Hej!

Tvättar som jag vanligtvis gör. Har färre apparater igång än jag brukar. Plötsligt blir det svart i hela huset. När jag slår på går den igen om jag sätter på tvättmaskinen. Jag tvättar ett program jag brukar på 30 grader. Vad kan plötsligt ha hänt?
 
A Ansanpansan skrev:
Hej!

Tvättar som jag vanligtvis gör. Har färre apparater igång än jag brukar. Plötsligt blir det svart i hela huset. När jag slår på går den igen om jag sätter på tvättmaskinen. Jag tvättar ett program jag brukar på 30 grader. Vad kan plötsligt ha hänt?
Flera orsaker, på min var det värmeelementet som hade gjort sitt.
 
Ja kanske det för det funkar att skölja, pumpa ur och centrifugera.
 
A
A Ansanpansan skrev:
Ja kanske det för det funkar att skölja, pumpa ur och centrifugera.
väremelement är nog det vanligaste, vissa fabrikat vanligare än andra
 
Är det superkrångligt att byta själv? Skruvade isär hela maskinen sist när jag letade efter föremål som fastnat. Hittade inget och fick ringa reparatör. Sedan kunde man ändå ta bort skräpet "utifrån".
Kan jag klara det själv?

Kan jag felsöka på något sätt så jag kan bli säker på dett det är värmelementet det är frågan om?
Tack ni för svar :)
 
A Ansanpansan skrev:
Är det superkrångligt att byta själv? Skruvade isär hela maskinen sist när jag letade efter föremål som fastnat. Hittade inget och fick ringa reparatör. Sedan kunde man ändå ta bort skräpet "utifrån".
Kan jag klara det själv?

Kan jag felsöka på något sätt så jag kan bli säker på dett det är värmelementet det är frågan om?
Tack ni för svar :)
Tips, dra ur sladden först 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
A Ansanpansan skrev:
Är det superkrångligt att byta själv? Skruvade isär hela maskinen sist när jag letade efter föremål som fastnat. Hittade inget och fick ringa reparatör. Sedan kunde man ändå ta bort skräpet "utifrån".
Kan jag klara det själv?

Kan jag felsöka på något sätt så jag kan bli säker på dett det är värmelementet det är frågan om?
Tack ni för svar :)
mät jordfelet i elementet så vet du
annars tar det väl några minuter att byta det
 
electroluxaren skrev:
mät jordfelet i elementet så vet du
annars tar det väl några minuter att byta det
OMG hur mäter man det? Jag är bara en vanlig tvåbarnsmamma som odlar grönsaker och jobbar inom skolvärlden.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
S
A Ansanpansan skrev:
OMG hur mäter man det? Jag är bara en vanlig tvåbarnsmamma som odlar grönsaker och jobbar inom skolvärlden.
Du måste ha en multimeter men helst en isolationsmätare.
Du måste öppna upp maskinen så du kommer åt elementet.
Du måste veta hur du gör detta på ett säkert sätt då det allt som oftast finns spänning kvar i kondensatorerna även om du ryckt ur sladden.

:)
 
Vad är det för tvättmaskin och modell?
 
  • Gilla
Ansanpansan
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad är det för tvättmaskin och modell?
T Tompafix skrev:
Vad är det för tvättmaskin och modell?
T Tompafix skrev:
Vad är det för tvättmaskin och modell?
T Tompafix skrev:
Vad är det för tvättmaskin och modell?
T Tompafix skrev:
Vad är det för tvättmaskin och modell?
 
  • Etikett från Bosch-apparat med modellnummer, tillverkningsdatum och instruktionsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske bör börja med att isolera felet till tvättmaskinen. Dvs prova igen. Om du kommer åt uttaget som TM sitter i så kan du prova ett strykjärn, vattenkokare eller någon annan tung belastning också för att utesluta fel i anläggningen. Om det fortfarande pekar på TM så prova att vända på stickproppen i uttaget för att se om det hjälper.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske bör börja med att isolera felet till tvättmaskinen. Dvs prova igen. Om du kommer åt uttaget som TM sitter i så kan du prova ett strykjärn, vattenkokare eller någon annan tung belastning också för att utesluta fel i anläggningen. Om det fortfarande pekar på TM så prova att vända på stickproppen i uttaget för att se om det hjälper.
Belastar ett strykjärn mer än att driva tvättmaskinen? För nu testade jag igen och vid vanlig tvätt slog den ifrån. Men jag kan nu vid skrivandets stund pumpa ur, skölja och centrifugera.
 
A Ansanpansan skrev:
Belastar ett strykjärn mer än att driva tvättmaskinen? För nu testade jag igen och vid vanlig tvätt slog den ifrån. Men jag kan nu vid skrivandets stund pumpa ur, skölja och centrifugera.
Det är alltså bara när tvättmaskinen värmer vattnet med den trasiga värmepatronen som felet visar sig.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.