Lite lagar och en gemensam plattform där du själv kan styra betalning vore rimligt.
 
Mikael_L
En universell betalningsplattform borde dessutom ha flera olika sätt för betalning, koppla till kort/konto, månadsfaktura eller typ kontantkort, att man laddar i ett belopp som man sen får tanka för.
Det kan ju passa en del bättre, och en del är kanske inte kreditvärdiga för att få tanka på kommande faktura.
(Eller har kanske inte fått Svenskt ID än, eller bara gästforskare osv)
 
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
En universell betalningsplattform borde dessutom ha flera olika sätt för betalning, koppla till kort/konto, månadsfaktura eller typ kontantkort, att man laddar i ett belopp som man sen får tanka för.
Det kan ju passa en del bättre, och en del är kanske inte kreditvärdiga för att få tanka på kommande faktura.
(Eller har kanske inte fått Svenskt ID än, eller bara gästforskare osv)
Prova Elli men du får betala dubbla priset på vissa ställen i roaming. Är det värt priset för dig så får du kostnaden samlad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En universell betalningsplattform borde dessutom ha flera olika sätt för betalning, koppla till kort/konto, månadsfaktura eller typ kontantkort, att man laddar i ett belopp som man sen får tanka för.
Det kan ju passa en del bättre, och en del är kanske inte kreditvärdiga för att få tanka på kommande faktura.
(Eller har kanske inte fått Svenskt ID än, eller bara gästforskare osv)
Det är därför man inte ska ha en plattform, utan en standard.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi får väl se om P&C blir så fritt som man hoppas eller om biltillverkarna som nu lyckas klämma sig emellan kund och leverantör.
Och det är ju en ISO-standard som nämnts ovan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig påstått något sådant så jag förstår inte varför du tycker att jag ska bevisa det.
men du antydde det!
Skillnaden är hårfin!
 
R RogerHql skrev:
men du antydde det!
Absolut inte. Vad är det jag skriver som du tolkar på det sättet?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu sitter jag igen med tankar på en elbil. Mina förutsättningar har ändrat sig ordentligt.
Jag kommer jobba hemifrån 3dagar/vecka. De andra 2 antingen bil eller buss. På helgen blir det väl oftast någon tur.
Bor i lägenhet och har garage med ladduttag.
Kan man ställa in de flesta elbilar att sluta ladda vid 80%? Vill ju inte slita på batteriet för mycket och ladda 100% varje gång. Eller rycker man sladden?
Är det dåligt för batteriet generellt att stå mycket still?
Det är ju väldigt smidigt att ha en bil eller borde jag åka taxi när jag väl ska iväg 😁
Några särskilda modeller eller märken som är värda att titta på? Det blir en begagnad bil (har inte råd med en ny).
 
Alla moderna elbilar har möjlighet att sätta en laddgräns. Men det är ganska nära i tiden för att en elbil ska räknas som omodern.

Äldre Nissan Leaf och Renault Zoe har exempelvis inte den möjligheten. Hur gamla? Vet inte, men kanske 2018 och äldre. Utvecklingen har gått oerhört fort sen dess, vilket också förklarar det mycket lägre priset på de bilarna.
 
Mikael_L
S snickar skrev:
Kan man ställa in de flesta elbilar att sluta ladda vid 80%? Vill ju inte slita på batteriet för mycket och ladda 100% varje gång. Eller rycker man sladden?
Jag vet inte om det gäller de flesta, men min går i alla fall att välja mellan 80% eller 100%.
Den är en 2016
 
engs
J jocke31 skrev:
Ja, att inte Plug&Charge har slagit igenom mer är något av en gåta för mig. Har det på vår ena elbil och det är hur bekvämt som helst. Inget behov av några appar, kort eller taggar. Bara att sätta i sladden så startar laddningen.
Nackdelen är att man blir mer bunden prismässigt.

Jag undviker aktivt att aktivera plug n charge, vill veta vad det kostar. Många laddare kan ju ta ett dussin kort eller så med vitt skilda priser.

Kör alltid det billigaste alternativet jag hittar i ChargeFinder. Inte främst av snålhet, kan ju handla om ören. Utan för jag ser det som ett sätt att pusha konkurrensen mot prispress. Något jag tycker saknas i denna bransch hittills.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Hur stor skillnad är det på priset vid laddstolpar?
 
engs engs skrev:
Nackdelen är att man blir mer bunden prismässigt.

Jag undviker aktivt att aktivera plug n charge, vill veta vad det kostar. Många laddare kan ju ta ett dussin kort eller så med vitt skilda priser.

Kör alltid det billigaste alternativet jag hittar i ChargeFinder. Inte främst av snålhet, kan ju handla om ören. Utan för jag ser det som ett sätt att pusha konkurrensen mot prispress. Något jag tycker saknas i denna bransch hittills.
Men vad är det som hindrar att operatörerna anger priset tydligt precis som på en bensinpump även för P&N? Då kan du välja att ladda var du tycker det är lämpligt.
Personligen tycker jag att mackar borde ange pris/kWh på samma skylt som de anger pris/l för fossila bränslen.
Problemet är snarast att många operatörer inte har stöd för tekniken.
 
engs
J jocke31 skrev:
Men vad är det som hindrar att operatörerna anger priset tydligt precis som på en bensinpump även för P&N? Då kan du välja att ladda var du tycker det är lämpligt.
Personligen tycker jag att mackar borde ange pris/kWh på samma skylt som de anger pris/l för fossila bränslen.
Problemet är snarast att många operatörer inte har stöd för tekniken.
Det håller jag helt med om. I vilket fall för DC bör det lagstadgas om att skylta tydligt med pris / kWh precis som mackarna har literpris. Det ska synas från vägen när man passerar, inte behöva åka in och se efter. Sen kan man ju ha rabatter på detta precis som med flytande bränsle.
(Ha en stor skylt vid varje enstaka AC-laddare förstår jag är betydligt besvärligare och skulle nog bara leda till mindre utbyggnad av sådana. Men visa på en mindre display direkt på enheten vore vettigt).

Sen borde roamingavgifter förbjudas. På samma sätt som man har gjort med mobiltrafik inom EU. Det leder kanske till att man måste ha fler kort tyvärr. Men ser inte riktigt varför någon ska skära emellan kanske 50% extra bara för man använder annat kort. Någon mindre fast administrativ avgift skulle kanske kunna accepteras men det måste handla om enstaka kronor / laddning i dagens digitala värld. Inte procent på förbrukning / totalen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Beror inte alla dessa varianter på en omogen marknad där många företag provar sig fram och som noterats i inläggen att det även saknas en gemensam teknisk lösning. Finns det statistik på hur mycket av laddning som görs vid egen laddutrustning jämfört med "allmänna".
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.