Är ritningen i första inlägget gjord med norr uppåt? Har jag förstått det rätt att de nya tomterna ligger i en sluttning och ligger högre upp än trådskaparens hus? Och att det är en landsväg emellan med 70 km/h som tillåten hastighet?

1. Om mina antaganden är korrekta så förmodar jag att ert hus har uteplats mot söder och utsikten och inte mot vägen, backen och skogen? Det vill säga skulle eran hemfridszon utomhus inte påverkas av insyn i någon större grad.
2. Hastigheten på vägen innebär att en ljudutredning borde göras för att bullernivån inte ska överskrida gällande normer. Enklaste lösningen för den som ansöker om förhandsbesked då är att flyta husen längre ifrån vägen och längre ifrån er. Om det inte finns med en ljudutredning i förhandsbeskedet överklaga och kräv det för att vara säker på att bebyggelse verkligen är lämpligt gällande nuvarande regelverk.
3. Som andra tidigare varit inne på så kan det krävas en detaljplan för så många som tre hus.
4. Det bedömda marknadsvärdet av spekulativt byggda hus för 4 miljoner känns som att det är en dålig affär att stycka tomterna och tro att någon vill köpa dem. Att borra efter vatten och anlägga avloppssystem är inte gratis samt kostnaderna för avstyckning. Att bygga ett nytt normalt hus idag för under 3 miljoner omöjligt. Det blir väldigt liten avans kvar för själva markpriset enligt kalkylen.
5. Med hänsyn till punkten 4 så verkar markvärdet vara väldigt lågt. Ge ett bud på tomten. Det verkar finnas skog som går att avverka och täcka delar av kostnaden. Och plötsligt har ni fått kontroll på er omgivning och grannen har fått en liten slant.

Vill ni strula för grannens skull så överklaga så drar det ut på tiden och kostar oss skattebetalare enorma summor i form av att domstolarna får jobba. Har ni tur vinner ni kanske. Under tiden fundera istället på vad som skulle kunna vara bra med nya grannar som precis som ni gillar livet på landet med natur och vacker utsikt så mår ni bättre istället för att irritera och oroa er för något som ni befarar kan vara negativt i framtiden. Ta en promenad i skogen till exempel det sägs vara bra för kropp och knopp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Ha Ha ha skrev:
Fått veta att vår granne ska ansöka om förhandsbesked för att i spekulativt syfte bygga tre bostadshus (fristående villor) på ett läge som skapar väldigt mycket besvär för oss.

Vill höra vad ni tror om våra möjligheter att med framgång klaga på nedanstående upplägg?

Idag är vårt hus väldigt skyddat ifrån insyn. Det är beläget mitt på åkermark och framför oss finns en skogstomt. Vi har inget hus i närheten. Mellan oss och skogstomten går en landsväg. Det gör oss därmed till sakägare och vi har klagorätt.

Men vad anser ni att man får tåla och inte?

Beviljas grannen förhandsbesked enligt nedan så skulle vi dels få tre grannar som har direkt insyn till vår tomt och vårt hus. Då skogstomten är högre belägen så kommer man se rakt ner på oss. Vi förlorar även den öppna sikten åt det hållet och kommer troligtvis att också störas av grannarna väldigt mycket då de hamnar nära inpå (ca 70 meter ifrån oss).

[bild]
Har en kompis som va med om en liknande sak som dej.
De tog kontakt med ägaren å fick till att de byggde längre in (i ditt fall längre avstånd till de nya grannarna)
Försök med andra om komma överens med ägaren till tomterna å lägga nya husen lite mer passande för er med.
För det kommer ju byggas oavsett vad som görs. Visst ni kanske kan förhala de hela lite men.. risken är väl att ägaren struntar blankt i era önskemål.
Så nä försök samarbeta
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
det är bara en tidsfråga tills det kommer en tråd där tre grannar klagar på en rättshaverist som vill bestämma allt som dom gör på sina tomter.
Om man vill bo nånstans utan att ha grannar inpå eller vill behålla sin utsikt så är enda alternativet att köpa all mark omkring sig.
Att försöka tvinga andra att inte göra vad dom vill med sin mark som att stycka av och sälja det är att vara rättshaverist och troligen en tvättäkta Ove
 
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Köp tomten - då får du kontroll.

//
 
H Ha Ha ha skrev:
Nej som sagt det är en skogsfastighet i dagsläget, så det är skog på marken. Den omgärdas dock av brukad åkermark. Problemet är också att den är väldigt högt belägen, alltså meter över havet. Så det som byggs där blir mer eller mindre som utkikstorn över vår tomt.
De allra flesta villaägare har väl direkt insyn till sina grannar och vice versa, du har nog bara att acceptera detta.
 
H Ha Ha ha skrev:
Nej visst men säg att produktionskostnaderna hamnar på totalt 3 000 000 kr per hus, tror ändå man kan punga in 4 000 000 kr per hus på öppna marknaden, särskilt nya hus. Det är 25 % vinst, så helt osannolikt är det inte.
Märkligt att du antyder att ett eventuellt överskott vid bostadsförsäljning är en "oskälig vinst".
Hur tänker du angående eget projekteringsarbete, satsa/anskaffa kapital till genomförande, riskera åratal av grannars överklagande med kostnadsökningar som följd.
Sverige skulle inte överleva utan driftiga entreprenörer som skapar utveckling, arbete och välstånd. Utan dessa entreprenörer fins det inga jobb att gå till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket trafik är det på vägen om det inte ens går bussar på den?
Hur skulle en villa kunna säljas för fyra miljoner om det inte ens finns kollektivtrafik att tillgå? Då måste det ju ligga mitt i skogen och hur många vill vara helt beroende av bilen?
 
K Kirre2 skrev:
Hur mycket trafik är det på vägen om det inte ens går bussar på den?
Hur skulle en villa kunna säljas för fyra miljoner om det inte ens finns kollektivtrafik att tillgå? Då måste det ju ligga mitt i skogen och hur många vill vara helt beroende av bilen?
I vårt by på landsbygden, säljs äldre hus, utan vidare för +3,5 milj.
Närmaste kollektivtrafik ca 2 km, 2 turer/dag (skolbuss) morgon /em, något tätare tidtabell ca 4 km resp 8 km till resecenter.
Vinter plogas vägen 1 ggr/dygn, ofta sen em.
Vi är helt beroende av bil, ofta 2 bilar/hushåll.
Så ser verkligheten ut utanför storstadsområden.
Bostadsvärdet ligger i trevlig omgivning i bymiljö, där grannar umgås, samarbetar och inte är missunsamma med revirmarkerande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
I vårt by på landsbygden, säljs äldre hus, utan vidare för +3,5 milj.
Närmaste kollektivtrafik ca 2 km, 2 turer/dag (skolbuss) morgon /em, något tätare tidtabell ca 4 km resp 8 km till resecenter.
Vinter plogas vägen 1 ggr/dygn, ofta sen em.
Vi är helt beroende av bil, ofta 2 bilar/hushåll.
Så ser verkligheten ut utanför storstadsområden.
Bostadsvärdet ligger i trevlig omgivning i bymiljö, där grannar umgås, samarbetar och inte är missunsamma med revirmarkerande.
Jag har nästan exakt samma förutsättningar där jag bor bortsett från att husen kostar en bra bit under 2 miljoner.
 
K Kirre2 skrev:
Jag har nästan exakt samma förutsättningar där jag bor bortsett från att husen kostar en bra bit under 2 miljoner.
Läget ger attraktivitet och marknadspris.
Givetvis är det något som skiljer.
Äldre hus i vår omgivning säljs mycket snabbt.
Positivt är trivsamt boende, negativt är ogynnsamt högt taxeringsvärde.
Viktigt att grannar vårdar relationer sins emellan, skapar trivsamt boende och attraktivitet vid försäljning.
"Surgubbe" i närmiljön kan radera dessa möjligheter mycket snabbt.
Har inget med TS fråga att göra men en tänkvärd tanke när man befarar värdeminskning pga av nya grannar.
 
Jag bor också med liknande förutsättningar, och priset på en nybyggd villa börjar norr om 4 miljoner här med. Äldre hus (som mitt) kanske 3-3.5.

Även om det skrämmer bort många när man måste ha bil, så finns det gott om människor som prioriterar lägre priser, stora tomter, få grannar, mycket natur osv.

Då spelar det mer roll hur snabbt det går att köra med bil till ställen där folk jobbar osv.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Om det är 70 meter från TS hus till landsvägen kan jag inte förstå problemet. Bygg ett garage som skymmer sikten, sätt upp en thujahäck eller granhäck. 70 meter är ju jättelångt, om de ska se er måste de i princip använda kikare. Dessutom kommer de ju om deras hus ligger nära vägen aldrig att vara på framsidan.
 
  • Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit på andra sidan. Köpte en tomt som hade fått förhandsbesked beviljat. Sedan söker vi bygglov och grannarna (som enbart har sommarstugor, alltså inte bor permanent) överklagar detta. I efterhand får vi veta att de även överklagat förhandsbeskedet… Vi fick rätt hos länsstyrelsen, då överklagar de till mark-och miljödomstolen. Där tog det en jävla tid, så vi kompromissade med grannarna och ritade om huset istället (behöll placeringen av huset på tomten). När vi väl fick svar från mmd hade vi rätt även där…
Så för vår del fick vi rätt överallt, men det tog oss en jävla tid, nu är det tre år sedan vi köpte tomten och nu är huset är klart om tre veckor.
Det enda detta har lett till är att vi inte tycker om våra blivande grannar och de gillar förmodligen inte oss, MEN VI HADE RÄTT. Så lycka till med din överklagan om du nu väljer att göra det…. Tror det enda det kommer leda till är frustration och irritation från alla håll…
 
  • Gilla
  • Älska
Lind77 och 10 till
  • Laddar…
D Duzka skrev:
Jag har varit på andra sidan. Köpte en tomt som hade fått förhandsbesked beviljat. Sedan söker vi bygglov och grannarna (som enbart har sommarstugor, alltså inte bor permanent) överklagar detta. I efterhand får vi veta att de även överklagat förhandsbeskedet… Vi fick rätt hos länsstyrelsen, då överklagar de till mark-och miljödomstolen. Där tog det en jävla tid, så vi kompromissade med grannarna och ritade om huset istället (behöll placeringen av huset på tomten). När vi väl fick svar från mmd hade vi rätt även där…
Så för vår del fick vi rätt överallt, men det tog oss en jävla tid, nu är det tre år sedan vi köpte tomten och nu är huset är klart om tre veckor.
Det enda detta har lett till är att vi inte tycker om våra blivande grannar och de gillar förmodligen inte oss, MEN VI HADE RÄTT. Så lycka till med din överklagan om du nu väljer att göra det…. Tror det enda det kommer leda till är frustration och irritation från alla håll…
Sant, verkligheten gillas inte av alla men din uthållighet övertrumfar osakligheten.
Lycka till med ditt nya boende, förhoppningsvis väljer de överklagande att hålla låg profil.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Duzka skrev:
Jag har varit på andra sidan. Köpte en tomt som hade fått förhandsbesked beviljat. Sedan söker vi bygglov och grannarna (som enbart har sommarstugor, alltså inte bor permanent) överklagar detta. I efterhand får vi veta att de även överklagat förhandsbeskedet… Vi fick rätt hos länsstyrelsen, då överklagar de till mark-och miljödomstolen. Där tog det en jävla tid, så vi kompromissade med grannarna och ritade om huset istället (behöll placeringen av huset på tomten). När vi väl fick svar från mmd hade vi rätt även där…
Så för vår del fick vi rätt överallt, men det tog oss en jävla tid, nu är det tre år sedan vi köpte tomten och nu är huset är klart om tre veckor.
Det enda detta har lett till är att vi inte tycker om våra blivande grannar och de gillar förmodligen inte oss, MEN VI HADE RÄTT. Så lycka till med din överklagan om du nu väljer att göra det…. Tror det enda det kommer leda till är frustration och irritation från alla håll…
Det kallas demokrati, så fungerar det helt enkelt

Knappast någon för er eller grannarna att sura över
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.