A AG A skrev:
Det är inget snack om att den slangvindan är fast monterad, och på så vis tillhör huset.
Jag tycker också att slangvindan är ett byggnadstillbehör som ska ingå i fastighetsaffären.

Jag tycker dock inte att man kan dra den slutsatsen enbart på grund av att den är fast monterad. Exempelvis en TV kan vara rejält fastbultad i husväggen men ingår trots detta inte.
 
  • Gilla
olomar och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker också att slangvindan är ett byggnadstillbehör som ska ingå i fastighetsaffären.

Jag tycker dock inte att man kan dra den slutsatsen enbart på grund av att den är fast monterad. Exempelvis en TV kan vara rejält fastbultad i husväggen men ingår trots detta inte.
Nu ska jag inte svära, men jag är tämligen säker på att just detta prövades rättsligt för några år sedan. Alltså en platt-TV fastskruvad i väggen, som säljaren tvingades lämna kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Freden60 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu ska jag inte svära, men jag är tämligen säker på att just detta prövades rättsligt för några år sedan. Alltså en platt-TV fastskruvad i väggen, som säljaren tvingades lämna kvar.
Hittar du info om det är jag nyfiken!
 
  • Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är inget snack om att den slangvindan är fast monterad, och på så vis tillhör huset.
Det är ett fastighetstillbehör eftersom det dels sitter fast monterat och dessutom är avsett för stadigvarande bruk på fastigheten.
 
  • Gilla
Sassie och 3 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Vad är det för hål som skulle uppstå? Är det pga att klammer tas bort? En sladdvinda får inte monteras som fast installation. Bättre att låta en elektriker göra ett jobb här och installera en fast matning.
 
  • Gilla
Sprocket
  • Laddar…
Det säger ju sig själv: slangvindan är fast monterad på fasaden och är därmed ett fastighetstillbehör. Och således ska den ingå i köpet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
jag hade nog inte ansett det som fastighetstillbehör…
Men vi alla tänker olika här tror jag.
Får både ta ner sexgungan och stripstången innan man lägger ut på hemnet hör jag 😅😉
 
  • Haha
  • Gilla
frazor och 13 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Varför bråkar säljare om små saker vad jag tror har gott men en bra vinst
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Nu ska jag inte svära, men jag är tämligen säker på att just detta prövades rättsligt för några år sedan. Alltså en platt-TV fastskruvad i väggen, som säljaren tvingades lämna kvar.
Jag hittar i alla fall en C-uppsats från 2008 som handlar om TV och byggnadstillbehör:
Resultatet blev att en väggfast TV inte skall ingå om den bara är upphängd på väggen men om den däremot är inmonterad i väggen så skall den ingå, detsamma gäller en surround-anläggning. Däremot så skall spotlights ingå om de är infogade i byggnaden på sådant sätt att det skulle uppstå för mycket skada om de plockades bort.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1026125/FULLTEXT01.pdf

Lawline har en fråga som just får samma svar: https://lawline.se/answers/kan-en-vaggmonterad-tv-vara-byggnadstillbehor
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
R Rohliin skrev:
En sladdvinda får inte monteras som fast installation.
Varför inte?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ett fastighetstillbehör eftersom det dels sitter fast monterat och dessutom är avsett för stadigvarande bruk på fastigheten.
Vad jag tror så måste man säga till mäklaren vad som inte ingår i köpet angående som är fast monterat
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Robin Lindberg skrev:
jag hade nog inte ansett det som fastighetstillbehör…
Men vi alla tänker olika här tror jag.
Får både ta ner sexgungan och stripstången innan man lägger ut på hemnet hör jag 😅😉
Kan vara fördelaktigt för priset om man lämnar dem kvar. För vissa köpare då förstås.
 
Fasta installationer ingår i husköpet om inget annat har skrivits
Många har tagit med sig t.ex el- laddare till bilen, och det får man inte heller göra
Det som sitter fast tillhör nya ägaren.
Finns inga diskussioner om annat.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Erbjud säljaren 50% av begärt pris mot att du tar allting. Annars är det väl bara att sätta sig ner och bocka av det (lilla) du vill ha och be honom ta med resten. Hål i fasad och dylikt säger du att du vill ha fackmannamässigt hanterat.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.