J johanna selter skrev:
Har du redan hört någonting av länstyrelsen. Jag funderar att överklaga avslaget, har en likadant elpanna, men om Boverket håller med länsstyrelse är allt slut tyvärr!
Jag har tyvärr inte hört någonting.
 
J johanna selter skrev:
Har du redan hört någonting av länstyrelsen. Jag funderar att överklaga avslaget, har en likadant elpanna, men om Boverket håller med länsstyrelse är allt slut tyvärr!
Jag började fundera lite kring det du skrev. Länsstyrelsen har alltså redan gett dig avslag? De sa ingenting om att bedömningen i nuläget är att du inte kommer få ta del av bidraget, och hänvisade till det överklagande som gjorts till Boverket? Det var det svar jag fick, av länsstyrelsen i Skåne. Beslut är alltså inte fattat.

Om du redan fått ett avslag tycker jag absolut att du ska överklaga.
 
S skanfals skrev:
Jag började fundera lite kring det du skrev. Länsstyrelsen har alltså redan gett dig avslag? De sa ingenting om att bedömningen i nuläget är att du inte kommer få ta del av bidraget, och hänvisade till det överklagande som gjorts till Boverket? Det var det svar jag fick, av länsstyrelsen i Skåne. Beslut är alltså inte fattat.

Om du redan fått ett avslag tycker jag absolut att du ska överklaga.
Jag fick en avslag av länsstyrelsen i Örebro o de skrev ingenting om att någon har överklagat om samma ämnen! Jag ska överklaga beslutet i alla fall. Jag tycker att så många som möjligt måste överklaga i sådana situationen.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
J johanna selter skrev:
J johanna selter skrev:
Jag fick en avslag av länsstyrelsen i Örebro o de skrev ingenting om att någon har överklagat om samma ämnen! Jag ska överklaga beslutet i alla fall. Jag tycker att så många som möjligt måste överklaga i sådana situationen
Märkligt. Bra! Det kommer jag också att göra om det blir ett slutligt avslag. Uppdatera gärna hur det går, här eller i DM. Jag lovar också skriva så fort jag får mer information i mitt ärende.
 
S skanfals skrev:
Märkligt. Bra! Det kommer jag också att göra om det blir ett slutligt avslag. Uppdatera gärna hur det går, här eller i DM. Jag lovar också skriva så fort jag får mer information i mitt ärende.
S skanfals skrev:
Märkligt. Bra! Det kommer jag också att göra om det blir ett slutligt avslag. Uppdatera gärna hur det går, här eller i DM. Jag lovar också skriva så fort jag får mer information i mitt ärende.
Det ska jag göra. Jag skickar in min överklagelse imorgon!
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
hsd
Eftersom det är Länsstyrelsen som beslutar så blir det lätt olika beslut beroende på var man bor 🤨
 
hsd hsd skrev:
Eftersom det är Länsstyrelsen som beslutar så blir det lätt olika beslut beroende på var man bor 🤨
Så kan det nog vara. Men hittills verkar ingen i detta forum som har en kombipanna av något slag fått godkänt på sin ansökan. Eller jo, det var en som antydde att han hade en sådan panna, men bara uppgett ”elpanna” i sin ansökan och därför fått godkänt. Retsamt för oss andra. Min panna var som jag tidigare nämnt inte ens en riktig kombipanna, ved och olja var bara för reservkraft (står i manual), och jag har en energideklaration där elpanna anges. Och energiklassen är den sämsta, G. 😕
 
hsd hsd skrev:
Eftersom det är Länsstyrelsen som beslutar så blir det lätt olika beslut beroende på var man bor 🤨
Därför är det viktigt att överklaga till Boverket så att man får ett rättvis beslut!
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
J johanna selter skrev:
Därför är det viktigt att överklaga till Boverket så att man får ett rättvis beslut!
Hoppas ni har framgång med era överklaganden. Jag har tidigare kontaktat Klimat- och näringslivsdepartementet med en fråga avseende ev omvärdering av kriterierna givet kritiken som framförts, svaret:

"Just nu finns inga planer på att omvärdera kriterierna för bidraget för energieffektivisering i småhus."
 
Är man berättigad till detta bidrag om man vill byta ut sin varmvattenberedare till en värmepumpsberedare?

Huset värms med två luft/luft-värmepumpar och vattenburen värme saknas helt
 
E Einh skrev:
Är man berättigad till detta bidrag om man vill byta ut sin varmvattenberedare till en värmepumpsberedare?

Huset värms med två luft/luft-värmepumpar och vattenburen värme saknas helt
Bara om dina luft/luft är äldre än tio år och dessa också byts ut mot nyare samtidigt som du också sätter in värmepumpsberedare.
Bidrag för enbart byte av varmvattenberedare får du inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fick precis en utbetalning
ca ett halvår efter ansökan

Bytte ut en spispanna med vattenmantling och elpatron (60-70tal) samt 12 år gammal luftvärmepump mot bergvärme!
Fick kompletterande frågor om vedförbrukning.
Med ett välmotiverat svar om myseldning i kakelugn och höga elpriser förra vintern så gick det hela igenom. kul med en slant jag inte räknat med när jobbet påbörjades!

Hade man kunnat backa några månader till så hade ett fönsterbyte kunnat räknas in på den andra delen av bidraget men man ska nog inte vara för girig :)
 
J John Karlsson skrev:
Fick precis en utbetalning
ca ett halvår efter ansökan

Bytte ut en spispanna med vattenmantling och elpatron (60-70tal) samt 12 år gammal luftvärmepump mot bergvärme!
Fick kompletterande frågor om vedförbrukning.
Med ett välmotiverat svar om myseldning i kakelugn och höga elpriser förra vintern så gick det hela igenom. kul med en slant jag inte räknat med när jobbet påbörjades!

Hade man kunnat backa några månader till så hade ett fönsterbyte kunnat räknas in på den andra delen av bidraget men man ska nog inte vara för girig :)
Grattis! Kommer betalning bara ut eller får man ett besked innan?
 
T Tooompaaa89 skrev:
Grattis! Kommer betalning bara ut eller får man ett besked innan?
När du fått beskedet måste du göra en begäran om utbetalning. Som är typ som att göra en ansökan igen. Samma uppgifter som ska in.
 
  • Gilla
Tooompaaa89 och 1 till
  • Laddar…
S skanfals skrev:
Så kan det nog vara. Men hittills verkar ingen i detta forum som har en kombipanna av något slag fått godkänt på sin ansökan. Eller jo, det var en som antydde att han hade en sådan panna, men bara uppgett ”elpanna” i sin ansökan och därför fått godkänt. Retsamt för oss andra. Min panna var som jag tidigare nämnt inte ens en riktig kombipanna, ved och olja var bara för reservkraft (står i manual), och jag har en energideklaration där elpanna anges. Och energiklassen är den sämsta, G. 😕
Jag har hade en CTC 265 B Kombipanna som jag sökte bidrag för, fick nån vecka in i augusti att det troligen blir avslag men att dom väntar på beslutet, fick i förra veckan ett positivt besked att jag får pengar Fick även detta mail om varför det har dröjt:
Ett brev från en myndighet som beviljar bidragsutbetalning och förklarar en dröjsmålsorsak.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.