Vore ju bättre om folk monterade bort slangvindor eller andra prylar de vill behålla innan de sätter ut sina hus till försäljning. Vad som ingår eller inte bör man ha klarat av vid visningen eller senast vid kontraktskrivningen.
Att komma i efterhand och försöka få ut några tusenlappar extra är lite löjligt.

Vore jag TS skulle jag be säljaren att antingen ta med sig prylarna på listan eller lämna kvar dem utan extra kostnad.
 
  • Gilla
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör de? Tycker inte de allra flesta att slangvindan ingår?
Att det är en spännande tråd ja? Absolut! Tråkigt att den ska behövas dock. Det verkar som att vissa saknar sunt förnuft. Slangvinda, hatthylla, vitvaror. Har läst trådar här där jag fått försvara att Tv'n inte ingår i huset.
 
Befintligt skick borde vara allt fast på tomten alltså alla byggnader, installationer, vitvaror om inte det framgår av den lista som mäklare ber säljaren om inför kontraktsskrivning och som måste signeras av både säljare och köpare, mao vad som ingår i köpet, i efterhand kan inte en säljare hävda en massa saker fast installerade och byggnader som ska betalas extra för.
 
om inte växhus ingår kan jag ta med mig vedboden och hönshuset då med eller?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Allt som är fastskruvat ingår i fastighetsköpet. Inte svårare än så.

Exempel:
Elfa hyllsystem. Skenor som är skruvade i vägg skall ingå i fastighetsköpet. Däremot så kan säljaren plocka med sig konsolerna och hyllplanen.
Definitivt inte sant.

Konstverk, ljusstakar, bokhyllor, högtalare, verktygstavlor, vägglampor. Allt kan vara fastskruvat men ingår inte för det.

I min tvättstuga står arbetsbänkarna löst så då ska jag alltså ta med dem? Badkaret är inte heller fastskruvat.

Om det är fastskruvat eller inte är inte alls avgörande.
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Från hus.se



VILKA INVENTARIER INGÅR I EN BOSTADSFÖRSÄLJNING​


Till en bostad hör vissa inventarier. De kallas vanligen för byggnadstillbehör. De inventarier som räknas som bostadens, och därmed inte får tas med vid en fastighetsförsäljning, är reglerade enligt lag i jordabalken. I jordabalken anges även vilka undantag från regeln som finns. Det finns däremot ingen lag som anger de tillbehör som ska stå kvar vid en försäljning av en en bostadsrätt, men man brukar resonera på samma sätt för bostadsrätter som med fastigheter.

Byggnadstillbehör
Grundregeln är att allt det som tillförts en byggnad av fastighetsägaren för stadigvarande bruk räknas som tillbehör till byggnaden. Det ska också vara installerat. Exempel på tillbehör som finns i en bostad för stadigvarande bruk är:
  • spis, fläktar, inbyggda mikrovågsugnar
  • det mesta i badrum ,badkar, handfat, toalett, dusch och duschkabin
  • tvättmaskin, torktumlare
  • garderober
  • persienner
  • stege för sotning
  • brand- och inbrottslarm
  • köksinredning / kök
  • radiatorer och element
  • parabolantenn
  • porttelefon
  • centraldammsugare
  • hatthylla
  • nycklar
Gränsfall
Det finns vissa inventarier som kan räknas inom gråzonen av vad som räknas som byggnadstillbehör. Dekoder till parabolen är en av de saker som kan diskuteras, liksom den fristående mikrovågsugnen. Däremot går det fint att ta med sig den extra frysen, eller vad det nu är som är extra i fastigheten. Allt fast i ditt kök som köksinredning får man inte ta med sig. Den extra utrustningen ses vanligen inte som byggnadstillbehör.
Annan ägare
Som regeln säger är det fastighetsägaren som måste ha investerat i de inventarier som ingår. Om någon annan äger tillbehören kan dessa inventarier inte tillgodoräknas fastigheten. Det måste vara samma ägare till både inventarer och fastighet.
Kan avtalas bort
Det går att skriva in i köpeavtalet de undantag som säljaren vill göra för vad som ska ingå i fastigheten. Om inget skrivs, gäller grundförutsättningen. Det går också att avtala om att fler inventarier än de lagstadgade ska ingå i fastigheten. Gå igenom inventarierna noga inför köp eller sälj av bostad. Om det finns frågetecken är det klokt att fråga mäklaren om råd och skriva in vad parterna kommer överens om i avtalet. Till syvende sist är det viktigaste att parterna är överens och att överenskommelsen är tydlig i kontraktet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
M Magnus Wassborg skrev:
Från hus.se



VILKA INVENTARIER INGÅR I EN BOSTADSFÖRSÄLJNING​


Till en bostad hör vissa inventarier. De kallas vanligen för byggnadstillbehör. De inventarier som räknas som bostadens, och därmed inte får tas med vid en fastighetsförsäljning, är reglerade enligt lag i jordabalken. I jordabalken anges även vilka undantag från regeln som finns. Det finns däremot ingen lag som anger de tillbehör som ska stå kvar vid en försäljning av en en bostadsrätt, men man brukar resonera på samma sätt för bostadsrätter som med fastigheter.

Byggnadstillbehör
Grundregeln är att allt det som tillförts en byggnad av fastighetsägaren för stadigvarande bruk räknas som tillbehör till byggnaden. Det ska också vara installerat. Exempel på tillbehör som finns i en bostad för stadigvarande bruk är:
  • spis, fläktar, inbyggda mikrovågsugnar
  • det mesta i badrum ,badkar, handfat, toalett, dusch och duschkabin
  • tvättmaskin, torktumlare
  • garderober
  • persienner
  • stege för sotning
  • brand- och inbrottslarm
  • köksinredning / kök
  • radiatorer och element
  • parabolantenn
  • porttelefon
  • centraldammsugare
  • hatthylla
  • nycklar
Gränsfall
Det finns vissa inventarier som kan räknas inom gråzonen av vad som räknas som byggnadstillbehör. Dekoder till parabolen är en av de saker som kan diskuteras, liksom den fristående mikrovågsugnen. Däremot går det fint att ta med sig den extra frysen, eller vad det nu är som är extra i fastigheten. Allt fast i ditt kök som köksinredning får man inte ta med sig. Den extra utrustningen ses vanligen inte som byggnadstillbehör.
Annan ägare
Som regeln säger är det fastighetsägaren som måste ha investerat i de inventarier som ingår. Om någon annan äger tillbehören kan dessa inventarier inte tillgodoräknas fastigheten. Det måste vara samma ägare till både inventarer och fastighet.
Kan avtalas bort
Det går att skriva in i köpeavtalet de undantag som säljaren vill göra för vad som ska ingå i fastigheten. Om inget skrivs, gäller grundförutsättningen. Det går också att avtala om att fler inventarier än de lagstadgade ska ingå i fastigheten. Gå igenom inventarierna noga inför köp eller sälj av bostad. Om det finns frågetecken är det klokt att fråga mäklaren om råd och skriva in vad parterna kommer överens om i avtalet. Till syvende sist är det viktigaste att parterna är överens och att överenskommelsen är tydlig i kontraktet.
Så ingår slangvindan eller inte?
Kul att stegen finns med för det är många som inte har förstått att den ingår vid husköp….
 
Säg att du inte vill ha den. Knepig typ som försöker få ut det där sista av affären. Han kommer och hämtar den om han kommer och hämtar. Betalar du så kommer han på något annat att ta betalt för.

Jag gissar att han inte orkar hämta den utan bara ville att du skulle ge honom lite pengar, den där typens människor brukar vara mest snack och ingen verkstad. Varför annars skulle han ha börjat nämna några hål på väggen, det är inte hans problem?
 
Fairlane
F Finndjävel skrev:
Säg att du inte vill ha den. Knepig typ som försöker få ut det där sista av affären. Han kommer och hämtar den om han kommer och hämtar. Betalar du så kommer han på något annat att ta betalt för.

Jag gissar att han inte orkar hämta den utan bara ville att du skulle ge honom lite pengar, den där typens människor brukar vara mest snack och ingen verkstad. Varför annars skulle han ha börjat nämna några hål på väggen, det är inte hans problem?
Klart säljaren tar den isåfall. Tillträde har inre varit än så det är inte så att säljaren måste komma och hämta den.
Om tillträde redan varit hade det varit ännu värre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om inte växhus ingår kan jag ta med mig vedboden och hönshuset då med eller?
Växthus ingår, det är fastighetstillbehör liksom alla andra byggnader. Det som ältas är byggnadstillbehör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Efter lite mer eftertanke skulle jag kontakta mäklaren, men istället uttryckt oro över att säljaren inte förstått sina förpliktelser och att du är orolig att fastigheten inte kommer att vara i avtalat skick på överlåtelse dagen, och att ni därför inför kontraktsskrivningen måste träffas på fastigheten för en gemensam översikt så att eventuella oegentligheter kan justeras på köpeskillingen. (t.ex om plötsligt ett växthus försvunnit 😂)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så ingår slangvindan eller inte?
Kul att stegen finns med för det är många som inte har förstått att den ingår vid husköp….
Stege FÖR SOTNING ja. Behövs ingen sotning så behövs ingen stege.
 
Ett jäkla tjat om den där stegen... Om jag inte minns fel så tas "stege för sotning" upp som ett exempel i något förarbete till lagen. Sen har folk tolkat det som att det är extremt viktigt att det finns just en "stege för sotning".
 
E eban skrev:
Nu har jag inte läst igenom alla 88 inlägg, varav de flesta är ytterst spekulativa, men jag skulle bara vilja veta:

Vad säger mäklaren?

Det borde vara det enklaste att bara kontakta hen och få saken ur världen. Dels för att hen bör sitta på kunskapen, dels för att medling ingår i hens uppdrag och slutligen för att inte dräneras på energi av en sniken försäljare. Mäklaren är där för både säljaren och köparen!
👋 @Nyatag Kan du vara så snäll och svara på min fråga? 🙏

Vad säger mäklaren? 🤷🏼‍♂️
 
M maria01 skrev:
om inte växhus ingår kan jag ta med mig vedboden och hönshuset då med eller?
De kan ta utedasset
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.