F
S skydiver skrev:
Hej och hå vad tiden går fort när man har roligt, eller när man håller på med något av det tråkigaste som finns: tätskikt...

Jag behövde verkligen samla mina krafter inför tätskiktet. Jag tyckte inte om det när jag gjorde det i lägenheten, och jag såg inte fram emot det i huset heller. Tvåkomponentslim är bland det värsta jag vet, och så är jag hela tiden nervös att det ska gå på skit, men när jag väl kom igång så gick det ganska bra ändå! Tog hit en bekant som är certifierad på LIP-tätskikt och gick igenom alla ställen och han kom med goda råd och påpekanden om hur jag skulle göra.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Men till nästa hus jag bygget ska jag bygga alla våtrum i ett och med så få hörn som möjligt, jösses vad det har varit pilligt! :seenoevil:

Sen blev det också en omdragning av ventilationen för omklädning/dusch. Egentligen en återgång till ursprunglig planering men...

[bild]

Från början hade jag ritat ventilationen så att kanalen kom ner genom bjälklaget till loftet ovanför omklädning och sen gick i en inklädnad fram till duschen, men i något skede tyckte jag att det skulle vara fult med en sådan inklädnad och bestämde mig för att bara ta frånluften i omklädning istället. Min farhåga var att det skulle kunna bli fuktigt och stillastående vid duscharna då luften kommer från under bastudörren och rakt förbi duscharna, så jag hade förberett ett hål i väggen där kanalen skulle gått där jag bara tänkte sätta ett överluftsdon istället.
Sen var jag hos en kompis vid nyår och badade bastu, och då märkte jag hur otroligt fuktigt det blev i duschrummet när man badat bastu och duschat. Inget konstigt med det, men i vårt fall skulle det innebära att all den fuktiga luften gick förbi omklädningen där man hänger sina kläder och ska stå och byta om, och det kändes mindre bra.
Så, då blev det av praktiska skäl att gå tillbaka till ursprunglig lösning, och jag monterade en kanal till duscharna, och den ska senare kläs in.

[bild] [bild]

Planen är även att ta mera frånluft i duscharna än det kommer tilluft från bastun, vilket medför att det kommer överluft under dörren från allrummet genom omklädning så att kläder och personer förhoppningsvis får ett drägligt klimat där! :giggle:

I allt tätskiktande kände jag också en kväll att jag behövde en paus från tvåkomponentslim, så då provade jag bygga ihop en första test-fönstersmyg till köksfönstret:

[bild]

Passade som handen i handsken! Men mycket pill med att få hål för spottar och eluttag på rätt plats. Vem är det egentligen som bestämt sig för alla krångliga lösningar på detta bygge!? :mad::crysmile:

Vad mer då? Jo! Kökskåpan är nu på plats och inkopplad och funkar som tusan!

[bild]

Som jag nämnt tidigare är det endast en kåpa och uppe på vinden sitter en 160 mm EC-fläkt. Mitt mål var att få en så tyst fläkt som möjligt, men jag är inte HELT nöjd med resultatet. Visserligen är fläkten tystare på full fart än vår köksfläkt i lägenheten är på lägsta fart, men ljudlös är den ju inte. :p Hade jag gjort om det hade jag satt en 200-kanal och fläkt istället för 160, då hade man fått ner tryckfallet ordentligt och troligen även ljudnivån en del.
Å andra sidan borde vi nu ligga på runt 200 l/s vid full fart på fläkten, vilket nästan är orimligt mycket för en köksfläkt och troligen inget man behöver använda särskilt ofta, dock ska det bli väldigt kul att prova steka bacon sen! Vid full fart på fläkten krävs för övrigt drygt 10 kg dragkraft på handtaget till ytterdörren för att få upp den, så huset verkar defintivt vara rätt så tätt.

Och på tal om köksfläkten så kommer vi till något jag alltid irriterar mig på när det blåser: kallrasskydd. Dessa eländiga plastflärpar som ligger och slamrar när det blåser och läcker värme året runt - usch!
Så när jag beställde kåpan så beställde jag även ett extra lyxigt slammerfritt kallrasskydd, och det var verkligen lyxigt!

[bild]

Tre nivåer med spjällblad där varje blad dessutom är magnetiskt stängt när det ligger i stängt läge. Det går att vända spjället upp och ner och det håller ändå stängt!
Några irriterande saker dock: spjället är 150mm i diameter och kanalen är ju 160. Förr i tiden har jag för mig att spirokanaler var 150 istället för 160, är det bara en kvarleva? Anslutningsslangarna som säljs är ju också 160...
Sen var spjället så pass tungt att öppna att det på lägsta fart på fläkten inte ens öppnades! Dessutom ströp spjället ganska mycket vilket både skapade oljud och även minskade flödet.
Nej, så kan man ju inte ha det. Så då beställde jag ett riktigt mekaniskt vridbladsspjäll och ett snabböppnande Bellimo-ställdon. Så nu jäklar! Styrsignal till ställdonet kommer från kåpan, så när fläkten startar så öppnar ställdonet och det är fullt ös genom kanalen. Sen när fläkten stängs så stänger spjället och det läcker ingen värme ut den vägen och det är precis knäpptyst, oavsett hur mycket det blåser! :love:

[bild]

Med allt det färdigt och alla tätskikt klara börjar vi nu komma ikapp till nutid, och ännu ett moment jag från början sade att jag aldrig skulle göra: kakel och klinkers.
Detta har jag aldrig gjort förut, och det har stressat mig och gjort mig nervös vid blotta tanken på att börja. Men efter timmar av research kände jag mig redo och började med golvet i hallen. Det kändes som ett bra ställe att börja då det inte finns något tätskikt och skulle det bli skitdåligt så går det att ta bort plattorna och göra om det.
Första 1,5 kvm (mitt på golvet) tog 3h att göra, och efter den kvällen tänkte jag ge upp och ringa någon annan. Nästa 1,5 kvm var lite längs ena väggen och ena hörnet och tog 4h och nu hade jag telefonen i handen. Men till sista 2 kvm (lite längs väggar och i hörn) hade något klickat och nu gick det på drygt 2h, vilket är dubbelt så fort som i början, och nu börjar det ändå kännas någorlunda bekvämt! Bara 100 kvm klinkers och kakel kvar då... :dizzy:

[bild]

Och sist och slutligen: en härlig nattbild jag tog på huset häromkvällen:

[bild]
Har du nån mer spec på takfläkten, kåpan och ställdonet/spjället?

Jag är så förbannat trött på matos och dålig köksfläkt som låter dubbelt och suger hälften av spec. Har gått och tänkt på en liknade lösning som din i 2-3 år nu men tummen sitter stadigt i brumman pm man säger så…. En spec på dina grejer så man har nåt att börja nysta i och slipper börja från vitt papper hade hjälpt mig igång.
 
  • Gilla
Simba83 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du nån mer spec på takfläkten, kåpan och ställdonet/spjället?

Jag är så förbannat trött på matos och dålig köksfläkt som låter dubbelt och suger hälften av spec. Har gått och tänkt på en liknade lösning som din i 2-3 år nu men tummen sitter stadigt i brumman pm man säger så…. En spec på dina grejer så man har nåt att börja nysta i och slipper börja från vitt papper hade hjälpt mig igång.
Tyvärr är det rätt ovanligt med fläktlösa kåpor, och framförallt i 800-bredd som vi ville ha. Så vi hade inte så mycket att välja mellan!

Kåpan: Thermex Alsace 800 utan motor: https://thermex.se/produkter/koeksflaktar/skaap-underbyggda/alsace/800-mm-svart-rostfri-utan-motor
Fläkt: Onninens CK 160 C EC: https://www.onninen.fi/sv/onnline-kanalflakt-onnline-ck-160-c1-ec-y1/p/CJG321
Spjäll: Onninens egna 160 mm vridspjäll: https://www.onninen.fi/sv/onnline-tat-slutande-spjall-onnline-poh-160/p/CAS794
Ställdon: Belimo LMC230A
Ljuddämpare: Onninens PVD: https://www.onninen.fi/sv/onnline-ljuddampare-rund-onnline-pvd-160-900-50-onnline/p/ANF006
 
  • Gilla
Exiljämte och 7 till
  • Laddar…
Nu har man börjat få upp tempot lite grann, och lilla toaletten är klinkrad! :love:

Ett pågående kakelarbete i ett badrum med nivelleringskilar och spacers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 16 till
  • Laddar…
vad snyggt det blir
 
  • Gilla
Nisge
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Tyvärr är det rätt ovanligt med fläktlösa kåpor, och framförallt i 800-bredd som vi ville ha. Så vi hade inte så mycket att välja mellan!

Kåpan: Thermex Alsace 800 utan motor: [länk]
Fläkt: Onninens CK 160 C EC: [länk]
Spjäll: Onninens egna 160 mm vridspjäll: [länk]
Ställdon: Belimo LMC230A
Ljuddämpare: Onninens PVD: [länk]
ett tips kolla med företag som säljer resturang kök
 
Dags för en ny uppdatering!

Har fortsatt klinkra och har nu gjort färdigt alla golv, dock inte helt smärtfritt!

För här kom missödet som fick sambon att bryta ihop på bygget för första gången (då är det 1-1 mellan henne och mig i att gråta på bygget): hon fogade golvet i stora badrummet, och lämnade fogen lite för länge innan tvätt. Det ledde till att det blir rysligt jobbigt att få fogarna snygga, och vi fick båda två sitta med rotborstar och gnugga frenetiskt sent på kvällen för att försöka rädda det. Till slut fick vi det ändå någorlunda bra och kände oss rätt nöjda.
Tills vi nästa dag kom ut och såg att fogen, när den torkat, var alldeles för ljus! Vi hade valt fogfärg tillsammans med en erfaren säljare, och när vi i efterhand tog kontakt med säljaren så förstår ingen av oss hur vi kunde välja den fogen till att börja med. Antingen hade vi kollektiv psykos just då eller så har det blivit någon miss någonstans, men resultatet blev en alldeles för ljus fog.

Ett golv täckt med gråa, kvadratiska klinkerplattor i ett rutnätsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi dividerade länge fram och tillbaka kring hur vi skulle göra, och beslutade oss till sist för att vi inte ville leva med den fogen och att vi skulle försöka åtgärda den. Vi lånade ett multiverktyg av grannen och körde den med en slipskiva följt av borrmaskin med nylonborste och spenderade nästan 20 timmar för att, centimeter efter centimeter, fräsa bort några millimeter fog för att kunna foga om golvet. Extra kul att vi här hade 10x10-plattor - det gav måååånga meter fog att rensa!

Person i skyddsutrustning arbetar med installation i byggmiljö med isoleringsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så till sist, igår förmiddag, så blev vi klara med projekt fogrensning, och har nu fogat om golvet i rätt kulör. Och ångrar ingenting. Förutom att vi satte fel fog från början då förstås...

Ett rum under renovering med isolering, oinredda väggar och ett fönster som vetter mot vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även lite bastufeeling nu under påsken så gjorde ett ryck i bastun. Började med att bygga ner taket med 13 cm ungefär, vilket gjorde att jag kan låta takpanelen gå rakt ut i fönstersmygen fram till fönstret. En bieffekt av detta var att jag då kunde lägga till 2x45mm isolering (hade lite isolering liggande i garaget) ytterligare i taket (totalt 180mm nu) för mindre energiförluster, och även att volymen i bastun minskade med nästan en kubikmeter, vilket förstås gör driften billigare. Det är ju redan en rätt stor bastu på 2,4*2,4m, så att sänka takhöjden från 2,4 till 2,27 meter känns klokt. Det blir även lämpligare höjder på övre och undre lave i bastun, så det medförde endast positiva saker.

Byggarbetsplats, träreglar, plasttäckt vägg, fönster utan foder, verktyg, öppen dörr, utsikt över landskap utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en positiv bieffekt var att jag då fick rum i bjälklaget för att sidodra ventilationen i bastun så att tilluftsdonet hamnar mitt över aggregatet istället för i hörnet.

Takstolar, isolering, rör, oskyddat trägolv, byggarbetsplats, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde heller inte hålla mig och var TVUNGEN att montera stenväggen som ska vara bakom aggregatet för att se hur det blir att se ut, och jag tror att det kommer att bli rent ut sagt sketasnyggt!

Under konstruktion, inomhus, isolering, trästomme, kaklat golv, radiator i plast, väggelement, tomrum, elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att kunna bada bastu i vårt eget hem är något av det vi ser mest fram emot med huset, det och att ha garderober samt mera bänkyta i köket... :rofl:

Och så här börjar huset se ut i övrigt:

Ett rum med vita hyllor, röd dörr och grått golv. Jackor hänger på en väggkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsrum eller verkstad med bänkar, verktyg och förvaringsskåp. Oorganiserat, pågående arbete eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus byggarbetsplats med verktyg, bänkar och oslutade väggar, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutad inomhusmiljö, byggmaterial och verktyg utspridda, pågående renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsplats med byggmaterial, stegar, och oavslutade väggytor inomhus. Runt fönster på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 69 till
  • Laddar…
hur stor är bastun?
 
M maria01 skrev:
hur stor är bastun?
2,4*2,4*2,25 (l*b*h) ungefär. Så det blir en 2,4m lave längs ena väggen och en 1,6m lave längs andra väggen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S skydiver skrev:
2,4*2,4*2,25 (l*b*h) ungefär. Så det blir en 2,4m lave längs ena väggen och en 1,6m lave längs andra väggen.
trevligt är ni säkra på att bastuaggregatet är stort nog? nåt jag lärde mig efter den 3 bastun jag har byggt är att köpa det större en vad tillverkaren rekomenderar bara ett tips
 
M maria01 skrev:
trevligt är ni säkra på att bastuaggregatet är stort nog? nåt jag lärde mig efter den 3 bastun jag har byggt är att köpa det större en vad tillverkaren rekomenderar bara ett tips
Det märker vi när vi provar!
Det är ändå lite svårt att säga. Nu är vår bastu väldigt välisolerad åt alla håll, men har visserligen ett ganska stort fönster. Dimensionerande volym blir någonstans runt 14,5 kbm. Med principen 1 kW/kbm för offentliga bastur blir vårt aggregat för litet, men nu är detta ingen offentlig bastu så våra 0,75 kW/kbm tycker jag att borde räcka.
Problemet var också att 11 kW var det största "normala" aggregatet Harvia har, sen blir det proffsmodeller som var betydligt mycket dyrare.
Risken jag skulle kunna se är att om man badar hårt och länge så skulle inte aggregatet orka med, men förhoppningsvis ska det vara riktigt lagom!
Nästa steg upp är ofta 16 kW aggregat, vilket skulle kräva 25A säkring och konsekvenserna blev orimligt stora.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Det kan vara så att ni tvättade ur färgen ur fogen, då när ni väntade för länge, gjorde det sälv på ett badrum i början, när jag inte visste om att det kunde bli så i början.
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det kan vara så att ni tvättade ur färgen ur fogen, då när ni väntade för länge, gjorde det sälv på ett badrum i början, när jag inte visste om att det kunde bli så i början.
Men så var det inte i det här fallet, fogen var helt enkelt bara vald i helt fel kulör.
 
Kul att ni blev nöjda. Blev kanon med mörkare fog.
 
Hur fasen kan sju månader (och en dag...) gå så fort?

Jag fortsatte under våren med att göra färdigt några fönstersmygar för att se hur min tänkta konstruktion skulle bli, och det blev mycket bra. Vita hyllplan som smygar kostade inte mycket mer än att bygga i MDF, och när vi testade måla MDF själva så lyckades vi aldrig med att få en riktigt snygg finish. Finishen nu blev grymt fin!

Fönstervy, grävmaskin utanför, stenträdgård, skog i bakgrunden, skymning eller gryning, inifrån ett modernt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit eluttag på vägg nära fönster med dagsljus och synlig utsikt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smygen uppe på loftet fick sin belysning också:

Fönster på ett tak, mörkt ute, delvis synlig vitt ram, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta började jag med något jag skjutit framför mig väldigt länge: kakla väggar. Hade ju aldrig kaklat något innan jag gjorde golven, så jag var lite nervös när jag skulle börja med väggarna. Det tog sin lilla tid, men till slut var första vägen klar.

Under konstruktion, isolering installerad, tomma väggar, byggmaterial, öppen takbjälkar, hinkar på golvet, byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag, som glad amatör, tycker det är väldigt fördelaktigt att kakla en hel yta på en gång. De gånger jag stoppat mitt på en yta och fortsatt har jag tyckt att det varit svårt att få skarven mellan de olika omgångarna snygg. Detta var ett problem när man jobbar samtidigt, för jag hinner inte kakla en hel vägg på en kväll. Så på vardagarna gjorde jag annat istället, till exempel började jag med frikylan. Inledde med att gräva fram lådan för kylaren i vardagsrummet och plocka ner lite tak för att kunna montera:

Vindisoleringsprojekt, träreglar, cellulosaisolering, borr, verktyg, träplattform, konstruktion, hemförbättring, arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med öppning, exponerade träbjälkar, isolering, inomhusarbete, renoveringsprojekt pågår, byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samma veva kom elektrikern och började koppla elcentralen:

Öppen elektrisk fördelningspanel med rörigt kabeldragning och osäkrade ledningar utanför vägg. Behov av ordning och säkerhetsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testmonterade kylaren i vardagsrummet:

Installation av ventilationssystem, träreglar, isolering och synlig laserlinje för mätningsarbete på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterade att jag byggt lådan för liten för att komma åt att koppla allting, så det var bara att svära lite och börja plocka ner mera tak:

Tak under konstruktion med öppen isolering, synliga takbjälkar, och hängande elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite såga/skruva/plasta/tejpa var lådan nu större och jag kunde montera kylaren:

Öppen takpanel avslöjar isolering och träbjälkar i ett pågående bygg- eller reparationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade även kylaren för sovrummet ovanför undertaket i toaletten:

Ett tak med osynlig del, ventilationsslangar, konstruktionsträ, isoleringsmaterial, installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och började koppla inkommande varmvatten och kallvatten från garaget:

Installation av värmesystem, varmvattenberedare, rör, golvvärme fördelare, pågående arbete, verktyg, och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fick klura ordentligt för att knåpa ihop vattenlåset från kommoden på toaletten med ett platsbyggt vattenlås för kondensavloppet från kylaren för sovrummet.

Vit avloppsrörinstallation genom vägg, avstängningskran, eluttag, oavslutade väggarbeten, möjlig köks- eller badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började löda ihop rören för frikylan som skulle upp på vinden:

Renoveringsprojekt i rum med verktyg, byggmaterial och stege. Oorganiserat, under konstruktion, oinrett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och byggde en provtryckare som går att använda både med vattenslang och med tryckluft beroende på vad man vill använda:

Vattenavstängningsanordning med tryckmätare, reglage och anslutningar på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Men skydiver, hur går det med kaklingen?" kanske ni frågar? Ja, den väntade på mera motivering och mera tid. Och mera tid får man ju aldrig...

Under hösten köpte min pappa tillbaka en segelbåt han hade för tjugo år sedan. Efter att ha varit utan båt i typ 8 år och fått lite plötsliga hälsoproblem (cancer, hjärnblödning) kände han att han ville passa på och njuta så länge han kan och köpte tillbaka denna båt. Det fanns en del att göra på den innan sommaren, så bygget fick gå lite på sparlåga samtidigt som jag lade ganska mycket tid på att greja med båten. Just då var pappas hälsoläge lite oklart så det fanns en tanke i bakhuvudet att detta kanske skulle vara vår sista sommar tillsammans så jag ville verkligen få båten i skick. Detta höll på att ta knäcken på mig. Jag VILLE verkligen komma vidare med huset och hade någon sorts dröm om att komma in till sommaren, så det var flera gånger jag grät i bilen på väg hem från båten då jag kände att tiden bara rann iväg och jag aldrig kom framåt med bygget.

Saker jag gjorde med båten var bland annat att montera solcell och litiumbatteri för förbrukningen. Då passade jag på att riva ut stora delar av elen och gjorde om mycket från scratch då ursprungliga elen var undermåligt dimensionerad och över trettio år gammal med ärgade kontakter osv.

Rörigt båtinre med öppet motorrum, verktyg, kablar och delar utspridda överallt. Underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombord på en segelbåt med elverktyg och kablar utspridda under reparation eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev även en sväng upp i masten med kranbil då storfallet släppte från seglet och behövde dras upp på nytt:

Vy från ovan på segelbåt vid kaj, båtar omkring, grönt vatten, bryggor, mast nära kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var vi framme i juli och min semester började, och när jag bygger på "heltid" så tog jag även semester från bygget. Mina föräldrar såg också hur tufft det hade varit med både båten och bygget under våren, så de fixade en duktig kaklare som kom och började kakla väggarna i badrum och spa-del i augusti:

Renovering pågår, kakel med distanser installerade, stege, ofärdigt rum, byggnadsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Horgmo och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.