Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Och vad behöver man isåfall för att bli van så att säga?
Vill ju på sikt ordna mina kubik själv med tanke på möjligheten.

Har förstått att det är lite av en dödsfälla. Många vedkapar som går på kraftuttaget har just en skruvklyv. Är det en effektiv metod för att klyva?
Själv har jag en elhydraulisk vedklyv, tycker inte om att stå i traktordurret i flera timmar.
Skruvklyv har jag aldrig provat bara hört dom som klämt sig på den. Nyare kanske är säkrare. Men som jag föredrar en tyst elhydraulklyv.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har förstått att det är lite av en dödsfälla. Många vedkapar som går på kraftuttaget har just en skruvklyv. Är det en effektiv metod för att klyva?
Mycket effektiv, men stor risk att mista en arm om man matar den manuellt. Kranspetsmonterad eller kranmatad skulle jag kunna tänka mig skruvklyv, men de traditionella fanns det god anledning att sluta sälja.

Hur stor yta värmer du med de 30m3?
 
F fribygg skrev:
Mycket effektiv, men stor risk att mista en arm om man matar den manuellt. Kranspetsmonterad eller kranmatad skulle jag kunna tänka mig skruvklyv, men de traditionella fanns det god anledning att sluta sälja.

Hur stor yta värmer du med de 30m3?
Taget, man kanske ska titta på en annan lösning för klyvandet.
En vedprocessor är ju rätt dyrt, samtidigt som man vill att det ska gå snabbare än det gör med en jula-klyv.
Vi värmer 165m²
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hej på er vedtillverkare
Vi bor avsides som sjutton och en av markägarna har givit fri tillgång till barrved i ett av hans skogspartier (ca 400 meter från vår fastighet)

Vi har traktor (utan lastare)
En enkel rätt långsam hydraulisk klyv
Motorsåg

Vi blåser ca 30 kubik/år
Vad behöver vi som minimum redskapsmässigt?
Har än så länge köpt färdigkluven ved, men det har blivit bra dyrt...

Tips & trix mottages gärna.
Tidsåtgång? Bra att tänka på?
Skruvklyv är det the grej of the day?
Du har redan det du behöver som minimum vad gäller prylar.

Jag skulle i första hand (om du inte redan har det) satsa på bra skyddsutrustning i form av sågbyxor, hjälm och kängor samt motorsågskort.

Utan de grejerna borde inte grannen släppa in dig med såg i skogen ens, men det är ju hans bekymmer iofs.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Taget, man kanske ska titta på en annan lösning för klyvandet.
En vedprocessor är ju rätt dyrt, samtidigt som man vill att det ska gå snabbare än det gör med en jula-klyv.
Vi värmer 165m²
Snabbast klyvning per m3 är nog med en Fiskarsyxa en timme om dagen, få orkar klyva hela dagen med yxa men det är det enda rimligt ekonomiska alternativet för hemmabruk.
 
  • Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har redan det du behöver som minimum vad gäller prylar.

Jag skulle i första hand (om du inte redan har det) satsa på bra skyddsutrustning i form av sågbyxor, hjälm och kängor samt motorsågskort.

Utan de grejerna borde inte grannen släppa in dig med såg i skogen ens, men det är ju hans bekymmer iofs.
Ja håller helt med dig. Men bättre klyv måste han ha. Jula kluven blir nog jobbig att klyva 30 kubik
 
A AndersS skrev:
Här är en bra klyv.
[länk]
Enig.
Hydraulisk vedkløyver ved vedstabel, utendørs, under tak, vedkløyverutstyr, spåner, slanger og kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har redan det du behöver som minimum vad gäller prylar.

Jag skulle i första hand (om du inte redan har det) satsa på bra skyddsutrustning i form av sågbyxor, hjälm och kängor samt motorsågskort.

Utan de grejerna borde inte grannen släppa in dig med såg i skogen ens, men det är ju hans bekymmer iofs.
Hjälm med visir och kåpor samt sågbyxor finns, även om man inte tar ner träd varenda dag så händer det ju på den egna tomten också emellanåt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Snabbast klyvning per m3 är nog med en Fiskarsyxa en timme om dagen, få orkar klyva hela dagen med yxa men det är det enda rimligt ekonomiska alternativet för hemmabruk.
Nja. Beror på vad som ska klyvas. Tex sur grov björk som legat några månader ger man sig inte gärna på med klyvyxa eller ens släggyxa, vresigt och tjurigt som tusan. Då vill man ha tex det vi skaffade, en Kellfri elhydraulisk 7-tonsklyv: https://www.kellfri.se/skog-ved/ved-flishantering/vedklyvar/vedklyv-eldriven-7-ton-70-cm

Riktigt spännande när man hör hur det kvider om de galet vridna grova klabbarna när de trycks mot den grova fyrvägskniven. Sedan bara mata på med nästa för att trycka igenom och förbi. Skyddsmässigt mycket bra, stålskyddsbur och att man alltid måste ha båda nävarna för att manövrera den på ett säkrat ställe. Naturligtvis får inga medhjälpare vara med och mata maskinen då kan olyckan vara framme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enig.
[bild]
Minst 10ggr dyrare även begagnad än Fiskarsyxan och knappast snabbare, jag skulle gärna välja den klyven till halvtorra "pattagranar" men sånna säljer jag och delar lättkluven hemved med yxan som är snabb,billig,lättförvarad och lätttransporterad.
 
Vad ni än köper så köp inte en klyv med skruv, många som mist tummen då handsken kommer för nära skruven och dragits in den. För min egen del, skulle inte använda en sådan, även om dom lade 1 miljon på bordet för att klyva en knubbe, Sen det med klyv, den ska vara på minst 6 - 7 ton tryck för att kunna klyva en vresig knubbe, kommer säkert att fastna/stanna ibland. Blir då att ta fram släggan och slå loss den. Det som ska tänkas på är även att de ska gå att lägga upp en knubbe på min 50 -55 cm tjocklek. Finns klyvar som har en massa galler/skydd och tar inte stora knubbar. Sen det med slaglängden, spisved ca 25 cm, kaminved 35-40 cm, pannved upp till 100 cm, beroende på vad pannan har för dim i i hålet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nja. Beror på vad som ska klyvas. Tex sur grov björk som legat några månader ger man sig inte gärna på med klyvyxa eller ens släggyxa, vresigt och tjurigt som tusan. Då vill man ha tex det vi skaffade, en Kellfri elhydraulisk 7-tonsklyv: [länk]

Riktigt spännande när man hör hur det kvider om de galet vridna grova klabbarna när de trycks mot den grova fyrvägskniven. Sedan bara mata på med nästa för att trycka igenom och förbi. Skyddsmässigt mycket bra, stålskyddsbur och att man alltid måste ha båda nävarna för att manövrera den på ett säkrat ställe. Naturligtvis får inga medhjälpare vara med och mata maskinen då kan olyckan vara framme.
Hur långsam är den?
 
F fribygg skrev:
Snabbast klyvning per m3 är nog med en Fiskarsyxa en timme om dagen, få orkar klyva hela dagen med yxa men det är det enda rimligt ekonomiska alternativet för hemmabruk.
Det är nog få som står och klyver 30 kubik med yxa.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Inlägget i # 1373 är en bra klyv, saknar lite plåthylla på inmatningen för att lägga upp en större knubbe.
Den i inlägg # 1378 är även den bra, men begränsar en knubbes storlek, skyddet ska var kvar. Själv har jag en egenbyggd klyv med ca 125 kg/cm2 och en lyftcylinder från en Carterpiller. Var inte förutseende på konstruktionen, den blev som en pelarborrmaskin, för att kunna lägga in en knubbe på 60 cm. Synd bara att vid en vresig knubbe ( rotbit ) så vill gärna stolpen ge sig ( blir krogig ) om jag klämmer till, så det blir att ta lite i taget och inte på mitten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.