R RoAd skrev:
Var det frågan? Då läste jag fel :)
Designad taklampa, flerskiktskonstruktion, blå och vit, med text och alternativ på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 197 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion. :)

Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:

"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "

"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "

"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."

Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
PH-lampan ger ju liksom månen bara indirekt ljus. Nu handlar ju kvisset om lampor dvs ljuskällan i en armatur, då hör varken månen eller PH-lampan dit.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 202 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 124 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"

Vill lägga in en mild protest mot livslängden på halogen. Har en hel drös halogenlampor som drivs dimmrade i taket i vardagsrummet. Lyser varje dag men kanske 5 snarare än 7 timmar....de har gott och väl passerat 15 år nu...

Däremot har jag fortfarande inte sett en LEDlampa som håller enligt specifikationen.....
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vill lägga in en mild protest mot livslängden på halogen. Har en hel drös halogenlampor som drivs dimmrade i taket i vardagsrummet. Lyser varje dag men kanske 5 snarare än 7 timmar....de har gott och väl passerat 15 år nu...
Halogenfrågan är ju fel. @Marlen Eskilsson kanske kan dubbelkolla alternativen och se om inte 285 dagar är mer rimligt än 85?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Halogenfrågan är ju fel. @Marlen Eskilsson kanske kan dubbelkolla alternativen och se om inte 285 dagar är mer rimligt än 85?
Ikeas 85 dagar max. Övriga troligen mer. :)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag håller med om att halogenfrågan behöver justeras. Fixar strax.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 287 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag håller med om att halogenfrågan behöver justeras. Fixar strax.
Då vill vi ju också att alla som svarade "rätt" istället får ett fel på halogenfrågan, och vi som svarade "fel" får rätt......någon ordning måste det ju vara såhär på fredagen......:)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ifo36
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 79 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Vem har monterat lampa på månen?
 
Nu får ni ta quizet igen och se vad ni tycker :)
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 182 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
R Redlös skrev:
Fullmånen är inte en ljuskälla, den reflekterar bara solljus.
Exakt. Var tvungen att tänka till för att svara "rätt" på den frågan.
 
hsd
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 316 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Solklart 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.