D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just tumregler du hänvisar till. Det är något illa att du inte inser det.
Tror du ställer för höga krav. 😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Låt mig gissa du sitter mestadels på ett kontor? I en skyddad värld.
Exq? Låter inte som den vanligaste kabelvalet. En klamrad kabel är det mycket bättre kylning på än fq.
Det är en viktig parameter när man väljer kabel.

Om man tänker så här, de allra flesta elektriker använder tumreglerna. Så de flesta ledningarna som är på 1,5kvmm är avsäkrade med 10A.
Ändå är bränder pga överhettning i kablarna inte lika vanligt som dåliga kopplingar.
EXQ är dagens EKK alltså kabel utan mantel av metall och i trådform så hette den förr EK men i rör drog man FK som nu mer heter FQ så är då en EXQ så konstig, nej jag sitter inte på ett kontor. Är egenföretagare men överväger att göra nåt annat för det är en ny expertgrupp som är på frammarsch i Sverige...
Hemmapulare heter de och jag lämnar kanske snart WO med varm hand till denna expertgrupp, orkar inte hålla på och dividera längre eller rensa upp efter klantar vare sig med eller utan auktorisation/behörighet som gjort/gör nästan alla mina uppdrag dyrare än om det gjorts rätt från början. Det var bättre när jag arbetade åt företag, mer sällan fulel där.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu undrar jag vad du pratar om.

Om man tycker det är jobbigt att göra ett bra jobb, så är det en väldigt bra idé att sluta.
Det känns lagom lockande när man själv har bättre koll....
Var har jag sagt att man inte ska göra rätt eller följa regler? Varför sitter det ofta en C13 på 1,5mm? För att den innan tolkat att det var ok enligt gammal regel. Betyder alltså inte att jag gör såna byten.
 
K Kenta_S skrev:
EXQ är dagens EKK alltså kabel utan mantel av metall och i trådform så hette den förr EK men i rör drog man FK som nu mer heter FQ så är då en EXQ så konstig, nej jag sitter inte på ett kontor. Är egenföretagare men överväger att göra nåt annat för det är en ny expertgrupp som är på frammarsch i Sverige...
Hemmapulare heter de och jag lämnar kanske snart WO med varm hand till denna expertgrupp, orkar inte hålla på och dividera längre eller rensa upp efter klantar vare sig med eller utan auktorisation/behörighet som gjort/gör nästan alla mina uppdrag dyrare än om det gjorts rätt från början. Det var bättre när jag arbetade åt företag, mer sällan fulel där.
Är du medveten om att de flesta proffs använder EQLQ eller liknande?

Använder du torix?
 
K Kenta_S skrev:
Var har jag sagt att man inte ska göra rätt eller följa regler? Varför sitter det ofta en C13 på 1,5mm? För att den innan tolkat att det var ok enligt gammal regel. Betyder alltså inte att jag gör såna byte
Testa och läs inläggen!!
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just tumregler du hänvisar till. Det är något illa att du inte inser det.
Vad ska jag annars kalla vad andra gjort för eländringar innan jag kommer till ett jobb. Du säger att jag gör eljobb efter tumregler. vad får du det ifrån? Och en annan person säger att jag är en paragrafryttare som ska räkna på allt. Vad gör jag i den här soppan...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är du medveten om att de flesta proffs använder EQLQ eller liknande?

Använder du torix?
Vad fan snackar du om. Varför skulle man välja en kabel som är plåtmantlad om det inte behövs. Dessutom så klipper ju nästan de flesta elektriker bort biledaren och kabeln blir då helt felaktigt inkopplad. Om jag skulle spika kabel på en vind, inte fan väljer jag skärmad kabel om man inte skulle ha gnagarproblem... Man väljer kabel efter förutsättning
 
Men om gnagaren kommer efter ditt montage då, då har du ju ändå valt fel kabel och blir skadeståndsansvarig väl?

Alltså va f*n, nån måtta på dumheter får det ändå vara.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så för din del gäller alltså inga tumregler utan du räknar alltid innan du drar en kabel. Hur mäter du en sådan spänning? Meggar du? Men då handlar det om isolationen.

Vi har tuffare regler i Sverige än i övriga EU. Eller kanske inte alla länder.
Men nu sla det komma en eu förordning som berättar hur man ska räkna och som man är tvungen att ta hänsyn till? intressant...
Jag är ingen Elsäkerhetsanställd på verket eller på SEK ed så jag är ingen expert men med tanke på ex ett instrument som min ATS så har jag haft diskussioner med Metrels återförsäljare och person från El-Vis.
Där sades det att vi sänkt ribban iom inträde i EU. Förr tog vi hänsyn till uppvärmd ledning i Sverige vid kortslutning i större grad än man gör i EU. Vill man ställa sitt instrument på 1 eller som tidigare 0,76 eller nåt sånt så tillåter instrumentet en lägre kortslutningsström än om instrumentet står på 0,76. Är instrument nykalibrerat o man mäter på hyffsat nya kablar utan massa skarvar kanske värdet 1 är ok, sen om man sänker ribban och det sen närmar sig gränsen för säker frånkoppling blir ju ett problem den dagen det händer nåt och nåt jag inte vill riskera
 
D Dilato skrev:
Men om gnagaren kommer efter ditt montage då, då har du ju ändå valt fel kabel och blir skadeståndsansvarig väl?

Alltså va f*n, nån måtta på dumheter får det ändå vara.
D Dilato skrev:
Men om gnagaren kommer efter ditt montage då, då har du ju ändå valt fel kabel och blir skadeståndsansvarig väl?

Alltså va f*n, nån måtta på dumheter får det ändå vara.
Du får väl svara den andra tjommen som sa att proffsen använder skärmad kabel o jag sa oskärmad med tillägget att skärm kan behövas för yttre påverkan men jag tvivlar att du vet vad det betyder
 
K Kenta_S skrev:
en ansvarsförsäkring
Ansvarsförsäkring är inte ett krav. Det är något civilrättsligt man kan skita i, samma med ECY-certifikat. (ECY är ett branschcertifikat lite som "säkert vatten", dvs något som är helt orelaterat till auktorisationen från elsäkerhetsverket)

Man får dock tänka på att hemförsäkringen gäller aldrig för elarbete, även behörigt sådant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det var ett exempel med storlek Men 800-1000V kan det bli 6kvmm? Eller ännu grövre?
Nej jag jobbar inte med el och inte med solceller.
Väldigt sällan som man använder över 6 mm2 till solceller på villor eller tak. Om det är 15 A, 800 V, mer än 120 m enkel väg och krav på mindre än 1% spänningsfall. Då kan man behöva gå upp på 10 mm2.

Då skall du alltså ha mer än 14 kW i den strängen.
 
K Kenta_S skrev:
Vad ska jag annars kalla vad andra gjort för eländringar innan jag kommer till ett jobb. Du säger att jag gör eljobb efter tumregler. vad får du det ifrån? Och en annan person säger att jag är en paragrafryttare som ska räkna på allt. Vad gör jag i den här soppan...
Därför att det är det du beskriver. Det finns inga regler som säger vilken säkring det ska vara till vilken ledningsdimension. Regelverket ställer krav på skydd för överbelastning och utlösningstid vid kortslutning. Baserat på det finns det tumregler för vad som normalt sett fungerar. Men man måste inse att det är tumregler och under vilka förutsättningar man kan lita på dem och när man behöver räkna på det.

Om vi tar fallet med c13/b13. Båda säkringarna ger samma skydd för överbelastning. Det som skiljer är kortslutningsskyddet. Det är med andra ord ledningens resistans som är av intresse, inte dess area. Arean påverkar visserligen resistansen, men längden är en minst lika viktig faktor. Man kan med andra ord inte säga att b13 alltid är okej och c13 inte är det. Att b13 är okej är en tumregel du använder, inte en formell regel.

Problemet är inte att du använder tumregler, problemet är att du inte inser att du använder tumregler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Vad fan snackar du om. Varför skulle man välja en kabel som är plåtmantlad om det inte behövs. Dessutom så klipper ju nästan de flesta elektriker bort biledaren och kabeln blir då helt felaktigt inkopplad. Om jag skulle spika kabel på en vind, inte fan väljer jag skärmad kabel om man inte skulle ha gnagarproblem... Man väljer kabel efter förutsättning
Visst visst man använder kabel efter förutsättning. Jag trodde det var självklart. Jag är övertygad om att en mus kan gnaga igenom både eqlq och exq lika enkelt. Skärmen är inte där som gnagarslydd.
Att elektrikern glömmer att koppla biledaren är inget argument.
Men du kanske är så duktig att du kan klamra en exq lika snyggt och snabbt som med eqlq?
Eqlq är en bra kabel eftersom den även fungerar utomhus och i badrum
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att det är det du beskriver. Det finns inga regler som säger vilken säkring det ska vara till vilken ledningsdimension. Regelverket ställer krav på skydd för överbelastning och utlösningstid vid kortslutning. Baserat på det finns det tumregler för vad som normalt sett fungerar. Men man måste inse att det är tumregler och under vilka förutsättningar man kan lita på dem och när man behöver räkna på det.

Om vi tar fallet med c13/b13. Båda säkringarna ger samma skydd för överbelastning. Det som skiljer är kortslutningsskyddet. Det är med andra ord ledningens resistans som är av intresse, inte dess area. Arean påverkar visserligen resistansen, men längden är en minst lika viktig faktor. Man kan med andra ord inte säga att b13 alltid är okej och c13 inte är det. Att b13 är okej är en tumregel du använder, inte en formell regel.

Problemet är inte att du använder tumregler, problemet är att du inte inser att du använder tumregler.
Ursäkta men har du lässvårigheter? Jag förklarade varför det så ofta sitter en C13 på en 1,5mm ledning. INTE att jag använder mig av den gamla lättnaden eller vad jag ska kalla den för det har varit vedertaget att flera elektriker utan vidare tanke bytt ut en C10 mot en C13 när det skulle varit en B13 de bytte till. Det fanns t.o.m. tidigare som en "guide" kabellistan 21 man drog ut till vilken ledning man hade tänkt sig och vad maxlängderna då visade på tiden innan man gjorde beräkningar i dator od. Jag är fullt medveten om förimpedans, kortslutningsström avstånd till trafo mao starkt eller svagt nät som gör att säkringar löser ut olika lätt beroende på det nät den sitter i. Förstår inte varför du envist påvisar att jag skulle arbeta efter tumregler!? Förklara istället varför det ser ut som det gör ute i anläggningarna med kanske för stora säkringar. Jag menar att har man inte kontrollerat förutsättningar eller räknat så är det bättre att dra fram en ny grupp om mer kraft behövs. Av samma anledning är det problematiskt när flera aktörer verka dra långa DC ledningar mellan byggnader till en växelriktare utan skydd emellen. Anledningen är just det här med kortslutningsström, att den är densamma som den arbetsström eller normalström som en solcellsanläggningen producerar och skulle du sätta en säkring på en sådan lång DC ledning så skulle det ta väldigt lång tid innan säkringen eller skyddet löser ut. Man saknar det påskjutande elnätet som i vårt växelströmssystem. Har haft ett sånt fall när jag installerade solceller 2012 och beslutade mig då för att istället dra en lång 6mm på nätsidan, säkrad 10A (för att minska förluster) och placerafe sen växelriktaren nära taket för att få korta DC ledningar då det sällan sitter skydd däri mellan mot växelriktaren så jag vet nog hur man ska tänka. Kan tillägga att jag är elinstallatör och arbetat med el sedan 80 talets början. Innan egenkontrollprogram och massa tolkande regler som ofta sänker den höga elribba vi en gång hade. Bra att man får se på vart fall och sedan ta beslut om vad för åtgärd som gäller just för stunden. Bara det att när sen många som inte sedan tänker elsäkert sedan ska utföra elarbeten och då tittar ner i plånboken för att bestämma hur utförandet ska göras, så är det större risk att reglerna lättas på i sina tolkningar och elsäkerheten reduceras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.