C
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan också vara värt att notera att en stor del av lagstiftningen i Sverige, EU och världen är otydlig (enligt min mening så gör man det så i enkom, för att det skall finnas tolkningsutrymme) och att det därför är i domstolarna som rätt och fel avgörs. Allting innan dess är gissningar och tolkningar. Det är rätt intressant hur många av dessa tolkningar försöker höjas till sanningar (exempelvis "säkert vatten"), även om det oftast ligger väldigt mycket i dem. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är den enda vägen. Om man inte förstår detta, ja då är det inte lätt att verka i något land i världen...
Det här är en enligt min mening en väldigt viktig poäng i sammanhanget, och värd att vidareutvecklas av ett antal olika skäl.

Ett av dem är bristen på rättspraxis i det aktuella sammanhanget samtidigt som "auktoritära" instanser, ibland t.o.m. myndigheter, för fram sina egna mer eller mindre fantasifulla tolkningar.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller luktar denna lösning hempul?
[länk]

Varför inte byte till CEE 316-don?
Frågan handlade väl om handsken på en 3-fasapparat utan nolla? Sätter man en 316 där så går det ju inte att plugga in apparaten i några befintliga uttag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan handlade väl om handsken på en 3-fasapparat utan nolla? Sätter man en 316 där så går det ju inte att plugga in apparaten i några befintliga uttag.
Ja det har du ju helt rätt i.

Hoppas inga hempulare läser lika slarvigt som jag och inspireras av den slarvigt skrivna artikeln på elinstallatören ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ska man föra i
useless useless skrev:
Frågan handlade väl om handsken på en 3-fasapparat utan nolla? Sätter man en 316 där så går det ju inte att plugga in apparaten i några befintliga uttag.
Varför ska den i så fall märkas med att nolla saknas?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Svaret som gavs av ESV gav fler frågor än svar.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska man föra i
Varför ska den i så fall märkas med att nolla saknas?
Bra fråga, på apparatsidan så spelar ju inte detta någon roll. Det hade ju lika gärna kunnat vara en nolla fram till maskinen, en nolla som inte är inkopplad. Detta får man ju om man byter kabel.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Svaret som gavs av ESV gav fler frågor än svar.
Vilket svar?
 
useless useless skrev:
Vilket svar?
Elsäkerhetsverket. Eller svar kan ju diskuteras.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Svaret som gavs av ESV gav fler frågor än svar.
Nu var det ju inte ESV utan ESV-light så vi får acceptera i väntan på mer potent avgörande.
 
K Kenta_S skrev:
Hm försiktig, nja jag arbetar professionellt och det ska vara rätt.
Jag menar att vi installatörer anger den area vi dragit från centralen std är som du är inne på 1,5mm å då skrivs inget. andra areor ska stå men inget för en lekman såklart att föra in. Sen att märka en respektive trefas får absolut INTE bli fel då man vilseleder. Man kan ju hjälpa elektrikern så det går snabbare annars😉
Jodå du är väldigt försiktig. Det har framgått.😉 Jag menar inget negativt.
Det jag tänkte med kabelarean. Det var om man har en befintlig anläggning som du kanske aldrig varit vid. men du ska ta fram gruppförteckningen När man då kommer till rutan kabelarea. då är det dumt att skriva någonting. Jag är helt säker på att du inte hade skrivit 2,5 bara för att det användes när man gick vidare från centralen. Eftersom du inte vet vad som händer i nästa dosa.
Det finns säkerligen de som skulle skriot 2,5. Jag vet vet lite om dig.... Det är att du skulle kollat hela vägen fram. Du mäter hellre en gång extra. Du undviker tumregler för att du verkligen vill veta vilken kabel som är rätt Så att verkligen blir rätt. Vi kan vara helt säkra på om du sätter en c13 på en 1,5kvmm att det verkligen fungerar. Inget höftande utan mätande.
skulle du tvingas att montera em c13 och inte kunde mäta skulle du antingen inte göra det alls eller så skulle du välja 2,5.


Tänk vad vi vet mycket om dig.
Vet du vad. Även om vi skrattar åt din noggrannhet. Så är du som gör.rätt.
Jag kommer alltid tycka du överdriver ibland Men ta det som en konstig komplimang på mågot sätt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jodå du är väldigt försiktig. Det har framgått.😉 Jag menar inget negativt.
Det jag tänkte med kabelarean. Det var om man har en befintlig anläggning som du kanske aldrig varit vid. men du ska ta fram gruppförteckningen När man då kommer till rutan kabelarea. då är det dumt att skriva någonting. Jag är helt säker på att du inte hade skrivit 2,5 bara för att det användes när man gick vidare från centralen. Eftersom du inte vet vad som händer i nästa dosa.
Det finns säkerligen de som skulle skriot 2,5. Jag vet vet lite om dig.... Det är att du skulle kollat hela vägen fram. Du mäter hellre en gång extra. Du undviker tumregler för att du verkligen vill veta vilken kabel som är rätt Så att verkligen blir rätt. Vi kan vara helt säkra på om du sätter en c13 på en 1,5kvmm att det verkligen fungerar. Inget höftande utan mätande.
skulle du tvingas att montera em c13 och inte kunde mäta skulle du antingen inte göra det alls eller så skulle du välja 2,5.


Tänk vad vi vet mycket om dig.
Vet du vad. Även om vi skrattar åt din noggrannhet. Så är du som gör.rätt.
Jag kommer alltid tycka du överdriver ibland Men ta det som en konstig komplimang på mågot sätt.
Lite överdrivet, för det första skulle jag aldrig införa någon kabelarea på någon annans dragning, just av den anledningen att det skulle vara oförsvarbart rent ekonomiskt. Jag driver en rörelse inte att "kall" 😉

Sedan skulle jag inte köra på idén "säkra upp" för det går aldrig att säkerställa lednings avkylning mm. Kanske det du var inne på, men andra som läser och inte "känner mig" kanske inte ser helheten☺️

Dessutom om man nu satt en C13 som iofs ska vara en B13 men ofta blir en C13.

Som jag sagt tidigare så kommer nästa pucko och då just tro att här går det finfint att ta ut lite mer kräm och grena den 1,5mm som det satts en C13 (iofs felaktigt om ingen beräkning gjort vilket jag tvivlar starkt på var gjord) på, återigen en puckad lättnad som inte fungerar för att just många elektriker som även många här i forumet tar upp att "elektriker" gör massa fel och att det därför istället blir en ökad risk för att det blir fel eller varma ledningar.

Har även stött på ugn på 16A kopplad på sån 1,5 med C13 och ibland så hade visst säkringarna löst ut men kund hade bara vippat upp igen o kört vidare😅

Jag skulle kört på ny matning för det finns ofta något lurt bakom örat på varje kund att de önskar ändå lite mer sen när säkringen väl sitter där. Så skulle jag gjort, ny matning o ny grupp.

Inget vanligt jag får frågan om, bara den reflektionen att jag ofta ser just C13 på 1,5mm och i övrigt massa dåliga lösningar hos de kunderna, så det har sällan varit någon stjärnstatus på de installationerna heller.

Så kopplingen har inte varit så svår att göra, eller rättare sagt att jag tror det varit bristande kunskap bakom i dessa fallen.

Och där har du väl tolkat mig rätt men att säga att jag är generellt överdriven vet jag väl inte. Om man/någon skulle chansa och det skiter sig så är det den som chansat som får ligga sömnlös i kanske två år eller vad tog Uppsalafallet tog att reda upp. Gissar det blev ngn förlikning för friade tror jag inte den firman blev.

Tror att om man inte är på alerten så är det lätt att man tillåter något som inte är helt 100.

Igår arbetade jag en lååångd dag mestadels utomhus i kylan i ett kallt förråd typ och sent på kvällen utan pauser för att kunna sy ihop allt då icke elektriker gjort flera moment knasigt långt mer tidskrävande än jag förutsett och i ett sånt läge är det jädrigt lätt att man inte är på tå och tar rätt beslut att inte koppla in fulel eller vad det nu kan vara.

Ska man sedan som många vill hela tiden ska slita o dra o göra allt enklare/billigare osv. Så går det snart åt pipan som i Uppsalacaset.

Pistol mot huvet som någon kommenterat i annan trådsvar, nej inte troligt men de kanske också arbetade länge o stretade för att "ställa upp" o sy ihop innan helgen och som tack så hamnade de inför en situation som nog inte var så kul.

Inte för de drabbade heller men vad jag menade är att den där "bussigheten" att hitta på nåt förbilligande ed. Kan faktiskt leda båda parter ner i diket om man inte håller ribban högt. Fel blir det ändå alltid för ingen är 100% på jämnt.

Men visst får jag inte göra som jag anser vara säkert så skiter jag i det, man må väl vara lite tjurig👊🏻

Men tack ändå för att jag verkar tyckas göra rätt fast fel🥴

Ha en go helg
 
Varför är du av inställningen att b13 generellt sett är okej medan c13 inte är det?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför är du av inställningen att b13 generellt sett är okej medan c13 inte är det
Det korta svaret är att jag inte är ok med att byta alls för jag skriver inte lagar o regler som ev tillåter sånt.

Har bara stött på flera C13 o gjort de kopplingarna till ev gamla regler om C10 till B13 kan var ok om förutsättning finns.

Det är större krav på kortslutningsström på en C13 än på en B13 dvärgare som är en apparat som ska ha viss energimängd för att trippa inom 0,4s på en gruppledning och då kan en C13 ta längre tid på sig för bortkoppling av felet än om det suttit en B13.

En smältsäkring funkar lite annorlunda. Men ofta sätter folk ändå bara sniglar så det blir väl samma "ökning" kanske? Som INTE är önskvärd.

Kanske skriver jag här senare varför jag tror det är ett slentrianbyte utan doktorsavhandling före bytet😅
 
Vilka gamla regler syftar du på? Det har väl alltid varit krav på utlösningstid?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.