M MsTake skrev:
Hade också förväntat mig att en slangvinda som är monterad vid utkastaren på fasaden skulle ingå.Det skulle jag också skulle ha framfört i en diskussion till säljaren samtidigt som jag nämner det samma om växthuset.

Sedan får du ta det därifrån och känna om det är värt besväret. Kanske göra någon deal med att han lämnar lite och du köper något han gärna vill bli av med som gräsklipparna.

Funkar det och är lämpliga för ändamålet så verkar 6500kr hyfsat. Nypris ser ut att ha legat uppemot 20000kr för dem.

Kanske dyker upp något senare kring huset där du vill att de ska vara behjälpliga med information eller dylikt så kan ju även vara värt något att ni är på god fot när allt är klart.
Var exakt så jag tänkte också. Och i motsatts mot vissa andra saker verkade gräsklipparna ändå rimligt (bla ville han ha 3500 för en brun gammal 80 tals soffa och 1400 för en ikea hylla haha)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Vad tycker du om att betala 6500 för två robottgräsklippare som är 2 år gamla (McCulloch 600 och 1000)?
Jag skulle ge ett ”skambud” på allt på listan och erbjuda mig att köpa allt eller inget…….givetvis under förutsättning att det är användbara saker du kan använda och att det inte handlar om flera tiotusentalskronor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Håller med MathiasS. Skicka ett mail med vilka saker du vill ha på listan och ge ett pris på allt. Inget prutande på enstaka prylar, utan ge ett pris klart lägre än han begärt (med tanke på hans beteende kring fukten finns ingen anledning att vara snäll nu) och säg att det är är det som gäller eller så får han ta med sig alla sina saker.

Om han vill bli av med soffa, hylla, slangvinda och gräsklippare så betyder det att han inte kommer flytta till villa och har väldigt snart ont om plats. Det är inte så att han sitter med trumf på handen direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Segt att behöva köra en brun soffa och Ikea hylla till tippen det först när man flyttar in😂
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Segt att behöva köra en brun soffa och Ikea hylla till tippen det först när man flyttar in😂
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Slangvindan är ju fast monterad den får han inte ta bort den tillhör fastigheten.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 15 till
  • Laddar…
Säljaren borde tagit med sig prylarna innan ni skrivit kontrakt. Har säljaren inte sagt något om slangvindan räknas den, som fast tillbehör, till fastigheten. Skador efter ev åtgärd måste dessutom repareras snyggt!

Eftersom säljaren tydligen är av den snålare typen skulle jag refusera rubbet och be honom hämta prylarna före er inflyttning. TS hittar säkerligen robotar efter eget val och troligen billigare. Se också till att grejor ni inte vill ha definitivt fraktas bort!

Som tidigare påpekats: glöm inte takstegen.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Hade också förväntat mig att en slangvinda som är monterad vid utkastaren på fasaden skulle ingå.Det skulle jag också skulle ha framfört i en diskussion till säljaren samtidigt som jag nämner det samma om växthuset.

Sedan får du ta det därifrån och känna om det är värt besväret. Kanske göra någon deal med att han lämnar lite och du köper något han gärna vill bli av med som gräsklipparna.

Funkar det och är lämpliga för ändamålet så verkar 6500kr hyfsat. Nypris ser ut att ha legat uppemot 20000kr för dem.

Kanske dyker upp något senare kring huset där du vill att de ska vara behjälpliga med information eller dylikt så kan ju även vara värt något att ni är på god fot när allt är klart.
Eftersom slangvindan är fastmonterad så borde det inte vara några tveksamheter, hur ser den elkopplingen ut? Är den fast ansluten eller med stickpropp?

https://www.maklarringen.se/upptack...onomi/vad-ingar-i-kopet.-fast-vs-los-egendom/
Fast egendom uppdelas i fastighetstillbehör och byggnadstillbehör. För fastighetstillbehör gäller att föremålet ska vara mer eller mindre fast förankrat på fastigheten. För byggnadstillbehör behöver inte vara fast förankrat.

Fastighetstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet ska vara att föremålet ska förbli permanent på fastigheten.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rejäl skrev:
Är det bara den saken så är det väl inte mycket och bråka om, jag lämnade ingen slang eller slangvinda när jag sålde huset.
Däremot en stege som funkar o ta sig till taket var standard sa mäklaren!
Intressant det här med stege, själv tog jag med från förra huset och den jag köpte mitt nuvarande hade heller inte lämnat stege. Nu hade förra huset även en fast stege till sotning, vilket ju givetvis lämnades kvar. Men mitt nuvarande hus har inga fasta stegar, fast sotning behöver göras.

Men generellt måste man väl lämna saker som sitter fast.
 
R
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant det här med stege, själv tog jag med från förra huset och den jag köpte mitt nuvarande hade heller inte lämnat stege. Nu hade förra huset även en fast stege till sotning, vilket ju givetvis lämnades kvar. Men mitt nuvarande hus har inga fasta stegar, fast sotning behöver göras.

Men generellt måste man väl lämna saker som sitter fast.
Ja det stämmer generellt men inte med just stegar. Enligt mäklaren så är åtkomsten det viktiga så oavsett skorsten eller inte så behöver alla husägare göra sina årliga kontroller utav taket därav att stegen räknas som husets. är samma sak om du har en inv. lucka till vinden som inte har en inbyggd stege så ska man lämna kvar den lösa stegen för att kunna inspektera vinden.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Hur många ton bruk går det åt för att fixa hålen i grunden?

Har för mig att bruk är rätt billigt
i o f s.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer generellt men inte med just stegar. Enligt mäklaren så är åtkomsten det viktiga så oavsett skorsten eller inte så behöver alla husägare göra sina årliga kontroller utav taket därav att stegen räknas som husets. är samma sak om du har en inv. lucka till vinden som inte har en inbyggd stege så ska man lämna kvar den lösa stegen för att kunna inspektera vinden.
Det är också en gammal praxis från när man inte köpte en standardstege på byggmax, utan de var individuellt byggda så att längd och övriga egenskaper var anpassade till husets höjd, skorstenens placering osv. Precis som veden skulle följa med för det inte gick att ha ett hus utan värme tills man hunnit fälla och torka ett eget vedförråd.

Med logiken att alla lämnar och får samma sak. Men slipper det omfattande böket med att transportera sin ved och får en stege som passar istället för en som inte passar. Huset fungerade inte utan de två sakerna så då gör man på bästa sättet för att de alltid ska finnas där de behövs. (Ev. kan tillgång till stege varit en obligatorisk brandskyddsåtgärd också, är osäker kring det)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hur gör man om man lånar grannens stege för att komma upp på taket då? Ingår den i försäljningen då?


:)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
H
Ta kontakt med med mäklaren och
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Ta kontakt med mäklaren och be denne informera säljaren att han inte kan sälja saker som ingår i husköpet.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 12 till
  • Laddar…
Det är inget snack om att den slangvindan är fast monterad, och på så vis tillhör huset. Något som måste skruvas loss, och lämnar stora märken i fasaden, råder det inget snack om. Tala om för mäklaren vad säljaren gör. Det känns som om det är flera saker på den där listan, som du inte sks betala för.
Vad är det för ett växthus du talar om. Är det ett liten löst plasttält från "Biltema", kan jag möjligen förstå. Annars har jag aldrig hört talas om att ett växthus inte skulle tillhöra huset.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 10 till
  • Laddar…
Jag skulle ta ett snack med mäklaren direkt annars är det nog stor risk att du får tillträde till ett hus som saknar, dörrhandtag, ledstång och takpannor också.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.