65 på rea) så känner vi inget behov av att fylla hela väggen med en onödigt stor svart fyrkant 🙃
 
Det var ett problem för snart tio år sedan, inget tyder på att det är det på moderna apparater
 
EddieHansson
A ajn82 skrev:
Det var ett problem för snart tio år sedan, inget tyder på att det är det på moderna apparater
Det är nog att överdriva. Problemet finns kvar, men tillverkarna gör ju vad de kan för att minimera. Helt bra blir det inte.
 
A ajn82 skrev:
Det var ett problem för snart tio år sedan, inget tyder på att det är det på moderna apparater
En lätt överdrift. LG presenterade sin första 55" oled för just 10 år sedan så att problemen är förbi stämmer inte. Du verkar ha missat OLED-delen av inbränningsproblematiken. Med det sagt, i vilken omfattning C3 har problem låter jag vara osagt - efter 2020 verkar man ha ändrat tillverkningsprocessen vilket drastiskt minskat problemen.
 
Poängen är att ingen normal användare i dagsläget behöver känna att risk för inbränning ska vara en faktor i valet av ny tv.
Köper du tv för att använda som reklamskylt och visa statiska bilder 24/7 så hade det varit ett problem, eller kanske i extrema tv-spels fall där någon spelar samma spel, med statiska menyer, dygnets alla vakna timmar.
Men för någon som tittar tv ett par timmar om dagen med varierat innehåll, absolut ingenting att ens fundera över.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har ingen själv, har inte sett den (försöker undvika att ens titta på en OLED eftersom jag inte vill betala vad det kostar i de storlekar jag vill ha) men ser man till tester osv så är det en mycket bra TV. Största problemet är väl just att den bara är 55". Jag tycker man får mer för pengarna om man skippar OLED, men det är ju en högst personlig synpunkt.

I övrigt kan det väl vara värt att googla lite kring ämnet inbränningar osv, det har varit ett gigantiskt problem på LG's OLED's. Ett tag gick det inte ens att se en frisk TV i butik, alla hade inbränningar....jag skulle premiera ett inköpsställe med längre garanti om det finns.
När man väl sett 4k HDR på en OLED är det bara att slanta upp.... 😉😆
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När man väl sett 4k HDR på en OLED är det bara att slanta upp.... 😉😆
Man blir lätt lite kinkig var gäller kvaliten på materialet efter det, det syns när det är 4k och inte på Netflix 😁
 
A ajn82 skrev:
Poängen är att ingen normal användare i dagsläget behöver känna att risk för inbränning ska vara en faktor i valet av ny tv.
Köper du tv för att använda som reklamskylt och visa statiska bilder 24/7 så hade det varit ett problem, eller kanske i extrema tv-spels fall där någon spelar samma spel, med statiska menyer, dygnets alla vakna timmar.
Men för någon som tittar tv ett par timmar om dagen med varierat innehåll, absolut ingenting att ens fundera över.
Alla tv-apparater har ju också "skärmsläckare" för att motverka detta.... Men kollar man alltid på samma kanal dygnet runt, med en logga i nått hörn, så är det en risk...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När man väl sett 4k HDR på en OLED är det bara att slanta upp.... 😉😆
Min strategi är att det jag köper ska vara lite bättre än det jag har. Även apparater i medium-segmentet har svinbra bild. Den xh9505 i 65" jag har behöver inte skämmas, bildkvaliteten begränsas oftast av materialet jag tittar på, inte TVn själv. För denna uppgradering är det egentligen sovrumsTVn som är drivande. En Panasonic-plasma som inte håller måttet längre så nu blir det 75" i vardagsrummet och 65 i sovrummet, dit jag allt för ofta blir förvisad när resten av familjen ska kolla på något tråkigt....
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
J JonasJN skrev:
Nu när jag kollar runt lite inser jag att 10k inte räcker särskilt långt om man ska upp i OLED så budgeten sträcks med ett par tusenlappar till.
Vad sägs om en LG 55" C3 för 13990? [länk]

Bra ljud har vi redan med en limpa från JBL.
Lägg till 1500 spänn till och gå för en 65 istället.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fsn skrev:
Går det? Var hittar man en 65C1 i November 2023? Jag skulle tro att det billigaste man kan fiska fram är 65B2.
Ahh ok... ja de kanske har slutat tillverka c1 65"?
 
F fsn skrev:
Lägg till 1500 spänn till och gå för en 65 istället.
Det beror ju helt på hur man ser på TV, hur långt ifrån TV:n står soffan osv.
Jag köpte ju en 65" och ångrar mig nästan, 55" som jag hade haft innan hade absolut räckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.