P paralun skrev:
Bra jobbat! Sen eftersom det nu är VA-bolaget som tagit bort backventilen i vattenmätaren så sker det då med deras "goda minne". Innebär ju ingen risk för dig men däremot för grannar sen är det nu intressant hur det ser ut när backventilen återmonteras i fjv-centralen.
Jag återkommer när det är gjort.

Vad för risk för grannar tänker du?
 
M Mjolnir skrev:
Jag återkommer när det är gjort.

Vad för risk för grannar tänker du?
Vitsen med en backventil i vattenmätaren är ju att det inte ska kunna tryckas ut vatten bakvägen från en enskild fastighet. Men i ditt fall har det ju skett av VA-bolaget. För din del innebär det då inga risker.
Hoppas det funkar när backventilen är på plats i fjv-centralen!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Återkoppling; montören var här och la tillbaks backventilen i växlaren. Inga hamrande ljud längre men lite svagt dunsande ljud/svagt knack om man stänger och öppnar kranarna för hårt. Så vattenmätaren var den "stora" boven.

Nästa problem verkar vara nåt garantifel med packningar. Tydligen har Metrotherm övergått till någon variant av packningar i växlaren som inte är helt täta. Fjärrvärmevattnet letar sig ut och bildar gröna avlagringar i skarvarna. Han kunde ana detta på vår växlare efter att den bara vart i drift en månad. Pågår diskussioner mellan Metro och underleverantör om hur och vem som ska stå för kostnaderna att åtgärda detta.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Du skulle ha nytta av att montera någon form av sk tryckslagsdämpare. Om du vill bli av med alla störningar är det en bra väg. Det hade funkat bra även som det var gjort när du fick problemen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du skulle ha nytta av att montera någon form av sk tryckslagsdämpare. Om du vill bli av med alla störningar är det en bra väg. Det hade funkat bra även som det var gjort när du fick problemen.
Montören hade pratat med Metro och dämparen på bilden hade kommit på tal. Som jag förstod behövs två styck, en på varmvattenledningen och en på kallvattenledningen. Däremot tyckte montören det är bortkastade pengar om det inte upplevs som ett problem.

Jag har ju hela tiden trott att det bara behövs på kallvattenledningen då backventilen sitter på kallvattenledningarna i växlaren?

Ska lyssna noggrannare och testa öppna och stänga överallt när jag har tid.
 
  • Tryckstötdämpare för tappvattensystem, teknisk specifikation, arbetsområde, materialinformation, underhållsanvisningar; produktbild till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Noterar nu att varmvattnet knackar. Mindre varmt orsakar mindre duns, mer varmt orsakar starkare knack 😣. Detta efter återmontering av backventilen. Kallvattnet är helt tyst, efter bortmontering av backventil i vattenmätaren.

Meddelat montör och Metrotherm, får se vad de tycker...
 
Svar från Metrotherm:

Att knackningarna nu sker på varmvattnet beror just på att backventilen som återmonterades i fjärrvärmecentralen enbart påverkar varmvattnet. Du har fortfarande ingen backventil för kallvattnet.

Om backventilen för vattenmätaren hade återmonterats hade knackningarna uppstått där också. Alltså hade det enligt samma logik varit fel på både fjärrvärmecentralen och vattenmätaren?

Enligt platsbesök där backventil har både demonterats och monterats igen så är ljuden fullt normala, även enligt andra i hushållet vad jag har förstått.

Det stämmer att vi misstänker att vi har haft en dålig batch av packningar som påverkar vissa batcher av våra fjärrvärmecentraler. Det pågår en omfattande utredning av flera parter på grund av detta. Vi står för kostnaderna gentemot våra kunder och ser till att detta ska ha så liten inverkan som möjligt, allra minst för dig som slutkund. Läckagen som uppstått till följd av packningarna kommer åtgärdas.

Om man inte har någon backventil alls så är det korrekt att varmvatten kan dras bakvägen. Men nu har du ju backventil i fjärrvärmecentralen igen, har därmed lite svårt att förstå vad du menar med pilarna? Backventilen sitter nämligen där du har markerat vilket förhindrar flöde i den riktningen.

Anser du att backventilen i vattenmätaren också bör återmonteras?
 
Mitt svar:

Ja det verkade normalt efter backventilen monterades tillbaks och när vi testade lite snabbt men nu i efterhand så kan vi konstatera att det inte är så. Vi testade inte heller i någon större omfattning och kranen vi provade med kan lika gärna ha vart inställd på kallt läge. Oavsett vilket har det ingen betydelse. Jag skulle återkomma och gör det nu i och med upplevda problem. Vilket jag gjorde efter jag hörde smällar inne i badrummen, i sovrum och så vidare. Felsökte och testade allt och kom fram till att kallvattnet är tyst och varmvattnet orsakar slag. Ju varmare, desto mer matning från växlaren, ju högre ljud. Vi kan utesluta alla andra misstankar om att det skulle vara något annat än växlaren i detta läge.

Mitt problem är att om jag vill få bort oljuden i växlaren genom bortmontering av tillhörande backventil så är ju risken att varmvattnet dras bakvägen. Vattenmätare utan backventil innebär ingen sådan risk, bara att kallvattnet vandrar tillbaks samma väg det kom från, så backventilen kommer inte monteras tillbaks där.

Det är uppenbart att otäta skarvar i växlaren omfattas av garanti och EONs/ert ansvar. Hur kan inte slag i ledningar orsakat inuti växlaren vara det samma då? Det måste finnas någon lösning på problemet med backventilen kvar på sin plats. I min värld tar ni experter på Metrotherm fram en sån lösning, som ni förankrar med EON och som montören sen fixar med godkännande från er.
 
Såhär låter det i växlaren när varmvattnet tappas just nu.
 
M Mjolnir skrev:
Mitt svar:

Ja det verkade normalt efter backventilen monterades tillbaks och när vi testade lite snabbt men nu i efterhand så kan vi konstatera att det inte är så. Vi testade inte heller i någon större omfattning och kranen vi provade med kan lika gärna ha vart inställd på kallt läge. Oavsett vilket har det ingen betydelse. Jag skulle återkomma och gör det nu i och med upplevda problem. Vilket jag gjorde efter jag hörde smällar inne i badrummen, i sovrum och så vidare. Felsökte och testade allt och kom fram till att kallvattnet är tyst och varmvattnet orsakar slag. Ju varmare, desto mer matning från växlaren, ju högre ljud. Vi kan utesluta alla andra misstankar om att det skulle vara något annat än växlaren i detta läge.

Mitt problem är att om jag vill få bort oljuden i växlaren genom bortmontering av tillhörande backventil så är ju risken att varmvattnet dras bakvägen. Vattenmätare utan backventil innebär ingen sådan risk, bara att kallvattnet vandrar tillbaks samma väg det kom från, så backventilen kommer inte monteras tillbaks där.

Det är uppenbart att otäta skarvar i växlaren omfattas av garanti och EONs/ert ansvar. Hur kan inte slag i ledningar orsakat inuti växlaren vara det samma då? Det måste finnas någon lösning på problemet med backventilen kvar på sin plats. I min värld tar ni experter på Metrotherm fram en sån lösning, som ni förankrar med EON och som montören sen fixar med godkännande från er.
I tillägg till mitt svar ovan drog jag iväg ett till mejl:

Missade även att svara på "Om backventilen för vattenmätaren hade återmonterats hade knackningarna uppstått där också. Alltså hade det enligt samma logik varit fel på både fjärrvärmecentralen och vattenmätaren?"

Det var enligt tekniker fel på vattenmätaren och/eller backventilen, de erbjöd sig byta ut hela mätaren eller ta bort backventilen och det landade i att de tog bort backventilen. Med det sagt inte fel på en vattenmätare med backventil som funkar som den ska.

Huruvida det är fel på växlaren går väl att betrakta utifrån olika perspektiv. I min mening är det fel utifrån att den inte bör ge upphov försämring genom oljud i ledningar, och att det ej förekom innan bytet. Alltså fel utifrån vad man kan förvänta sig av en ny växlare.

Orsakar samma modell slag och problem i andra installationer? Som i klippet t ex.

Är det samma fenomen med andra modeller eller fabrikat?

Kanske "rätt" utifrån hur den är konstruerad enligt ritning, men fel som i dålig/felaktig konstruktion.

En ny bil är nödvändigtvis inte felfri bara för att den kan gasa och bromsa.
 
Min lekmannagissning... Känns som det bör gå att få bukt på problemet med att skarva på en tryckstötsdämpare, trycktank/hydropress på varmvattnet, backventil på annan plats, nåt sånt (?)....
 
B
Tryckstötsdämpare är ju en form av trycktank/hydropress, bara en väldigt liten sådan eftersom den bara ska hålla för de små volymerna som är i rören. En hydroproess är ju mer dimensionerad dör att få rimlig gångtid på pumpen i en brunn. Jag har svårt att tro att en större trycktank på kanske 50l skulle ge någon större skillnad i ljud på rören jämfört med de här tryckslagsdämparna.

För din del, som väldigt ljudkänslig är det nog vettigt att installera på både varm o kallvatten.
Tittar man på priset så är det ju under 1000kr, det kommer ju vara lite merkostnad att installera på bägge rören. Det kommer ju vara minimalt med extra arbete för rörmokaren när han är där i alla fall. Sådana där småjobb är ju halva kostnaden för rörmokaren bara ta sig till och från kunden, och fakturera.


https://www.vvsochbad.se/fortes-hov...3uOMWMUmAOCssDqAsMUmlvIv3y0HfruhoCfyEQAvD_BwE
 
B BSOD skrev:
Tryckstötsdämpare är ju en form av trycktank/hydropress, bara en väldigt liten sådan eftersom den bara ska hålla för de små volymerna som är i rören. En hydroproess är ju mer dimensionerad dör att få rimlig gångtid på pumpen i en brunn. Jag har svårt att tro att en större trycktank på kanske 50l skulle ge någon större skillnad i ljud på rören jämfört med de här tryckslagsdämparna.

För din del, som väldigt ljudkänslig är det nog vettigt att installera på både varm o kallvatten.
Tittar man på priset så är det ju under 1000kr, det kommer ju vara lite merkostnad att installera på bägge rören. Det kommer ju vara minimalt med extra arbete för rörmokaren när han är där i alla fall. Sådana där småjobb är ju halva kostnaden för rörmokaren bara ta sig till och från kunden, och fakturera.


[länk]
Tack för svar. Tror att även för en halvdöv så hade detta vart störande. Det knackar på varmvattnet i köket, i badrummet, i duschrummet, i två av våra tre sovrum, i tvättstugan. I princip överallt förutom sovrum och vardagsrum.

Står på den länkade produkten: Notera får INTE användas ensam om det finns cirkulation på varmvattnet.

Vad innebär detta?
 
Redigerat:
B
Det är ett litet gummimenbran i tryckslagsdämparen. Om man har varmvattencirkulation så blir membranet varmt, runt 55c eller så. Och gummi åldras av värme. Så då får produkten en kort livslängd.

Gissar att membranet inte blir varmt så lång tid för vanliga kunder som inte har varmvattencirkukation, det är ju inte så många minuter per dag som någon förbrukar varmvatten. Den mesta tiden är ju förbrukningen 0, och därmed låg temperatur på membranet = lång livslängd på produkten.
 
B BSOD skrev:
Det är ett litet gummimenbran i tryckslagsdämparen. Om man har varmvattencirkulation så blir membranet varmt, runt 55c eller så. Och gummi åldras av värme. Så då får produkten en kort livslängd.

Gissar att membranet inte blir varmt så lång tid för vanliga kunder som inte har varmvattencirkukation, det är ju inte så många minuter per dag som någon förbrukar varmvatten. Den mesta tiden är ju förbrukningen 0, och därmed låg temperatur på membranet = lång livslängd på produkten.
Tack igen. Vi har varmvattencirkulation men den ska ju inte sitta på cirkulationskretsen till radiatorerna antar jag. Vad tror du om andra varianter, som denna t ex? https://www.hornbach.se/p/tryckstotdampare-fm-mattsson-8566895/8697795/

Se bild, vart skulle tryckstötsdämparna i så fall skarvas om du markerar ut det på bilden?
 
  • Värmeinstallation med rör, mätare och reglerutrustning i pannrum. Märkningar indikerar funktion och riktning på vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.