V växelventil skrev:
Lite svårt när jag inte ser några skador på bilarna men du kanske gillar stenskott bättre.
Skjuta katterna då eller?
Jag har på våra bilar. Men du vägrar tro det. Precis som många andra kattägare vägrar tro att deras katter hittar på saker.

Nej jag skjuter inte katter, jag häller en hink vatten över de istället. Det hjälper ganska bra då katter oftast inte gillar att få vatten över sig =)

Katter skjuter man när de blir överetablerade och sjukdomar sprider sig i flocken, så har du så många katter så bör du avliva de. Stor risk för inavel.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Jag har på våra bilar. Men du vägrar tro det. Precis som många andra kattägare vägrar tro att deras katter hittar på saker.

Nej jag skjuter inte katter, jag häller en hink vatten över de istället. Det hjälper ganska bra då katter oftast inte gillar att få vatten över sig =)

Katter skjuter man när de blir överetablerade och sjukdomar sprider sig i flocken, så har du så många katter så bör du avliva de. Stor risk för inavel.
Det är ingen idé att försöka o intyga honom om att katter kan göra repor!
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har på våra bilar. Men du vägrar tro det. Precis som många andra kattägare vägrar tro att deras katter hittar på saker.

Nej jag skjuter inte katter, jag häller en hink vatten över de istället. Det hjälper ganska bra då katter oftast inte gillar att få vatten över sig =)

Katter skjuter man när de blir överetablerade och sjukdomar sprider sig i flocken, så har du så många katter så bör du avliva de. Stor risk för inavel.
Det är väl utmärkt att hälla vatten på katten. Prata med grannen (ägaren) om det så han vet vad som hänt, och gör det inte när det är kyligt ute om du inte är helt säker grannen kan ta in katten direkt.

Jag uppmanar de som inte gillar katter att skrämma bort dem.

Alla är olika rädda om sina saker. Givetvis ska vi försöka respektera både katter och bilar.

Om bilen står parkerad på gatan, är det ok att kasta lera på den om man stör sig på den eller den förstör gräset i vägkanten?

Är det bilägaren som ansvarar för skador på bilen om ett barn cyklar in i den med trehjulingen om den står på gatan?

Om mina kläder luktar rök när grannen eldar löv, ska han betala kemtvätt? Får jag spruta vatten på elden, eller kanske spruta på grannen?

Får jag spruta vatten på hunden eller hundens matte om han pissar på brevlådan eller skiter vid staketet?

Vett och etikett. Respekt för levande varelser och andras prylar. Jag tror framförallt på dialog före handling...
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
"Katter är ett jävla skit, historien har dragit dem ända hit", skämt åsido, min ena katt ligger under mitt täcke och spinner och älskar när jag spelar INXS, det lilla monstret :)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är väl utmärkt att hälla vatten på katten. Prata med grannen (ägaren) om det så han vet vad som hänt, och gör det inte när det är kyligt ute om du inte är helt säker grannen kan ta in katten direkt.

Jag uppmanar de som inte gillar katter att skrämma bort dem.

Alla är olika rädda om sina saker. Givetvis ska vi försöka respektera både katter och bilar.

Om bilen står parkerad på gatan, är det ok att kasta lera på den om man stör sig på den eller den förstör gräset i vägkanten?

Är det bilägaren som ansvarar för skador på bilen om ett barn cyklar in i den med trehjulingen om den står på gatan?

Om mina kläder luktar rök när grannen eldar löv, ska han betala kemtvätt? Får jag spruta vatten på elden, eller kanske spruta på grannen?

Får jag spruta vatten på hunden eller hundens matte om han pissar på brevlådan eller skiter vid staketet?

Vett och etikett. Respekt för levande varelser och andras prylar. Jag tror framförallt på dialog före handling...
Jag har själv haft problemet främst vår-höst. Resten av tiden verkar katterna vilja vara inne i grannskapet. Vintertid hade jag ju givetvis inte kastat vatten över djuret utan skrämt den på alla olika vis.

Gällande barn så har föräldrarna ansvar såklart. Man rör inte andras bilar eller prylar även om de inte står på ens parkering, förhoppningsvis så är föräldern av det vettiga slaget vid olyckor.

Gällande hundar så har jag faktiskt konfronterat en lat gubbe som gick här varenda dag och tog aldrig upp skiten från trottoaren som hans hund sket på varenda dag. Då sa jag - Om du inte plockar upp skiten så får jag väl ta en skyffel och lägga i din brevlåda.
Skiten upphörde.

Samma med grannens unge som hade fest. Det var städat efter ett snabbt meddelande.

Kattägare som försvarar kattens skitbeteende har jag dock svårt för. Gillar katter ändå, men inte när de skiter och jävlas.
 
R Rejäl skrev:
Det är ingen idé att försöka o intyga honom om att katter kan göra repor!
Behöver inte intyga något för vet att varken våra katter eller grannens katter gör repor i varken våra eller grannars bilar. Har klippt klorna på en katt förstår man varför.
 
V växelventil skrev:
Behöver inte intyga något för vet att varken våra katter eller grannens katter gör repor i varken våra eller grannars bilar. Har klippt klorna på en katt förstår man varför.
Jag råkade stänga in en av mina två katter i mitt garage i ca 24 timmar, och där står min dammiga Ferrari, röd och i perfekt skick. Jag släppte ut katten och kollade givetvis lacken på bilen, inte en repa och dessa bilar är ganska strömlinjeformade, det enda jag såg var att på taket hade något mjukt varit. För den som undrar hette katten Hugo och bilen är en Ferrari 308 GTB
 
  • Gilla
  • Älska
bodda olsson och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har själv haft problemet främst vår-höst. Resten av tiden verkar katterna vilja vara inne i grannskapet. Vintertid hade jag ju givetvis inte kastat vatten över djuret utan skrämt den på alla olika vis.

Gällande barn så har föräldrarna ansvar såklart. Man rör inte andras bilar eller prylar även om de inte står på ens parkering, förhoppningsvis så är föräldern av det vettiga slaget vid olyckor.

Gällande hundar så har jag faktiskt konfronterat en lat gubbe som gick här varenda dag och tog aldrig upp skiten från trottoaren som hans hund sket på varenda dag. Då sa jag - Om du inte plockar upp skiten så får jag väl ta en skyffel och lägga i din brevlåda.
Skiten upphörde.

Samma med grannens unge som hade fest. Det var städat efter ett snabbt meddelande.

Kattägare som försvarar kattens skitbeteende har jag dock svårt för. Gillar katter ändå, men inte när de skiter och jävlas.
Givetvis ska man som kattägare lyssna på vad grannen säger och försöka hitta en lösning!

Samma med barn. Har man problem så talar man med föräldarna...

Det är lättare att uppfostra barn än katter, katterna måste man nog som sagt skrämma och det är svårt att skrämma sin egen katt själv på grannens tomt. Den kommer nog inte förstå det. Och framförallt vill ju jag inte knalla runt oanmäld på grannens tomt med en spann vatten.

Men om grannen inte tar upp problemet är det svårt för kattägare att agera. Jag misstänker att många som är förbannade inte vågat prata med kattägaren om möjliga lösningar? Om kattägaren skiter i om katten ställer till med ofog så är det förstås förståeligt att man blir irriterad. Men isåfall på ägaren och inte katten. Katten förstår ju inte vad som är ett träd eller en bil, det måste vi hjälpa den med genom att skrämma den.

Om man tycker att det är ett problem att katter dödar fåglar... Vi dödar gemensamt långsamt hela planeten, så jag tycker man ska börja överväga alla "onödiga" aktiviteter, skjutsa barnen till fotbollsmatcher 3 mil bort, gå på bio, köra en tung bil med stor motor osv. Det dödar förmodligen mycket mer av naturen än vad katten gör... Sluta ät kyckling. Sluta ät kött. Sluta köra fossilbil. Sen kan vi börja snacka om gråsparven?
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad sa grannen om allt detta? Är deras katt sjuk i huvudet? Oftast låter det högt om machomännen, men de flesta klarar inte av att klubba ihjäl en katt med ett vedträ...
Det var lyckligtvis inte grannen. Han är snäll, utan en snubbe längre upp på gatan. Han är lika störd som sin katt så det blev inte mycket intellektuellt utbyte när jag pratade med honom. Som jägare har jag inte det minsta problem att knäppa en katt, men Polisen har vissa synpunkter på skottlossning i villakvarter…
 
F Fdriver skrev:
Jag råkade stänga in en av mina två katter i mitt garage i ca 24 timmar, och där står min dammiga Ferrari, röd och i perfekt skick. Jag släppte ut katten och kollade givetvis lacken på bilen, inte en repa och dessa bilar är ganska strömlinjeformade, det enda jag såg var att på taket hade något mjukt varit. För den som undrar hette katten Hugo och bilen är en Ferrari 308 GTB
Inga stålklor på den katten mao💪
 
V växelventil skrev:
Inga stålklor på den katten mao💪
Näpp, och självaste nagelklippande får de sköta själva, Hugo katten alltså var i ett mörkt garage 24 timmar, på bilen inte en repa :)
 
  • Gilla
  • Älska
växelventil och 1 till
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Näpp, och självaste nagelklippande får de sköta själva, Hugo katten alltså var i ett mörkt garage 24 timmar, på bilen inte en repa :)
Ett under har skett halleluja.
 
Jag tycker det borde vara krav att utekatter ska vara kastrerade, vaccinerade och chippade/registrerade.

Om de påträffas utan detta kunde ägaren få lösa ut katten för en avgift (innekatter kan ju smita ut).

Detta skulle ta bort problemet med ägare som har många okastrerade katter. De skulle tröttna på att lösa ut sina katter.
 
R
V växelventil skrev:
Ett under har skett halleluja.
Försöker du att vara lustig på andras kostnad? Du har redan visat att du inte kan se andras berättelser så gör inte bort dig mer!
 
R Rejäl skrev:
Försöker du att vara lustig på andras kostnad? Du har redan visat att du inte kan se andras berättelser så gör inte bort dig mer!
Så länge man tycker det är okej att skjuta andras katter så kommer jag göra mig lustigt för mig är det inte okej att göra så.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.