Jag har en Zaptec go+Enegic installerad. Jag undrar över en sak, nämligen:
När jag laddar bilen och samtidigt lagar mat med ugn på etc så drar Zaptec ner på laddningen (vilket är Enegic's uppgift) för att sedan pausa laddning helt. Sen efter en stund kopplas bilen bort/avbryts för att sedan inte börja ladda igen fast jag slutat laga mat. Då behöver jag gå ut till bilen för att dra ur/stoppa i kabeln igen för att laddning ska återupptas.
Ska det vara så? Jag har trott att Enegic begränsar laddningen och ev pausar beroende på last i huset, inte avbryter laddning.
Huvudsäkring 20A i huset.
Tacksam om någon kan förklara.
 
Den ska återuppta laddningen så jag hade börjat med att kolla inställningarna.
Kan även vara så att du har ett scenario/schema aktiverat som hindrar laddning

Tänk dock på att 6a är lägsta som behövs så finns det bara 3a tillgängligt så startar den inte
 
Det är nog bra om du berättar vilken bil du har med, samt vilka laddinställningar den har.

Jag hade problem med att vår Passat GTE inte kunde återuppta laddning med laddstolpen på förra jobbet (av någon oklar anledning betedde sig stolpen olika om det var en eller två bilar inkopplade).
 
Tack för snabb respons. Vi har två bilar , Mokka-e och Skoda Enyaq. Detta händer på båda bilarna.
Jag har provat att köra med schema i Enegic och utan, samma sak händer. I bilarna har jag inte gjort några inställningar alls. Laddningen startar som vanligt men vid hög belastning,tex ugn, så pausas den för att sedan helt avbrytas.
 
Kör samma setup men fast inte råkat ut för det du beskriver.
Kör ECO läge i Zaptecen.

Så här ser inställningarna ut för Enegic.
Skärmdump av mobilapp för inställningar av elektrisk förbrukning, specifikt för 3-fasförbrukning, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kör samma setup men fast inte råkat ut för det du beskriver.
Kör ECO läge i Zaptecen.

Så här ser inställningarna ut för Enegic.
[bild]
Tack för att du tar dig tid!
Om du kör på Eco läget så laddar du väl oftast på natten? Då är ju inga strömkrävande apparater såsom ugn igång. Det är när jag kör igång ugnen samtidigt som laddaren som det avbryts. Jag kan köra häll, disk/tvättmaskin mm samtidigt utan att den avbryter laddning men så fort jag drar igång ugnen så avbryter den. Kollar jag strömförbrukning med enbart ugn (och annan apparatur som alltid är igång) utan laddning så drar det ungefär 4kw enligt Enegic app.
Du kanske har möjlighet att dra igång en laddning när du samtidigt har någon strömförbrukare igång såsom en ugn och se om din laddning enbart pausas eller om den avbryts helt.
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Den ska återuppta laddningen så jag hade börjat med att kolla inställningarna.
Kan även vara så att du har ett scenario/schema aktiverat som hindrar laddning

Tänk dock på att 6a är lägsta som behövs så finns det bara 3a tillgängligt så startar den inte
Vilka inställningar syftar du på? Denna setup är installerad av firma så jag vet inte riktigt vad jag kan leta efter och ändra. Dom förstår inte heller varför den beter sig på detta vis. Dom vill att jag provar en lastbalansering via HAN-porten för att se om det är något fel på den jag har idag som är kopplad med klämmor runt faserna.
 
Corpes Corpes skrev:
Vilka inställningar syftar du på? Denna setup är installerad av firma så jag vet inte riktigt vad jag kan leta efter och ändra. Dom förstår inte heller varför den beter sig på detta vis. Dom vill att jag provar en lastbalansering via HAN-porten för att se om det är något fel på den jag har idag som är kopplad med klämmor runt faserna.
Tyvärr har jag inget bra svar där. Men funktionen är att den bara ska pausa.
 
Corpes Corpes skrev:
Vilka inställningar syftar du på? Denna setup är installerad av firma så jag vet inte riktigt vad jag kan leta efter och ändra. Dom förstår inte heller varför den beter sig på detta vis. Dom vill att jag provar en lastbalansering via HAN-porten för att se om det är något fel på den jag har idag som är kopplad med klämmor runt faserna.
Kom du fram till något? Jag har samma problem som du, fast med en Tesla Model Y. Lastbalanseraren gör att laddningen hoppar fram och tillbaka och tillslut avbryts den helt.
 
B BukayoSaka skrev:
Kom du fram till något? Jag har samma problem som du, fast med en Tesla Model Y. Lastbalanseraren gör att laddningen hoppar fram och tillbaka och tillslut avbryts den helt.
Tyvärr, inget ännu. Väntar på en ny Enegic som kopplas in i HAN-porten istället för klämmor (jag är iofs skeptisk men måste ändå utesluta)
 
Känner igen problemet.
Jag har en Zaptec go med Enegic lastbalansering inkopplad på HAN-Porten.
Audi Q8 som inte kan återuppta laddning efter att den avbrutits av lastbalansering ett flertal gånger.
Testat med en Audi Q4 och en annan Q8 som laddar utan anmärkning trots balanserings avbrott.
Gå in på Enegic portalen så är det möjligt att exportera detljerade listor som visar belastning per fas och när det överstiger.
Kan det vara så att vissa bilar inte gillar att bli störda (I sin fantastiskt fina dvala) i sin laddning alltför måmga gånger av lastbalanseringen?

Har Ni funnit någon lösning? Är det bilen, Zaptec, eller Enegic?
 
Jag börjar misstänka att bilarna avbryter laddning efter ett antal "requests" om att få återuppta laddning. Då det är hög belastning i huset så tilldelar inte Enegic någon effekt till Zaptec och då "tröttnar" bilarna på att vänta. Det skulle då kunna lösas genom att höja huvudsäkringen men jag kommer lägga schema så den bara laddar på natten, det har fungerat för mig än så länge.
 
Corpes Corpes skrev:
Jag börjar misstänka att bilarna avbryter laddning efter ett antal "requests" om att få återuppta laddning. Då det är hög belastning i huset så tilldelar inte Enegic någon effekt till Zaptec och då "tröttnar" bilarna på att vänta. Det skulle då kunna lösas genom att höja huvudsäkringen men jag kommer lägga schema så den bara laddar på natten, det har fungerat för mig än så länge.
Troligtvis - Vad är den felande länken?
Syftet med lastbalansering är att just att balansera dvs. prioritera huset och skicka det som är över till bilen. Är det Zaptec som inte klarar av det eller är det bilen? Verkar som att när lastbalanseringen har klivit in för många gånger och strypt sp tröttnar Zaptec alt/och bilen.
Jag har styrt min uppvärming efter elpris och laddningsproblematiken uppstår först när det är rejält kallt ute och allt behöver gå fullt.

Men uppenbarligen fungerar det inte riktigt som förväntat eller beskrivs. Utgår från att olika boxar och bilar är olika bra på hantera det här och det är faktiskt en parameter jag vill veta innan jag väljer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har också samma problem. Fick nyligen Zaptec Go + Enegic installerad och händer varje gång att min Tesla model 3 slutar ladda. Efter några gånger slutar den helt och måste jag dra ut ladd kabeln. Väldigt frustrerande och jag undrar hur jag kan lösa detta. Installatören sa att jag behöver en Wi-Fi extender men det verkar att fler har samma problem?
 
M Mvdkem skrev:
Jag har också samma problem. Fick nyligen Zaptec Go + Enegic installerad och händer varje gång att min Tesla model 3 slutar ladda. Efter några gånger slutar den helt och måste jag dra ut ladd kabeln. Väldigt frustrerande och jag undrar hur jag kan lösa detta. Installatören sa att jag behöver en Wi-Fi extender men det verkar att fler har samma problem?
Jag har en extender i garaget, så Zaptec:en har full täckning. Jag har landat i, som någon mer skriver, att det är bilen som endast gör en handfull försök att ladda innan den avslutar laddningen helt. Lösningen för mig har varit att schemalägga laddningen i Tesla-appen till att börja vid 23:00 samt att sänka ampere-användningen till max 10A.

Man kan ju ev. också utöka sin huvudsäkring till ex. 25A, för att minska risken för att lastbalanseraren slår av laddningen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.