mexitegel mexitegel skrev:
Nja. En 2-fas VVB är fast monterad utrustning. Att montera styrlådan på apparaten förändrar inget.
@useless är nog inne på spåret att det fritt att bygga, bygga om och reparera elektriska apparater. Det har inget direkt med elinstallationsarbete att göra även om apparaten är avsedd för fast installation.

Däremot är fast installation av den egenhändigt konstruerade apparaten inte tillåtet. Men beredaren är redan installerad så det är inte aktuellt här.

Jag har ingen aning, men tvivlar på, om denna "gråzon" någonsin prövats rättsligt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inga kvar på behörighet för att modifiera eller reparera en apparat.
Måste den vara bortkopplad för att betraktas som en apparat som får modifieras eller repareras?

Det blir i så fall rätt märkliga effekter om man exempelvis vill byta motor i sin tvättmaskin. Byter man när den är fast installerad gör man fel. Låter man en elektriker koppla loss/koppla in före/efter bytet gör man rätt?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen aning, men tvivlar på, om denna "gråzon" någonsin prövats rättsligt.
Jag tänker att just en sån här grej, som "i praktiken" inte kan ställa till med något lär aldrig behöva prövas rättsligt heller.
 
Givetvis anlitade man en auktoriserad elinstallatör för att koppla loss apparaten före och koppla in den igen efteråt. Men tyvärr har man tappat bort kvittot och glömt namnet på installatörsfirman.
 
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kopplar man lös den (med hjälp av en elektriker under EKP såklart) så blir det en apparat precis som vilken tvättmaskin, träsvarv eller kompressor som helst. Det finns inga kvar på behörighet för att modifiera eller reparera en apparat. Du får bygga om torktumlaren till potatisskalare hur mycket du vill.

Sen kan såklart elektrikern som kopplar in apparaten igen ha synpunkter, men om modifieringen är gjord på ett korrekt och säkert sätt så finns det inga regler som förhindrar inkoppling och användning.
Det är riktigt och vi är nog överens egentligen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste den vara bortkopplad för att betraktas som en apparat som får modifieras eller repareras?

Det blir i så fall rätt märkliga effekter om man exempelvis vill byta motor i sin tvättmaskin. Byter man när den är fast installerad gör man fel. Låter man en elektriker koppla loss/koppla in före/efter bytet gör man rätt?
Finns det verkligen något krav på att koppla bort grejerna först? Trodde det hade mer med självbevarelsedrift att göra...
 
Är den inkopplad så är den en del av starkströmsanläggningen och behörighetskraven knackar dig på axeln.
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Givetvis anlitade man en auktoriserad elinstallatör för att koppla loss apparaten före och koppla in den igen efteråt. Men tyvärr har man tappat bort kvittot och glömt namnet på installatörsfirman.
När det kommer till kritan är det innehavaren en elanläggningen som ansvarar för att fasta elinstallationer och den elektriska utrustning som ansluts till anläggningen är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador.

En bortförklaring om att man glömt namnet på elfirman och att kvittot brunnit tillsammans med huset hjälper nog föga för att få försäkringsbolaget att bygga upp huset igen om de hittat ett elfel orsakat av hempul ;)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nu börjar du låta som elsäkerhetsverket...
 
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Haha, ja jag brukar vara djävulens advokat. Mest för att man ska veta vad konsekvenserna kan bli.
Jag kallar det mer riskmedvetenhet :),
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Riskmedvetenhet hämmar utvecklingen.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Hur pass avancerade automatiseringar kan man göra, utan att använda massa tillägg?

Skulle vilja manuellt slå igång (knapp i HA dashboard ) oljepannan om det är dyr ström, då ska
Oljan slås på
Efter 10-20min ska bv stängas av via en Shelly och ext
När panntemp är 50? grader så ska shunten öppnas, via en Shelly2.5, den ska gå 3-5sek
Pannan ska gå säg 3h sen ska allt som slogs på slås av.
Skulle även vilja kolla utgående värmevatten för att justera shunten, när pannan är i max temp.
Har en tabell så jag vet ungefär att är det -25 ute så ska värmevattnet vara xx grader, här är det ju inte så noga +-5grader skillnad på utgående värmevatten är helt ok för min del.

Går det att lösa från vanliga GUI?
Har alla Shelly och temperaturer inne i HA och i shellyappen så jag kan pyssla manuellt men vore smidigt med en knapp
 
useless useless skrev:
Är den inkopplad så är den en del av starkströmsanläggningen och behörighetskraven knackar dig på axeln.
Föresten, det finns en RIKTIGT ful kompromiss. Den lämnar knappt några spår och kräver inget kopplande.

Två Switchbot Bots: https://eu.switch-bot.com/collections/home-automation/products/switchbot-bot

Monteras på säkringen till en av faserna. Vid högt elpris kan man då sänka effekten ner till 1kW istället för 3kW. Beroende på hur priskurvan ser ut kan det ju löna sig... 👍😃😂

EDIT: Jag ångrar mig. Så kan man inte göra... Men det hade varit fint!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.