D Dr Benz skrev:
Mm förstår precis.

Det ser ut som att varken tvättmaskin eller diskmaskin är anslutna till vattenlås. Undrar varför man inte gjorde det.

Som någon sa så kan det vara någon av anslutningarna som inte är täta och då trycker det på när det töms.
Ja det är inte rätt gjort helt enkelt. Om jag tar en bild i källaren kan du då kanske förstå vad problemet är även där? Han har alltså bytt ut rören nere i källarutrymmet och det är bara en dörr dit ner och det stinker avlopp därifrån.
 
Kan försöka.

Ta gärna en större bild med vasken och det också. Kanske lättare att förstå. Fler bilder är lättare
 
D Dr Benz skrev:
Är det rörmokaren som tejpat genomföringarna med silvertejp och maskeringstejp? Isf hade jag starkt misstänkt att något hen gjort har blivit fel.

Det ser för jävligt ut.
Jag gissar att det är Ikeas rörgenomföringstätning (https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-taetningssats-60282006/) där tejpen som den sitter på inte riktigt tagits bort? Inte för att det förändrar något för problemställningen, men jag tror inte det är en massa tejp :).
 
  • Gilla
Gammalthus1875 och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Kan försöka.

Ta gärna en större bild med vasken och det också. Kanske lättare att förstå. Fler bilder är lättare
Tack för att du tar dig tid 😊
 
  • Använd köksdiskho med guldtonad kran och smutsfläckar, delvis fylld med disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit kopp på ett trägolv intill rostfri kyl. Spår av vätska droppar, möjlig spillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin bredvid vitt skåp, köksdisk med diverse föremål, trägolv, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin och diskmaskin i kök, trägolv, inbyggda skåp, liten vit kopp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk källare med rör, kran med röd spak, gammal betongvägg och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enheten Eminent med sladdar monterad på en rå betongvägg, omgiven av skyddad ledning och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade rör, isolering och kablar under en gipsplatta; behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och installationer syns under ett öppet golv eller en vägg, oavslutad hantverksmiljö med isolering och elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade, blottade träbjälkar och rör ovanför en vit apparat, troligen i ett behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väggmonterad vattenmätare och cirkulationspump i rörigt, orenoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå varmvattenberedare med mätare och rör i ett grovt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med vattenberedare, rör, ledningar och en tänd glödlampa. Oavslutad innertak och grov betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt, nedslitet hörn med rör, sladdar och en avloppsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr, gammaldags nyckelring i låsmekanism, slitet, vitmålad tröskel, svart dörrmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uris
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Jag gissar att det är Ikeas rörgenomföringstätning ([länk]) där tejpen som den sitter på inte riktigt tagits bort? Inte för att det förändrar något för problemställningen, men jag tror inte det är en massa tejp :).
Japp det gör det faktiskt. Men den skall ju dras runt röret i hålet för att täta. Inte plattas ut. Just nu fyller det ingen funktion….
 
T Tompafix skrev:
Bytte rörmokaren alla rör ända ner i källaren?
Ja
 
Den gråa avloppsslangen på bilden. Är det avloppet i köket den kommer ifrån och sedan går den igenom väggen eller?

Rörinstallation under golv, synlig skador, isolering delvis borttagen, behöver underhåll/reparation, gammalt, slitna material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och vart går dessa?
Rör och ledningar under diskbänk, fråga om anslutning till vattenlås, eluttag och kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Den gråa avloppsslangen på bilden. Är det avloppet i köket den kommer ifrån och sedan går den igenom väggen eller?

[bild]

och vart går dessa?
[bild]
Hur kan jag kolla det? Ser jag det i källaren kanske?

Någon skrev tidigare att det saknas vattenlås.
 
G Gammalthus1875 skrev:
Hur kan jag kolla det? Ser jag det i källaren kanske?

Någon skrev tidigare att det saknas vattenlås.
Vart går de två som pilarna pekar på, alltså inte ner i golvet utan uppåt.
Angående bilden på källaren, vad finns på andra sidan väggen där den gråa slangen går vinkelrätt in i källarväggen?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Hur kan jag kolla det? Ser jag det i källaren kanske?

Någon skrev tidigare att det saknas vattenlås.
Kan du ta bilder som visar "övre" änden av var de slangarna tar vägen i skåpet?
Kan du även ta bilder som visar var respektive ände tar vägen av den horisontella grå slangen i källar-bilden?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan du ta bilder som visar "övre" änden av var de slangarna tar vägen i skåpet?
Kan du även ta bilder som visar var respektive ände tar vägen av den horisontella grå slangen i källar-bilden?
Den horisontella är kopplad på kopparröret och såldes matning av vatten. Inte avlopp.

Går att se om man zoomar en av bilderna.


Det jag tycker är konstigt är att tvätt och disk står på vänster sida. Men det verkar vara en slang i var ända i skåpet.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan du ta bilder som visar "övre" änden av var de slangarna tar vägen i skåpet?
Kan du även ta bilder som visar var respektive ände tar vägen av den horisontella grå slangen i källar-bilden?
Den grå horisontella i taket lär väl vara avloppsslangen som kommer från köksskåpet. Frågan är vart den tar vägen när den går rakt in i väggen i källaren...
 
Ger dessa bilder något? Och verkligen tack för att ni tar er tid med detta problem. Alltså det stinker så mycket i källarutrymmet att jag behöver hålla för näsan. Inte kul det här,
 
  • Rostig rörinstallation genom betongvägg med vit plastfläns och metallklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och slangar under handfat, mörkt utrymme, oskarp förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sladdar: flexibla metallslangar, vit plastskyddsslang, damm, troligen under handfat eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt foto av inre hörn, flexibel slang och del av svart objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör, kopplingar, elkablar och isolering synliga vid ett byggarbetsområde eller renovering. Oordnat och oavslutat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat rör med tejp och skum, tecken på försök att täta glapp, slarvig utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och kablar under trätak, isoleringsskador, oavslutad konstruktion eller renovering, rörigt, slarvigt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uris
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Ger dessa bilder något? Och verkligen tack för att ni tar er tid med detta problem. Alltså det stinker så mycket i källarutrymmet att jag behöver hålla för näsan. Inte kul det här,
Det ser ut som avloppsslangarna från diskmaskinen och tvättmaskinen är anslutna korrekt.

Men vart tar avloppsslangen vägen efter den gått in i väggen här?

Gamla rör och ledningar med isolering, uppstaplade ovanför en rå betongvägg. Reparation eller underhåll kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Det ser ut som avloppsslangarna från diskmaskinen och tvättmaskinen är anslutna korrekt.

Men vart tar avloppsslangen vägen efter den gått in i väggen här?

[bild]J
T Tompafix skrev:
Det ser ut som avloppsslangarna från diskmaskinen och tvättmaskinen är anslutna korrekt.

Men vart tar avloppsslangen vägen efter den gått in i väggen här?

[bild]Jättebra fråga. Hur tar jag reda på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.