Hej.
Jag har renoverat ett hus som är byggt runt 1875. Rörmokaren som var här gjorde nytt avlopp i badrummet, drog nytt avlopp till disk- och tvättmaskin i köket.

Efter detta är gjort så luktar det avlopp under diskmaskinen alltid och särskilt efter att jag kört tvättmaskinen. Jag var nere i källarutrymmet för första gången sedan rörmokaren var här. Och det stinker avlopp där vilket det inte gjorde förut.

Ska jag stå för kostnaden att åtgärda detta problem? Vad kan han ha gjort fel för att denna avloppslukt ska uppstå Väldigt obehagligt att bo i ett hus där det stinker avlopp.

Bild på hur det ser ut under min diskho med de nya anslutningarna till tvätt- och diskmaskinen.

Tacksam gör era kloka råd om detta.
 
  • Rör, kablar, eluttag och teknisk utrustning under diskbänk; oorganiserat, trångt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petham
  • Laddar…
G Gammalthus1875 skrev:
Hej.
Jag har renoverat ett hus som är byggt runt 1875. Rörmokaren som var här gjorde nytt avlopp i badrummet, drog nytt avlopp till disk- och tvättmaskin i köket.

Efter detta är gjort så luktar det avlopp under diskmaskinen alltid och särskilt efter att jag kört tvättmaskinen. Jag var nere i källarutrymmet för första gången sedan rörmokaren var här. Och det stinker avlopp där vilket det inte gjorde förut.

Ska jag stå för kostnaden att åtgärda detta problem? Vad kan han ha gjort fel för att denna avloppslukt ska uppstå Väldigt obehagligt att bo i ett hus där det stinker avlopp.

Bild på hur det ser ut under min diskho med de nya anslutningarna till tvätt- och diskmaskinen.

Tacksam gör era kloka råd om detta.
Ring rörmokaren i första hand. Kanske har missat nån tätning någonstans. Men det kan bero på något helt annat än det jobb han gjorde också.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ring rörmokaren i första hand. Kanske har missat nån tätning någonstans. Men det kan bero på något helt annat än det jobb han gjorde också.

Välkommen till forumet!
Tack för ditt svar 😊

Vad skulle det kunna bero på? Om anledningen till att det uppstått avloppslukt efter att rörmokaren var här inte beror på det jobb han har utfört.
 
  • Gilla
Talskog
  • Laddar…
Vika slangar går till vad.
 
J jonaserik skrev:
Vika slangar går till vad.
Svårt för mig att svara på. Det enda jag vet är att diskmaskinen står närmast skåpet. Och att avstängningen för dess vatten är längst till höger.
 
Avloppen menar jag ser lite lustigt ut till vänster med anslutningarna
 
J jonaserik skrev:
Avloppen menar jag ser lite lustigt ut till vänster med anslutningarna
På vilket sätt ser det lustigt ut? Jag förstår absolut ingenting av vad han gjorde.
 
Den grova grå slangen som går ner på vänster sida till et rör från golvet. Sitter det någon packning där. Ta i röret och lyft lite, normalt brukar det vara som en gummimuff i slutet på en slang från vasken. Prova med att peta ner en plastpåse lite hårt i springan som är där. Lukten kan komma därifrån om det inte är riktigt tätt. vattenlåsen sitter högre upp och röret vid golvet är i direkt kontakt med utgående avlopp från huset.
 
  • Gilla
stiggr och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den grova grå slangen som går ner på vänster sida till et rör från golvet. Sitter det någon packning där. Ta i röret och lyft lite, normalt brukar det vara som en gummimuff i slutet på en slang från vasken. Prova med att peta ner en plastpåse lite hårt i springan som är där. Lukten kan komma därifrån om det inte är riktigt tätt. vattenlåsen sitter högre upp och röret vid golvet är i direkt kontakt med utgående avlopp från huset.
Tack snälla för ditt svar, ska försöka med att kolla detta. Lukten kommer ju främst från under diskmaskinen och ännu värre efter jag kört en tvättmaskin.

Problemet är även att jag inte vill ha hit rörmokaren som var här tidigare, värre människa får man leta efter.

Om jag fotar i källaren kan du då kanske förstå vad problemet kan vara även där? Det stinker alltså avlopp i källarutrymmet, vilket det inte gjorde förut. Och jag har en dörr dit ner från hallen.
 
G Gammalthus1875 skrev:
Tack snälla för ditt svar, ska försöka med att kolla detta. Lukten kommer ju främst från under diskmaskinen och ännu värre efter jag kört en tvättmaskin.

Problemet är även att jag inte vill ha hit rörmokaren som var här tidigare, värre människa får man leta efter.

Om jag fotar i källaren kan du då kanske förstå vad problemet kan vara även där? Det stinker alltså avlopp i källarutrymmet, vilket det inte gjorde förut. Och jag har en dörr dit ner från hallen.
Bytte rörmokaren alla rör ända ner i källaren?
 
J jonaserik skrev:
Den grova grå slangen som går ner på vänster sida till et rör från golvet. Sitter det någon packning där. Ta i röret och lyft lite, normalt brukar det vara som en gummimuff i slutet på en slang från vasken. Prova med att peta ner en plastpåse lite hårt i springan som är där. Lukten kan komma därifrån om det inte är riktigt tätt. vattenlåsen sitter högre upp och röret vid golvet är i direkt kontakt med utgående avlopp från huset.
T Tompafix skrev:
Bytte rörmokaren alla rör ända ner i källaren?
Ja
 
Är det rörmokaren som tejpat genomföringarna med silvertejp och maskeringstejp? Isf hade jag starkt misstänkt att något hen gjort har blivit fel.

Det ser för jävligt ut.
 
D Dr Benz skrev:
Är det rörmokaren som tejpat genomföringarna med silvertejp och maskeringstejp? Isf hade jag starkt misstänkt att något hen gjort har blivit fel.

Det ser för jävligt ut.
Håller med. Och jag påpekade detta. Men han gav mig bara ett slingrande svar.

Problemet är att jag inte vill ha hit honom igen, en otroligt jobbig människa. Och ingen lust att betala för en ny vvs firma.

Så vad sjutton kan jag göra?
 
G Gammalthus1875 skrev:
Håller med. Och jag påpekade detta. Men han gav mig bara ett slingrande svar.

Problemet är att jag inte vill ha hit honom igen, en otroligt jobbig människa. Och ingen lust att betala för en ny vvs firma.

Så vad sjutton kan jag göra?
Nedanstående bilder kanske säger något om vad han har gjort i mitt hus.
 
  • Dokument med överstrukna sektioner, detaljerad lista med produkter och priser, totalsumma i SEK synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av PDF-faktura med överstrukna delar, visar artikelnummer, beskrivning och priser, total summa 28,154 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av PDF på mobil, produktlista, överstruket textområde, ekonomisk data, ingen personlig information synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

G Gammalthus1875 skrev:
Håller med. Och jag påpekade detta. Men han gav mig bara ett slingrande svar.

Problemet är att jag inte vill ha hit honom igen, en otroligt jobbig människa. Och ingen lust att betala för en ny vvs firma.

Så vad sjutton kan jag göra?
Mm förstår precis.

Det ser ut som att varken tvättmaskin eller diskmaskin är anslutna till vattenlås. Undrar varför man inte gjorde det.

Som någon sa så kan det vara någon av anslutningarna som inte är täta och då trycker det på när det töms.
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.