Nissens
M Matte Bygg skrev:
Costco har en fin 55” LG OLED för 7500:-
Mycket fin design utan logga eller extra krusiduller.
Byter man tv så sällan son ts så kanske 55” är lite väl liten storlek. 55” är ju litet redan idag…
 
En 55" är vad jag får plats med just nu om jag inte vill bygga om min vägg med inbygga fack för högtalare. Vilket inte känns som om jag vill ta tag i nu. Men, det kanske är helt rätt tänk att gå på 65" för att vara lite framtidssäker, men det är fler variabler än bara priset som spelar in då som sagt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
En 55" är vad jag får plats med just nu om jag inte vill bygga om min vägg med inbygga fack för högtalare. Vilket inte känns som om jag vill ta tag i nu. Men, det kanske är helt rätt tänk att gå på 65" för att vara lite framtidssäker, men det är fler variabler än bara priset som spelar in då som sagt.

När jag monterade högtalare (eller snarare drog kablar för högtalare) så måttade jag för 85". Då kostade en 85a flera hundra tusen kr och alla skrattade åt att det var *därför* jag hade dosor och kontakter just där.

Vid förra TV-bytet för ett par år sedan var det precis på håret att 75" föll inom min budget (jag brukar ha ett tak på 15kkr) men jag fick då inte rätt bildkvalitet på 75an för att bli nöjd, så det blev en 65a. Vid nästa byte är nog 85" med riktigt bra bild nära budget, men en 75" kommer definitivt att vara det.

75 skulle jag köpa utan att tveka trots att jag sitter rätt nära TVn, 85 kan bli lite stort även om jag får plats.....

Samtidigt är det ju så att har man inte plats så är det ju så...
 
Precis, idag ångrar jag att jag siktade på 55" som max när jag gjorde väggen. Jag ville bara att det skulle se tajt ut. Jaja, det är väl bara ett Freudianskt skäl till att behöva ta fram verktygen igen. Undermedveten felplanering ...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har 2 st LG Oled, Den första en EF950 som jag köpte för 7 år sen. Svindyr, låg då på list 77K, men Blackfriday sålde den för "bara" 46K. Super nöjd, men kunde i vissa partier upplev sk "banding" i bilden. Fortfarande det bästa i TV värld jag upplevt då.

För ett par år sen köpte jag en LG65" C serien, kommer inte ihåg vilken version/år, var nog 3 år sen. C serien är LGs mellan modell, bättre än B serien, men saknar lite från toppserien. Bild kvalitén i denna gör 8or runt min gamla som hörde till deras toppserie. Det enda jag inte har är 3D, vilket jag ändå mest ser som Ploj.
Denna kostade då drygt 20K. Vilket är ungefär vad de fortfarande kostar i den modellserien.
LG tillverkar nog 100% av alla tv tillverkares Oled paneler. Så man kan vara säker på att deras skärmar håller hög kvalitet på panelen. Sen kommer bildprocessor och bildbehandling in. Det är här kvaliteten mellan tillverkare, utöver OS skiljer. Vad gäller LG hade jag gått på en C serie, inte B serie. Där har de snålat in på just sådana saker..

Jämför du sen Oled i ungefär samma prisklasser, så får man nog ha ett jävligt bra öga för att se några markanta skillnader. Många pratar varmt för Sony. Själv tycker jag fortsatt LG ger mest för pengarna.

Jag vet inte hur bra android funkar nu, men jag jobbar en del med androidbaserade proffs/utbildningsskärmar. Och det jag slås av är att även om de kan ladda Androidappar, så är de sällan gjorda för TV, utan för paddor och telefoner. så testa att de viktigaste apparna smidiga att använda. Och framför allt att skärmens OS är snabbt. Det krävs en kraftig Processor om det skall bli fart. Apple TV sätetr tx samma processor i sin nya ATV som i deras Ipad, mao Dator prestanda. Blir TV seg, så kommer du bli galen och åka och köpa en ATV eller chromcast. Så denna del är viktig.
Personligen tycker jag LG WebOS är otroligt bra. Älskar det. MEN LG har riktigt kasst App utbud. De största streamingplattformarna finns där. men tv4, och Tele2 har jag inte.

Köpte nyligen en Samsung Qled Frame 75" 2022 . Ersatte den gamla Oled i vardagsrummet. Visste att den skulle innebära avkall på bildkvalitet mot Oled skärmen. men ville ha något som smälte in och blev snyggare i rummet. Mao estetik före kvalitet:) Frame är ju en Premiumskärm med en av Samsungs vassaste mediaboxar. Den når dock inte upp till deras svindyra 8K skärm dock. Det jag slogs av var att som förväntat så saknas svärtan. Det är här Oleden piskar allt. Och jag måste erkänna att jag störs lite av det varje gång jag slår på den. men det beror på att jag vant mig vid den nivån, och har det i 2 andra rum jag går in i. I övrigt måste jag säga att skärmen slagit mina förväntningar. Rörlighet i bild, skärpa djup etc är riktigt riktigt bra. Jag skulle påstå att en Qled i premiumskiktet är minst lika bra som en Oled, bortsett från Svärta, vilket dock inte är oväsentligt.

Vad jag dock fått är en skärm som ser riktigt snygg ut på väggen. Fungera som tavla/fotoram på ett bra sätt. Vi har ganska mycket ljusinsläpp i detta rum. Här passar denna skärm avsevärt bättre, då oleden inte genererar lika mycket ljus. Just Frame har dessutom en matt antireflexyta vilket ytterligare hjälper till om man har lite solinstrålning. Så För mig har denna lite sämre teknik faktiskt visa sig vara bättre i detta utrymmet.
Samsungs operativ Tizen tycker jag är lite krångligare än LG. kan bero på att jag haft LG i 7år. Däremot finns det mesta man behöver, de är mer kompletta än LG.

Jag är en stark förespråkare av OLED. Dock är den inte bäst på allt. Så kolla igenom dina behov. LG kommer du aldrig bli besviken på, men det blir du nog inte med Philips eller Sony heller. Ambilight hade jag inte lagt med som vikt i beslutet. Känns som kul i början. Men vill man verkligen lysa upp väggen runt hela tiden? I hembio applikationer har man alltid stävat efter att ah så svart och avskärmat som man kan runt bilden. Att går i motsatt riktning känns ologiskt för mig.
 
  • Gilla
Auson och 3 till
  • Laddar…
Nu ett år senare antar jag att råden är samma, köp förra årets modell för halva priset etc. etc.

Vi har haft en Philips 46" med ambilight nu i nio år och varit nöjda bortsett från att UI't är otroligt segt samt att den börjat stänga av sig själv någon gång i veckan helt utan anledning, den startar även upp sig själv på nätterna har jag märkt vilket kanske är än mer lustigt.
Vi är ute efter en 55-65" i prisspannet runt 10, vi är vana vid ambilight men det är inget måste på nästa TV, kanske endast Philips som har detta?
 
J JonasJN skrev:
Nu ett år senare antar jag att råden är samma, köp förra årets modell för halva priset etc. etc.

Vi har haft en Philips 46" med ambilight nu i nio år och varit nöjda bortsett från att UI't är otroligt segt samt att den börjat stänga av sig själv någon gång i veckan helt utan anledning, den startar även upp sig själv på nätterna har jag märkt vilket kanske är än mer lustigt.
Vi är ute efter en 55-65" i prisspannet runt 10, vi är vana vid ambilight men det är inget måste på nästa TV, kanske endast Philips som har detta?
Lade ner en hel del tid på detta för ett år sedan. Läste flertalet tester.
Jag skulle råda dig till att göra detsamma för annars kommer du bara få en massa tyckande med inslag av personliga preferenser.

I mitt prisintervall runt 20kkr 65" tycker jag det stod ganska klart att LG gav bäst utdelning om man prioriterade bildkvalitet högt och även skapligt ljud std.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lade ner en hel del tid på detta för ett år sedan. Läste flertalet tester.
Jag skulle råda dig till att göra detsamma för annars kommer du bara få en massa tyckande med inslag av personliga preferenser.

I mitt prisintervall runt 20kkr 65" tycker jag det stod ganska klart att LG gav bäst utdelning om man prioriterade bildkvalitet högt och även skapligt ljud std.
Håller med. Köpte en LG65” C2 förra året. Klart mest för pengarna. Betalade väl 15k eller nåt sånt på super-REA. 10k kommer man inte långt på numera om man skall ha OLED oavsett märke. Ca 14k börjar det på från 55 tum, ytterligare 2-3000kr för 65 tum.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Håller med. Köpte en LG65” C2 förra året. Klart mest för pengarna. Betalade väl 15k eller nåt sånt på super-REA. 10k kommer man inte långt på numera om man skall ha OLED oavsett märke. Ca 14k börjar det på från 55 tum, ytterligare 2-3000kr för 65 tum.
LG C1 går ju att få för runt 10kkr.
Men vet inte hur de står sig idag mot konkurrenterna i den prisklassen.

För 10år sedan var det enligt mig Samsung som gällde och det ändras ju hela tiden.
Utan att veta så hade jag kikat på en LG även för runt 10kkr.
 
Jag överväger en uppgradering om priset är rätt detta vecka….men jag siktar på 75” denna gång.

Har landat i hisense u7k eller Sony x90l. Den första passar in i min tv-köps-policy med ett reapris på 16k, den andra kostar 21-22 och är egentligen för dyr. Men det är en Sony…

Man man tänka sig 55” borde de närma sig 10kkr iallafall?
 
Fundera på det här med ljud också, kommer ni att använda tv'ns inbygga ljud, eller kopplar ni till extern system?

Om ni ska köra med tv'ns egna ljud har Sony med sin "acoustic surface", där själva skärmen är högtalaren, det bästa ljud jag upplevt från en tv. Sony har även väldigt bra apparater, köper sina OLED paneler från LG, och i något fall QD-OLED paneler från Samsung.

Till skillnad från att köpa från LG/Samsung direkt använder Sony sig av Google TV, så inget proprietärt system.

Så givet det ovan hade jag tittat på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5727056

(sen personligen hade jag inte gått på 55", utan 65" eller större)
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
LG C1 går ju att få för runt 10kkr.
Men vet inte hur de står sig idag mot konkurrenterna i den prisklassen.

För 10år sedan var det enligt mig Samsung som gällde och det ändras ju hela tiden.
Utan att veta så hade jag kikat på en LG även för runt 10kkr.
Går det? Var hittar man en 65C1 i November 2023? Jag skulle tro att det billigaste man kan fiska fram är 65B2.
 
Nissens
Jag kikar just nu också på en TV, jag har en ljudanläggning, så ljudet är helt ointressant. Den jag fastnat för just nu är en Sony 85X95L.
Tittade på 85X90L först, men bilden verkar bättre påX95L.
Någon som har erfarenhet?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag kikar just nu också på en TV, jag har en ljudanläggning, så ljudet är helt ointressant. Den jag fastnat för just nu är en Sony 85X95L.
Tittade på 85X90L först, men bilden verkar bättre påX95L.
Någon som har erfarenhet?
Det är helt enkelt en mer avancerad modell, men också dyrare förstås. Om det är värt det är det nog bara plånboken som kan avgöra.

Största skillnaden är nog att 95 har miniled och 90 fullarray led.

I samma storlek är 95an 12-13kkr dyrare än en 90 så det vore ju konstigt om det inte var skillnad, men i den prisklassen börjar man ju nosa på oled’s också, en c3 LG är nog i samma prisklass.

https://www.trustedreviews.com/vers...MXYTEY&state=4942b1448cbd4b609e9ff47d86c0fc74
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.