S
A ajn82 skrev:
En bra hantverkare säger "jag utgår från X, det blir 30 minuters restid varje riktning, vi debiterar Y kr/h för resor", utöver det får du betala Z kr i milersättning, plus servicebil avgift på W kr per dag
* "jag utgår från"
Vet kunden när den ringer, annars frågar den.

* "det blir 30 minuters restid varje riktning"
Nej, en hantverkare skulle knappast kolla google maps inför varenda småjobb för att kunna uppskatta körtiden, man kan informera kunden om att man debiterar från att uppdraget startar, annars är det redan underförstått. Precis lika underförstått som att man även tar betalt för material man förbrukar åt kunden.

* "vi debiterar Y kr/h för resor"
Finns säkert något företag som gör så, själv förstår jag inte varför man skulle debitera mindre för resan. Men gör man det så är det såklart vettigt att vara tydlig med det, även om det troligtvis är till fördel för kunden då jag antar att man debiterar mindre per timme för resa då.

* "utöver det får du betala Z kr i milersättning, plus servicebilavgift"
Enda vettiga du sagt egentligen, man ska informera om tillkommande kostnader såsom servicebil + framkörningsavgift.
 
S SueCia skrev:
Om hantverkaren säger att han tar 650kr timmen så har han ju varit glasklar med det.
Det är inte hantverkarens fel att kunden trodde hantverkaren jobbade gratis åt honom ända fram tills han klev innan för dörren.

Annars kan vi ju dra det ännu mer in i absurdum. Hantverkaren säger att han tar 650kr timmen, men kunden menar att han ska slippa betala för större delen av en felsökning eftersom hantverkaren inte utförde reparerande arbete hela tiden har var där. Utan kanske läste en servicemanual, kretsschema eller utförde mätningar. Kunden vill ju bara betala för tiden då det faktiskt reparerades, eller hur?
Som kund vill man veta vad man betalar inte svårare än så. Säger hantverkaren 650kr / h. Förutsätter jag att det är inkl. moms. Att det är på plats och att resor ingår och att det inte är påslag på material. Men även jag har lärt med den hårda vägen och frågar.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
* "jag utgår från"
Vet kunden när den ringer, annars frågar den.

* "det blir 30 minuters restid varje riktning"
Nej, en hantverkare skulle knappast kolla google maps inför varenda småjobb för att kunna uppskatta körtiden, man kan informera kunden om att man debiterar från att uppdraget startar, annars är det redan underförstått. Precis lika underförstått som att man även tar betalt för material man förbrukar åt kunden.

* "vi debiterar Y kr/h för resor"
Finns säkert något företag som gör så, själv förstår jag inte varför man skulle debitera mindre för resan. Men gör man det så är det såklart vettigt att vara tydlig med det, även om det troligtvis är till fördel för kunden då jag antar att man debiterar mindre per timme för resa då.

* "utöver det får du betala Z kr i milersättning, plus servicebilavgift"
Enda vettiga du sagt egentligen, man ska informera om tillkommande kostnader såsom servicebil + framkörningsavgift.
Det var bara exempel, min poäng är att man ska informera om alla kostnader, och inte utgå från att en kund som kanske aldrig anlitat hantverkare förut är medveten om "branschpraxis". Det naturliga som kund är att om man får visa kostnader presenterade för sig att utgå från att eventuella andra utgifter är inbakade i den presenterade summan. Men det absolut lättaste är att bara skicka över ett mail/sms med en standard lista där detta står så behöver ingen bli upprörd i efterhand.
 
A ajn82 skrev:
Så du tycker inte men ska berätta vad det kostar?? Vill man inte berätta vad det kostar och bara berättar timpriset får man utgå från att resten är noll såklart... Men vis av erfarenhet så frågar jag, eftersom de "bortglömda" delarna lätt kan bli lika mycket som timdebiteringen
Frågan gällde först och främst, ATT det kostar. Ingen hantverkare ska väl behöva berätta ATT han inte jobbar gratis. Han behöver inte heller berätta att han inte ger bort material, eller inte bjuder på bensin och bilkostnader. Man behöver inte ta för givet att folk är efterblivna.
En hantverkare behöver inte heller säja ett ord om hur mycket pengar han nu faktiskt vill ha för arbete etc.
Det är sådant han säger när/om kunden frågar.
 
A ajn82 skrev:
Det var bara exempel, min poäng är att man ska informera om alla kostnader, och inte utgå från att en kund som kanske aldrig anlitat hantverkare förut är medveten om "branschpraxis". Det naturliga som kund är att om man får visa kostnader presenterade för sig att utgå från att eventuella andra utgifter är inbakade i den presenterade summan. Men det absolut lättaste är att bara skicka över ett mail/sms med en standard lista där detta står så behöver ingen bli upprörd i efterhand.
Exakt så hade varit perfekt, finns bara en nackdel med om hantverkare gjorde så. Vi hade haft betydligt färre inlägg på det här forumet eftersom många dispyter aldrig hade uppkommit :)
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
A AG A skrev:
Frågan gällde först och främst, ATT det kostar. Ingen hantverkare ska väl behöva berätta ATT han inte jobbar gratis. Han behöver inte heller berätta att han inte ger bort material, eller inte bjuder på bensin och bilkostnader. Man behöver inte ta för givet att folk är efterblivna.
En hantverkare behöver inte heller säja ett ord om hur mycket pengar han nu faktiskt vill ha för arbete etc.
Det är sådant han säger när/om kunden frågar.
Oj! Vilket fruktansvärt sätt att ha mot kunder. Rekommenderar dig att läsa konsumenttjänstlagen
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Håller inte med. Det är sällan det är så enkelt som just vid reskostnader för hantverkare att hitta vem som ska betala.

Menar du att om en kund ligger 2,5h från firman enkel resa, så ska debiterad tid ändå starta när man ankommer och sluta när man åker?
Att titta var kunden bor och uppskatta restiden är rimligen en enkel sak. Ger du fast pris är det en nödvändighet, kunden kanske bor på en ö utan fast förbindelse. Vid löpande räkning känns det rimligt att säga ”det tar x timmar till dig, det är långt så vi behöver ta så här mycket i restid.” För att ta parallellen med expediten, ”varan du vill ha fanns bara på vårt centrallager, men vi har fixat helikoptertransport medan vi pratat, så det blir 4000 utöver priset på prislappen”. Näringsidkaren har mycket mer erfarenhet av vad man behöver tänka på, det är därför det finns lagar som skyddar konsumenten.
 
  • Gilla
Nene och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag tolkar det som ett bemanningsföretag där de anställda är konsulter. Där har man ibland (oftast?) så att arbetsplatsen är hos klienten och då får man ingen ersättning för restid. Precis som hantverkare som har arbetsplatsen på ett bygge inte får betalt för restiden dit.
Ärligt talat inte konstigare än att jag inte får betalt för att åka till jobbet och får göra det på min egen tid.
Det har inte så mycket med hur en hantverkare som har arbetsplatsen förlagd på adressen där företaget ligger eller hemma och sen åker ut på jobb debiteras ut till kund.
Jag har faktiskt jobbat på ett par bemanningsföretag, i början av min jobbkarriär. Som du säger, så ansågs min arbetsplats vara hos kunden. Därför fick jag inte heller någon reseersättning. Jag fick inte ens hela min lön. Det var nämligen så att min arbetsgivare tog några procent av min lön, plus att han tog betalt för mina resor.

På större byggen fungerar det likadant för byggnadsarbetare. Men en hantverkare åker ju inte bara till jobbet. Det är ganska svårt för en rörmokare eller snickare, att ta tunnelbanan. Hans arbetstid börjar inte heller hos kunden. Många gånger ska verktyg hämtas, material ska inhandlas. Ibland måste även saker hämtas/köpas under dagen. Hur många timmar ska en hantverkare ägna åt jobbet, för att få ihop sina 8 timmar, om inte restid räknas?
 
S
S Simsgrodan skrev:
Att titta var kunden bor och uppskatta restiden är rimligen en enkel sak. Ger du fast pris är det en nödvändighet, kunden kanske bor på en ö utan fast förbindelse. Vid löpande räkning känns det rimligt att säga ”det tar x timmar till dig, det är långt så vi behöver ta så här mycket i restid.” För att ta parallellen med expediten, ”varan du vill ha fanns bara på vårt centrallager, men vi har fixat helikoptertransport medan vi pratat, så det blir 4000 utöver priset på prislappen”. Näringsidkaren har mycket mer erfarenhet av vad man behöver tänka på, det är därför det finns lagar som skyddar konsumenten.
Självklart om man lämnar fast pris behöver man uppskatta restiden.
Till en kund räcker det gott och väl att kunden själv vet vart hen bor och vart företaget ligger, som hantverkare ska du inte behöva räkna ut åt en kund hur lång tid det tar att köra hem till denne, det vet dom själva.

Telefonen ringer:
Firma "Västerås Elproffs, Bosse"
Kund "Hej jag heter Janne och bor i Enköping, jag skulle vilja ha ett vägguttag monterat i vardagsrummet"
Firma "Hej Janne, det kan vi lösa åt dig, vår timkostnad är 650kr timmen + servicebil 500kr"
Kund "Perfekt! Det kör vi på"

Detta samtal inkom till hantverkaren under tiden han var ute och jobbade. Tycker du det är rimligt att hantverkaren avbryter pågående jobb för att börja bläddra på google maps och räkna ut restider, räkna på kostnader. Eller räcker det inte med att man förklarat att man kostar 650 i timmen och servicebilen har fast avgift på 500kr, så får kunden själv räkna om den vill ha ut vad restiden kommer kosta t.ex?
 
P PHPersson skrev:
Oj! Vilket fruktansvärt sätt att ha mot kunder. Rekommenderar dig att läsa konsumenttjänstlagen
Hur har det varit när du har sökt jobb. Har du informerat företaget om att du förutom jobb, även vill ha lön. Det är inte så att du sett det som en självklarhet?
 
A AG A skrev:
Jag har faktiskt jobbat på ett par bemanningsföretag, i början av min jobbkarriär. Som du säger, så ansågs min arbetsplats vara hos kunden. Därför fick jag inte heller någon reseersättning. Jag fick inte ens hela min lön. Det var nämligen så att min arbetsgivare tog några procent av min lön, plus att han tog betalt för mina resor.

På större byggen fungerar det likadant för byggnadsarbetare. Men en hantverkare åker ju inte bara till jobbet. Det är ganska svårt för en rörmokare eller snickare, att ta tunnelbanan. Hans arbetstid börjar inte heller hos kunden. Många gånger ska verktyg hämtas, material ska inhandlas. Ibland måste även saker hämtas/köpas under dagen. Hur många timmar ska en hantverkare ägna åt jobbet, för att få ihop sina 8 timmar, om inte restid räknas?
Lika enkelt som det är för dig att beskriva det här, lika enkelt är det att informera om det på offerten. Med bra kommunikation slipper både hantverkare och kunder en massa diskussion. Ett problem däremot är som en firma sa: ”vi har stora problem med konkurrensen från firmor som lägger sig så lågt att det inte går ihop sig, och sedan lägger på kostnader i efterhand.”
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Självklart om man lämnar fast pris behöver man uppskatta restiden.
Till en kund räcker det gott och väl att kunden själv vet vart hen bor och vart företaget ligger, som hantverkare ska du inte behöva räkna ut åt en kund hur lång tid det tar att köra hem till denne, det vet dom själva.

Telefonen ringer:
Firma "Västerås Elproffs, Bosse"
Kund "Hej jag heter Janne och bor i Enköping, jag skulle vilja ha ett vägguttag monterat i vardagsrummet"
Firma "Hej Janne, det kan vi lösa åt dig, vår timkostnad är 650kr timmen + servicebil 500kr"
Kund "Perfekt! Det kör vi på"

Detta samtal inkom till hantverkaren under tiden han var ute och jobbade. Tycker du det är rimligt att hantverkaren avbryter pågående jobb för att börja bläddra på google maps och räkna ut restider, räkna på kostnader. Eller räcker det inte med att man förklarat att man kostar 650 i timmen och servicebilen har fast avgift på 500kr, så får kunden själv räkna om den vill ha ut vad restiden kommer kosta t.ex?
Det är väl inte krångligt att säga ”När du bor utanför Västerås behöver jag lägga på restid, 500/timme.” Ca 5 sekunder.
 
S Simsgrodan skrev:
Lika enkelt som det är för dig att beskriva det här, lika enkelt är det att informera om det på offerten. Med bra kommunikation slipper både hantverkare och kunder en massa diskussion. Ett problem däremot är som en firma sa: ”vi har stora problem med konkurrensen från firmor som lägger sig så lågt att det inte går ihop sig, och sedan lägger på kostnader i efterhand.”
Om det föreligger en offert, så är det väl klart att kostnader presenteras. Det är ju själva poängen med en offert.
Om du däremot fått stopp i avloppet, och bara ringer en rörmokare, och ber honom komma och fixa det. Då presenteras sannolikt inga kostnader, om du inte ber om det.

Offerter som inte hålls är, enligt mig, en annan fråga. I en offert ska allt ingå, om inget annat förhandlats.
 
A AG A skrev:
Om det föreligger en offert, så är det väl klart att kostnader presenteras. Det är ju själva poängen med en offert.
Om du däremot fått stopp i avloppet, och bara ringer en rörmokare, och ber honom komma och fixa det. Då presenteras sannolikt inga kostnader, om du inte ber om det.

Offerter som inte hålls är, enligt mig, en annan fråga. I en offert ska allt ingå, om inget annat förhandlats
Just nu pratar vi väl om situationen med offert?
 
S
S Simsgrodan skrev:
Det är väl inte krångligt att säga ”När du bor utanför Västerås behöver jag lägga på restid, 500/timme.” Ca 5 sekunder.
Fast man lägger ju inte på restid, så det vore ju skumt o säga så.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.