useless useless skrev:
Fegis.
Detta bästa ur försäkringshänseende är ju för övrigt att först lufta sin okunskap här och SEDAN koppla själv! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men du har väl lösningen där. Fixa en stegmotor som du styr via en arduino el liknande som vrider termostaten. Leta på youtube, nån måste ju gjort nåt sånt. På köpet slipper du behörighetskrävande installationer...
Ja jag har funderat i de banorna också, men det känns lite bökigt. Jag kommer garanterat att göra det fult. 😂 Sen är frågan om termostatvredet verkligen är designat för att hålla att vridas flera ggr/dag?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingrepp i själva beredaren kräver ingen elektriker med behörighet. Elpatronen drar bara 7,5 A, så det är inga kraftiga grejer som behövs för att slå av och på den.

Men har man inte kunskapen eller är osäker så ska man såklart låta bli...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingrepp i själva beredaren kräver ingen elektriker med behörighet. Elpatronen drar bara 7,5 A, så det är inga kraftiga grejer som behövs för att slå av och på den.

Men har man inte kunskapen eller är osäker så ska man såklart låta bli...
Nähä? Känns ju som att 400V/7.5A skulle vara typiskt behörighetskrävande. Där ser man! Jag känner att jag åtminstone har tillräckligt bra koll på el att jag skulle klara av ett sådant ingrepp om jag fick hjälp med att välja rätt relä.

...och som sagt, en ESP32 för att styra reläet sitter redan där.
 
Så är det väl, men det är samma sak egentligen att koppla en 230 Shelly själv... bara att det är några trådar till
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja jag har funderat i de banorna också, men det känns lite bökigt. Jag kommer garanterat att göra det fult. 😂 Sen är frågan om termostatvredet verkligen är designat för att hålla att vridas flera ggr/dag?
Tycker det dyker upp nya krav hela tiden, nu ska det vara en snygg lösning också 😉😉
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Behörighetskraven gäller bara den fasta installationen. Varmvattenberedaren är en apparat som inte omfattas av dom kraven (förutom själva anslutningen till det fasta nätet).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behörighetskraven gäller bara den fasta installationen. Varmvattenberedaren är en apparat som inte omfattas av dom kraven (förutom själva anslutningen till det fasta nätet).
Skumma regler. 😂
 
useless useless skrev:
Om det är den här termostaten: [länk]
Så går det tyvärr inte att lura temperaturgivaren på nåt enkelt sätt...

Men, är den verkligen på 3-fas? De jag hittar går på 2-fas 400V eller 1-fas 230V. Då är det ju ganska enkelt att sätta in ett relä som bryter ena tråden till elpatronen.

Elschema finns på sidan 10: [länk] manual_200-300.pdf
Rent elektriskt fungerar det, förutsatt att relät klarar att bryta 400v och angiven ström. Men båda faser bör brytas samtidigt genom en kontaktor på samma sätt som automatsäkringarna för varje fas i flerfasgrupp är sammanbundna så alla faser bryts samtidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Rent elektriskt fungerar det, förutsatt att relät klarar att bryta 400v och angiven ström. Men båda faser ska nig brytas samtidigt genom en kontaktor på samma sätt som automatsäkringarna för varje fas i flerfasgrupp är sammanbundna så alla faser bryts samtidigt.
Jag tolkar @useless förslag som att man bryter efter termostaten? Där är det bara "en kabel" att bryta.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men båda faser ska nig brytas samtidigt genom en kontaktor på samma sätt som automatsäkringarna för varje fas i flerfasgrupp är sammanbundna så alla faser bryts samtidigt.
Behövs det om man bryter strömmen till elpatronen internt i apparaten? Överhettningsskyddet verkar bara bryta ena polen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Att bryta vid elpatronen verkar ju vara riktigt enkelt, anslutningskablarna går ju genom kopplingsboxen på framsidan.
 
Precis. En liten stegmotor styrd av en arduino som drar ut kabelskon ur plinten... 😉
 
  • Haha
Strip och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behövs det om man bryter strömmen till elpatronen internt i apparaten? Överhettningsskyddet verkar bara bryta ena polen.
Ja, så tolkar jag det också. Oklart för mig dock vilken som är termostat och vilken som är överhettningsskydd, men en av dem är definitivt enpolig.
 
useless useless skrev:
Precis. En liten stegmotor styrd av en arduino som drar ut kabelskon ur plinten... 😉
😂😂😂 Mycket bra lösning!
Man kan dessutom göra det enkelt för sig och köra en sån där Switchbot-spak då. Ingen programmering behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.