Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätt en ring av takplåt/halvt oljefat kring stubben.
Fyll med ved och tutta på.
Koppla en dammsugares utblås rakt in i elden.
Du har nu en masugn som eldar upp den blötaste stubbe.

/W
Dum fråga kanske, men varför en dammsugares utblås mot elden?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har du en högtrycktvätt kan du spola runt rötterna och in under stubben för att frilägga och kapa.
Åh, då kommer det bli ännu mer lervälling🤠
 
M martyyyyy skrev:
Dum fråga kanske, men varför en dammsugares utblås mot elden?
För att trycka in syre i elden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Dum fråga kanske, men varför en dammsugares utblås mot elden?
Man tillsätter mycket mera syre som får brasan att brinna som faen, det blir så varmt att det eldar upp den färskaste stubbe, när jag eldade upp en färsk björkstubbe blåste jag hål genom stubben.
/W
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om inte marken är för väldans stenig och besvärlig så tycker inte jag det är så farligt att gräva upp en stubbe. Det dödar dock kedjan på motorsågen på ett kick om det är lite jord kvar.
Gräva och sen köra med högtryckstvätt en stund gör det lättgrävt tycker jag. Kedjan överlever lite längre då också. Men annars är yxa bättre är min erfarenhet
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Sågen är nog bäst att inte använda. Elda, då gäller det få till enorm hetta, även en liten stubbe tar bra tid att det elda upp. Har provat med en lite större, tog många omgångar med ris innan den är typ borta. Stubbfräs är nog bäst, dom brukar gå ner ca 10cm under ”gräs/marknivån”.
 
B
Tigersåg med typ 40cm blad brukar jag köra med. Man förstör bladet om det är mycket sten.

Metoden med ved i oljefat/takplåt + tillförd luft fungerar också, men det känns som det är ett antal cm per h som bränns bort. Så grova stubbar tar en hel del tid (och en del ved) att bli av med. En mindre stubbe fixar man på en kväll, grövre tar flera omgångar.
 
Jag har lagt hela rishögar på stubbar, sen tar det 3 omgångar ris-eldning och mina stubbar är borta. Men en ca 40-80cm stubbe den tar måånga rishögar innan den är typ borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.