tommib tommib skrev:
Varför drar du vidare från en felaktigt installerad dosa? Det ska du ju inte göra. Om du med fel inte menar att den inte monterades av en auktoriserad A.


Du kommenterade det tidigare i tråden och kallade det för ett fel. Vad du väljer att installera är upp till dig men jag har definitivt rätt att kommentera det.


Du måste skämta. Reglerna är bland det slappaste jag sett i någon säkerhetskritisk bransch. Nu har elinstallatören för regelefterlevnad inte ens något personligt ansvar längre, det ligger helt på företaget.

Personlig auktorisation, då kan vi prata rimliga regler. Och ansvar för sina egna gärningar men det anses rätt rimligt i de flesta sammanhang.


Korrekt. Det är inte ditt problem. Du kan välja att vara snäll men ingen tvingar dig. Allra minst jag.


Läs lite i elforumet så ska du se att alla lägger en väldigt stor tyngd på precis just det. Och att informera om t.ex. hur man bedömer en elanläggning så att vi får bättre informerade konsumenter. Något som torde gynna även dig.


Absolut. Det bara lät fånigt att du hade ringt och klagat hos ElSV för att deras regler gör ditt liv jobbigt.
Det var ett dåligt exempel jag menar att om det hade varit kraft nog från den dosan men kanske för dåliga anslutningar så är en ny grupp onödig om det varit rätt utfört. bara ett ex.

nästa: Ok kontakta tillverkarna av centralprodukter och fråga om det är ok att blanda hej vilt. DET VAR DET INTE FÖR NÅGRA ÅR SEN.

Du kanske tycker att det är ok att blanda DC kontakter på solcellstaket också för de ska ju också vara av samma standard men det är inte rätt att göra så, Inte blanda där så varför i en elcentral? det är inte en kartong lösa delar det är en enhet som ska verka tillsammans!

Nästa: Nu är jag just egenföretagare med just egen auktorisation så ansvaret är mitt och bara mitt.

Nästa: Klämmer du till med en faktura som är kanske 80% av nedlagt tid så kommer kunden i sina sociala kontakter oja sig och kanske som i detta forum ställa frågor om kostnader för ditt o datt så idag är det inte så jävla lätt att vare sin egen och ensam.

Nästa: det där kommer ta sån satans tid så jag hinner gå i pension

Nästa: Ok den sista kommentaren är rakt på sak, Den där var under bältet! Det finns så jävla många brister hos vårt svaga elsäkerhetsverk att de inte kan svara på en rak fråga och att man någon gång kan behöva tala direkt till dem att det faktiskt är en människa bakom varje auktorisationsnummer kan göra att allvaret går fram, men kasta skit du, Tack för stödet! är du också ensam o kämpar, nä då säger man inte sådär👎
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du var mycket bättre förr?
Det var inte så många tolkningsmöjligheter som det är idag. Det är möjligt att installera med EQRQ "nya kulon" i ett garage även om det finns golvbrunn men att biltvättning inte förekommer och är olämpligt om det är vad kunden vill. Det gick inte med de gamla regelverket. lättare att säga nej till tveksamheter. Har aldrig själv råkat ut för det men har för mig att det är möjligt
 
EddieHansson
K Kenta_S skrev:
Hur ska man veta det om en icke elektriker gjort jobben? Det är just det som är problemet, vilka kontroller är gjorda och med vad för instrument osv..
Lägg av. Elektriker gör, enligt din egen utsago, och enligt elsälerhetsverkets statistik, jävligt mycket fel. Med andra or måste du försäkra dig om att ditt arbete kan göras korrekt och utan fara. Kan du inte det så ska du inte utföra jobbet.

Men du verkar ha svårt att säga nej till gråtande och tjatande kunder att du, liksom alla de andra i den officiella statistiken som jag länkade till, inte kan säga ifrån och lämnar ifrån sig en farlig anläggning.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
vad svarar du på nu, jag hänger inte med
Vissa anser att det är klåpare som hanterar tex rutan men den får säljas, vissa har starka åsikter om de men inte kan berätta vad som föreligger. Ville bara försäkra mig att så inte var fallet, när du nekar job, på en anläggning. Eller lite estetiskt fel
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Lägg av. Elektriker gör, enligt din egen utsago, och enligt elsälerhetsverkets statistik, jävligt mycket fel. Med andra or måste du försäkra dig om att ditt arbete kan göras korrekt och utan fara. Kan du inte det så ska du inte utföra jobbet.

Men du verkar ha svårt att säga nej till gråtande och tjatande kunder att du, liksom alla de andra i den officiella statistiken som jag länkade till, inte kan säga ifrån och lämnar ifrån sig en farlig anläggning.
Jag är inte en elektriker i din statistik, ha det jävligt klart för dig!

Det är just nej jag säger men det bir ju inga jobb eller intäkter heller. Jag väljer alltså att hellre stanna hemma och inte satsa på firman och det är mitt val att inte bidra till den skiten du hänvisar till. Jag får passa på med annat meningsfullt att göra, just nu får sambons lön räcka till oss båda, det går bra men det blir inga inköp i landet att hjälpa till med att ta oss ur inflationen och det är ju lite synd när man lyckats i andra kriser att handla oss ur dödläget.
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Vissa anser att det är klåpare som hanterar tex rutan men den får säljas, vissa har starka åsikter om de men inte kan berätta vad som föreligger. Ville bara försäkra mig att så inte var fallet, när du nekar job, på en anläggning. Eller lite estetiskt fel
Rutan, menar du Malmbergs isåfall är det klåpare som ofta använder sån materiel.

Har ett case nu när en bekant till kund installerat i ett förråd typ. en elcentral o uttag brytare o lyse mm. Joru, treledare med två såna ( uppdelat fas, noll o jord i ena treledaren och de övriga två faserna i treledare nr2) till dosa matat en trefasgrupp helt omärkt i elcentralen och att trefasgrupp matar enfasobjekt, inga nummer på dvärgare så man kunde se att de tre första var en trefasgrupp. Knivhål i tak på malmbergscentralen utan nuts, femledare 1,5mm långt som fan för huvudledning saknas totalt märkning vad central heter eller var matning kommer ifrån etc.

Var det svårt att göra kopplingen att icke elektriker gjort detta, nej inte direkt, vill man vara elektriker som de stora grabbarna så får man för faan göra rätt om man vill höja det materialet från botten så måste man göra som man ska och kanske inte är kasst men möjligt för kleti o pleti att köpa lite lättare.

Så varför ska vi installatörer behöva be om ursäkt när det ofta är så mycket fel i såna anläggningar. Hade jag inte vart uppmärksam hade jag kunnat åka på en smäll om jag bara rattat av en av faserna. Nu kommer jag att dra en ny grupp med hål i tak med en nuts så jag slipper beblanda mig med resten som definitivt inte gjorts av ett proffs.

Nekar jag att utföra ett jobb åt kund så har jag skäl för det, jag håller inte på med larv utan jag vill också få verksamheten att bära sig men jag är rätt nära att inte tycka mig vilja satsa på elyrket som det ser ut nu.
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
det blir inga inköp i landet att hjälpa till med att ta oss ur inflationen och det är ju lite synd när man lyckats i andra kriser att handla oss ur dödläget.
Det är just det man inte ska göra för att komma ur en höginflationssituation.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är just det man inte ska göra för att komma ur en höginflationssituation.
Vad bra, då blir mina dåliga intäkter bra för Sverige så jag inte kan förköpa mig. Nåt jag gör som blev rätt!
 
K Kenta_S skrev:
Har aldrig själv råkat ut för det men har för mig att det är möjligt
Du säger ”kommer aldrig att få ordning på vårt elsverige som det var förr.” Jag frågar om vad som är felet idag. Du svarar med ett hypotetiskt problem om gråzoner kring kabelval som du inte ens själv drabbats av.

Är problemen i dagens elsverige verkligen så stora? 😉
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du säger ”kommer aldrig att få ordning på vårt elsverige som det var förr.” Jag frågar om vad som är felet idag. Du svarar med ett hypotetiskt problem om gråzoner kring kabelval som du inte ens själv drabbats av.

Är problemen i dagens elsverige verkligen så stora? 😉
Jaha, sorry. Jag bedömer att då vi närmar oss europa när det gäller regler så är det en sänkning av vår Svenska iofs rätt höga standard. Men jag är enmansföretagare och inte proffs men elsäkerheten kommer nog inte bli bättre så jag upplever att reglerna inte är så styrande som de var för rätt länge sedan. Vissa saker kan bli bättre men andra sämre. Jag kämpar inte livet av mig längre för du ser ju hur bombad man blir om man vill höja nivån lite. Alla skriker att man vill åt fel håll.
 
Grejen med el är ju att om man ska utgå från definitionen att "spänning, ström och frekvens som kan vara farlig för person eller egendom" så ingår alla anläggningar.

Därför måste man bryta ner defintiionerna lite.

När man säger "fara för person" så finns det flera faror med just el. Det finns inte bara elchocken, man kan t.ex. bränna sig på en värmeapparat gjord för 5 volt och 500mA, säg en cigaretttändare. Ett BIOS-batteri, säg ett CR2032, kan sväljas och bli en fara på detta sätt.

Sedan måste man också definera nivån av faran. En brännskada KAN potentiellt vara farlig, men är i normala fall ofarlig. Ja, du får brännskador av att skruva en lång tid med skruvmejsel också pga friktionen. Så någonstans måste en gräns dra. Och då menar man såklart faror som i normala fall (för en frisk människa med normalt immunförsvar och normalt fungerande kropp) innebär livsfara.

Sedan finns det dem exotiska farorna, dvs där huden penetreras och man får strömgenomgång trots att det bara rör sig om sagda BIOS-batteri CR2032, som max kan ge 100mA. (vilket finns exempel på med multimetern).

Därför måste begreppet "fara för person" begränsas till vad man vill mena med "fara för person". Då menar man såklart livsfara för en normalt frisk människa, med fungerande hud utan sår eller andra penetrationer. I enlighet med SELV och PELV har man då definerat ett generellt spänningsband

för torra miljöer, som är:
50V AC och 120V DC

För fuktiga miljöer:
25V AC och 60V DC

För våta miljöer:
12V AC och 30V DC

´Detta har man då antagit som en defintion (IEC, EU, DIN, etc, finns en mängd standarder som säger samma sak). Detta är europiska och internationella definitioner för vad som anses vara säkert för en människa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage
Här är det också tydligt att en krets vars spänning hämtas från en annan källa än elnätet, ALLTID är en SELV-krets (citat: "Modern cordless hand tools are considered SELV equipment.")

SELV och PELV tar dock inte sikte någonting på eventuell fara för egendom genom brand, varför en krets på 2000 A och 12 V rent tekniskt är en "Skyddsklenspänningskrets" eftersom detta skydd är ENBART för att minska eller eliminera risken för ELCHOCK, inget annat.

Skillnaden mellan SELV och PELV är att SELV även skyddar vid jordfel i annan krets, dvs där jorden blir spänningsförande av någon anledning, t.ex. vid PE avbrott. PELV skyddar inte mot detta.


---------------------------------------------------------------

Sedan tar vi det andra begreppet:
"fara för egendom"

Detta blir mer komplicerat, för en brandrisk finns det alltid. Kortsluter du plus och minus på ett CR2032 batteri med en 0.01 mm^2 tråd kommer denna tråd bli glödhet och potentiellt tända på saker.

Tar vi t.ex. ett elstängselaggregat, så kan den höga spänningen, som dock anses vara säker för människor pga dess låga strömstyrka, generera en gnista som kan tända på ett torrt löv t.ex.

T.om. statisk elektricitet kan tända på saker och ting, därför det finns regler i t.ex. EX-miljöer om urladdning av statisk elektricitet och ESD-föreskrifter, och därför EX-miljöer ALLTID kräver behörighet oavsett omständigheter.
Där behövs behörighet för att byta ut batterier i en ficklampa, för görs det fel kan det bli en explosion om ett batterifack inte stängs korrekt, farliga gaser letar sig in i en magnetströmbrytare och gnistan antänder.

Faran för egendom är istället eliminerad genom att elstängselaggregat skall enligt anvisningarna monteras utomhus. Det gör att ett brandförlopp sällan riskerar att nå egendom såsom byggnader. Det innebär att anläggningens fara för egendom är istället eliminerad genom dess placering.

Tar vi andra vanligt förekommande fasta elanläggningar, så finns batteridriven dörrklocka. Den drivs på 4 D-celler och har en tvåtråd till en ringknapp, vilket utgör fast installation.
Denna kabel har cirka 1 ampere i ström.
I stort sett alla på marknaden förekommande kablar, förutom de allra tunnaste, är helt godkända i detta fall.

En telefonkabel (ELQXBE) 0.25 mm^2 är godkänd för upp till 1A. Men det finns ju tunnare kablar, USB-kablar är ju ännu tunnare.

I en 1A anläggning är det svårt att dimensionera ledningar fel, eftersom alla de installations-ledningar (för förläggning) som finns på konsumentmarknaden, är godkända för upp till 1A.

Detta är varför även larmanläggningar för självinstallation (som man idag kan köpa på marknaden och ansluta med väggvårta) och inpassage, har en säkring på 0.75 A, just för att göra det säkert oavsett ledning.

MEN - en sådan anläggning KAN rent tekniskt dras med 0.05mm^2 ledningar, och då har du en brandrisk på halsen.

Så ska man ta begreppet "risk för elbrand" så omfattas ju alla (100% anläggningar) för gör man galet fel så kan brand uppstå.

Så här måste också definitionen "fara för egendom" defineras. Vilka faror omfattas? Ska man ta med "ren galenskap" i bedömningen?

Men brand kan ju uppstå om man byter ett vägguttag för 230v (vilket man får göra) och inte drar åt skruven eller skalar kabeln fel så att hälften av kardelerna går av också.

Så ska man hårddra så är det många gånger säkrare att nyinstallera en 12V anläggning på 1A än att byta ett vägguttag vilket man får göra.

Och all form av el, oavsett omständigheter, kräver nödvändig kännedom. Även om det så bara är att byta batterier i fjärrkontrollen. Byter du batterier i fjärrkontrollen och det uppstår en brand av det pga slarv och kortslutning, så kan du ju åtalas, även då byta batterier i fjärrkontrollen är behörighetsfritt.

Du får byta propp, även om du rent tekniskt kan sätta in en bult istället för proppen och orsaka brand.

Så frågan är, var ska gränsen dras? Det är denna fråga som stöts och blöts i tråden. Vid vilken ampere kan man säga att "fara för egendom" uppstår om spänningen ligger på säg 6 eller 12 volt?

När det gäller "frekvens" kan detta uteslutas i bedömningen för fara för egendom. Oavsett frekvens finns ingen fara för egendom. Det finns en stör-risk om frekvensen letar sig in i trådlös utrustning, men det är inte en fara, utrustningen går inte sönder av det, tar man bort störningen så fungerar utrustningen igen.

Men när det gäller ström:
Oavsett om det är 10mA eller om det är 100A så måste du dimensionera ledningar rätt för att det ska vara säkert.

Men går man in i valfri butik och köper random installation kabel huxflux genom att slå en tärning, så kan man säga att alla anläggningar upp till 1A är säkra. För det ska mycket till att få tag på en kabel som inte klarar 1A.

Så det är SVÅRT att göra fel för en anläggning under 1A när det kommer till brandrisk, men det GÅR.
Och i begreppet "KAN" så ingår det att det GÅR, dvs "total galenskap".

Så ska man säga vad som är säker installation, så skulle man kunna säga att alla anläggningar upp till 12 VAC 50/60 Hz, 30 VDC och max 1A är totalt säkert att installera om man inte räknar med "total galenskap" i ekvationen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Jaha, sorry. Jag bedömer att då vi närmar oss europa när det gäller regler så är det en sänkning av vår Svenska iofs rätt höga standard. Men jag är enmansföretagare och inte proffs men elsäkerheten kommer nog inte bli bättre så jag upplever att reglerna inte är så styrande som de var för rätt länge sedan. Vissa saker kan bli bättre men andra sämre. Jag kämpar inte livet av mig längre för du ser ju hur bombad man blir om man vill höja nivån lite. Alla skriker att man vill åt fel håll.
Att godkänna montering av eqrq i ett garage mes golvbrunn. På vilket sätt skulle det vara så farligt? Men jag fick lära mig för så där 15år sedan att det inte är själva golvbrunnen som är det som styr. Utan hur rummet kommer användas.
Du har inte funderat på att när ekrk blev eqrq faktiskt utvecklades?
Visst vårt regelverk har säkerligen förändrats en del pga EU. Dock misstänker jag att många eu reglern är skärpningar..Det är något vi inte märker av eftersom vi redan har väldigt tuffa krav. Och där det blir en sänkning för vår del, så blir det en skärpning för resten av eu. Sen tror jag att elektrikerna gärna fortsätter ha onödigt hårda krav. Så de slipper konkurrens.

Sen är du som många andra elektriker, skyller allt dåligt på hemmapulare. Men det kan mycket väl vara en yrkesman. Man blir inte en bra elektriker bara för att man får egen behörighet. Vi har många väldigt duktiga elektriker som inte har egen behörighet. Dessa får inte göra mer hemma en någon annan
Så där har vi väldigt duktiga hemmapulare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Har ett case nu när en bekant till kund installerat i ett förråd typ. en elcentral o uttag brytare o lyse mm. Joru, treledare med två såna ( uppdelat fas, noll o jord i ena treledaren och de övriga två faserna i treledare nr2) till dosa matat en trefasgrupp helt omärkt i elcentralen och att trefasgrupp matar enfasobjekt, inga nummer på dvärgare så man kunde se att de tre första var en trefasgrupp. Knivhål i tak på malmbergscentralen utan nuts, femledare 1,5mm långt som fan för huvudledning saknas totalt märkning vad central heter eller var matning kommer ifrån etc.

Var det svårt att göra kopplingen att icke elektriker gjort detta, nej inte direkt, vill man vara elektriker som de stora grabbarna så får man för faan göra rätt om man vill höja det materialet från botten så måste man göra som man ska och kanske inte är kasst men möjligt för kleti o pleti att köpa lite lättare.
Det är kanske mest troligt att det är gjort av någon som inte får ja, men det kan faktiskt vara gjort av någon som jobbar under en EKP. Tro det eller ej, men alla i branschen är inte felfria.

När du då kommer till en sådan installation och de behöver hjälp så har du lite olika val.

1) Du låtsas som ingenting och gör den utökning eller vad det nu kan vara som kunden önskar
2) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Du reder ut detta och tar betalt för detta och fortsätter sen med det kunden ville ha gjort och tar betalt även för den delen.
3) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Du reder ut detta, men väljer att inte ta betalt för det, innan du gör det kunden önskade.
4) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Kunden vill inte betala för det och då säger du tack och adjö

Jag vet inte varför du väljer alternativ 3, men det är ju ditt val.
Jag kan faktiskt inte se hur ditt arbete påverkas av vem som gjort arbetet tidigare, på vilket sätt ditt arbete blir enklare av att få veta att en elfirma har gjort det taffliga jobbet.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att godkänna montering av eqrq i ett garage mes golvbrunn. På vilket sätt skulle det vara så farligt? Men jag fick lära mig för så där 15år sedan att det inte är själva golvbrunnen som är det som styr. Utan hur rummet kommer användas.
Du har inte funderat på att när ekrk blev eqrq faktiskt utvecklades?
Visst vårt regelverk har säkerligen förändrats en del pga EU. Dock misstänker jag att många eu reglern är skärpningar..Det är något vi inte märker av eftersom vi redan har väldigt tuffa krav. Och där det blir en sänkning för vår del, så blir det en skärpning för resten av eu. Sen tror jag att elektrikerna gärna fortsätter ha onödigt hårda krav. Så de slipper konkurrens.

Sen är du som många andra elektriker, skyller allt dåligt på hemmapulare. Men det kan mycket väl vara en yrkesman. Man blir inte en bra elektriker bara för att man får egen behörighet. Vi har många väldigt duktiga elektriker som inte har egen behörighet. Dessa får inte göra mer hemma en någon annan
Så där har vi väldigt duktiga hemmapulare.
Så har du inte läst mina svar. Jag skyller inte all dålig el på hempulare, skärpning! Dock är hempul olagligt och hur man kan ha ett helt forum där olagligheter diskuteras är såklart en gåta för mig. Förklara varför jag som installatör ska kontrollera kontinuitet mm i ex uttag när en hempulare troligen tar spänningsprovaren och mäter fas-jord och får 230 V och är nöjd. Alla gör nog inte så men troligen många. Ja det var mer styrande förr. Nu säljer en kund sitt hus och vips blir det där garaget just ett hobbyrum för epa'n och biltvätt sen kanske förekommer, då är kulon o IP20 uttagen så lyckade längre. Hur länge tog caset i Uppsala innan det löstes (ev förlikning ed.?) ny el i nervåning och bytt elcentral mm där kabel till fulel som matade ovanvåningen och det började brinna på helgen då husägarna var borta, det tog åratal innan lösning. Hade man/elfirman fått kräva att fulel skulle dödas o skarvis nyttjats ed. Så kanske branden inte uppstått. (Jag vet ju inte detaljerna hur infon där gick till iofs så det är en spekulation från mig) men den här mjukheten att det är kunden som ska ha ansvaret för vad som ska göras i dennes anläggning osv känns väldigt vag. Det är ju vi installatörer som ska vara tydliga o förklara o helst dokumentera vad som avtalats men det är installatören som får sitta i rätten i utdragna processer. Jag är inte lockad av det hängande över mig och vad gäller hempul kontra dåliga elektriker så har absolut hempulet varit sämre och farligare så att min tveksamma inställning till att det är så bra för Sveriges el är kanske inte så konstigt. Jag kan ju dessutom ha i min ryggsäck varit med om liknande den här branden men att det handlade om något helt annat då ett helt hus blev förstört av en reparation. Nu var det inte min reparation som var orsaken till att ett helt hus fick rivas sånär som på stommen sedan torkning och gas i tält i tre månader. Dock fick det att lova mig själv en sak. ALDRIG MER LAGA NÅGOT TILLFÄLLIGT, TYP EN FIX NÄR DET INTE KÄNNS HELT SÄKERT OCH DET GJORDE DET INTE MED MIN LAGNING MEN BAKANTINGEN TJATADE O GAV LÖFTEN OM ATT DET JAG LAGADE SKULLE BYTAS UT, VILKET OCKSÅ GJORDES. Tänk "om" den maskinen INTE hade bytts ut som vi kommit över ens om. Då hade jag lagat något så ett helt hus iofs sommarhus men påkostat som tusan med sjöutsikt fått rivas med en hel sommar förstörd för den familjen. Nu höll min bekant sitt löfte (min dåvarande flickväns vän till föräldrarna) en anna gång är det en man inte känner. Jag tror att du nu förstår att jag höll på att dö den där förmiddagen när bekantens fru skrek ut så vi sprang dit. Så att med kundens goda minne låta ett elfel få vara är naturligtvis för mig en resa tillbaks i tiden till mina kanske 18-20 års ålder. Så att kalla mig en som bara skyller allt på hempulare och vi elektriker är så mycket bättre känner jag inte är en rätt beskrivning. Ett jävla elfel ska fan bort. Kunden har inget gott minne när det brunnit ed. Tack för mig
 
@Kenta_S
Du kanske ska göra något annat i ditt liv än att vara elektriker när du blir så affekterad av ditt yrke.
Och om du använder svordomar lika konstant i dina kundkontakter som du gör på forumet kanske det löser sig själv.😉
För mig blir en person som svär konstant i tryck mindre trovärdig, men alla är ju olika...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.