M Magnusrex123 skrev:
Jag mailade tillbaka och sa att omräkning kräver stämmobeslut vilket inte har skett och att jag hoppas att de inte kommer bryta mot lagen genom att meddela någon felaktig uppgift och att jag kommer att lägga en anmälan i så fall.
Tror bara det gäller om den inbördes fördelningen rubbas. Andelstalen behöver inte summera ihop till 1.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt jobbar ju inte förvaltaren för TS utan för styrelsen. Generellt så verkar det som att många föreningar har lite väl frifräsande förvaltare som inte riktigt kan bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Återkommer hela tiden i BRF-trådarna här.
H hempularen skrev:
Då är det ju bra om de fär klart för sig att en medlem läser lagen. Så kande de funderar ett varv till, hur de skall kunna rätta felet på ett lagligt sätt.Nyckel annars är nog att om man skall runda lagen så skall det vara på ett sätt som inte är så+ dåligt för någon att denne bryr sig om att överklaga beslutet. Även väldigt olagliga stämmobeslut går igenom och blir gällande bara för att ingen klagar.
Ja, verkar vara en tämligen ung kille som har hand om detta (googlat namnet). Därför tänker jag att det är bra att vara ganska tydlig med vilka konsekvenser som kan ske. Hoppas han kollar med en jurist eller något först, måste ju finnas hos förvaltaren.

Kan väl tilläggas att denna förvaltare verkar enl. styrelsen ha missat massor med andra grejer så den är väl slarvig. Som jag förstår det har det flera gånger missats att skicka ut avgifter när det har bytts vem som äger bostadsrätter osv. (det har upptäckts långt senare)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Tror bara det gäller om den inbördes fördelningen rubbas. Andelstalen behöver inte summera ihop till 1.
Kanske. Men den här förvaltaren vill nog ändra mitt andelstal ganska rejält. Även andras. Han får inte bara ändra mitt utan något beslut tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Tror bara det gäller om den inbördes fördelningen rubbas. Andelstalen behöver inte summera ihop till 1.
Normalt är det så, men i TS stadgar står det att alla ändringar kräver stämmobeslut.
Däremot kan man tänka sig att en nyupplåtelse kan få ett nytt andelstal utan att blanda in stämman om man låter andestalen summera till något annat än 1.

Nåväl, man får väl utgå från att denna översyn av andelstalen sker på uppdrag av styrelsen med målet att presentera ett förslag för stämman om det är så att det föranleder några ändringar.
Då kanske TS får ett gyllene tillfälle att invända om det fortfarande inte verkar rätt. Men det innebär ju också att dessa nyupplåtelser får vänta...
 
  • Gilla
Magnusrex123
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Tror bara det gäller om den inbördes fördelningen rubbas.
Hur skulle ett andelstal kunna ändras med mindre än att den inbördes fördelningen rubbas? 🤔 Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nåväl, man får väl utgå från att denna översyn av andelstalen sker på uppdrag av styrelsen med målet att presentera ett förslag för stämman om det är så att det föranleder några ändringar.
Då kanske TS får ett gyllene tillfälle att invända om det fortfarande inte verkar rätt.
Kan vi få det till en stämma är jag nöjd. Jag uppfattar att förvaltaren tänkte ändra utan att ha någon stämma, alltså baserat på vad ordföranden tycker att jag ska ha.
 
M Magnusrex123 skrev:
Är inte hela tanken med andelstal att det ska vara enkelt att ändra över tid om och när förutsättningar eller kostnader ändras för föreningen? Allt ska väl egentligen sättas enligt lika princip så det är väl inget problem egentligen att fastställa om, om det nu är differentierat utan någon logik. Kan såklart bli att folk är upprörda förstår jag ju...
Varför skulle fördelningen av kostnader per lägenhet ändras pga att kostnader ändras tänker du? De ändringar som är rimliga är tex när vind byggs om till lägenhet, då måste ju den nya lägenheten få ett andelstal, eller när som i detta fall lokal görs om till lägenhet, då blir det ändring, elelr när man bygger balkonger och sådant, om det inte är lika för alla, tex kanske bottenplan får altan elelr ingen balkong alls, ettor får oftast inte balkong osv, då behöver det ändras. Elelr om man sätter in hiss, det tjänar ju inte lägenheterna i bottenplan på alls, och vissa lägenheter kanske blir av med yta.

Men annars är det samma andelstal oavsett hur kostnader och sådant ändras. Och som redan påpekats gör det inget att antalet andelar ändras. Även om man kanske börjat med 100 andelar totalt så finns inget som säger att det måste vara så för all framtid, utan man ändrar bara andelstalet på de lägenheter som påverkats av ändringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle fördelningen av kostnader per lägenhet ändras pga att kostnader ändras tänker du?
Jag tänkte mest eftersom att våra stadgar säger att andelstalet ska sättas efter kostnaderna.

Alltså, inte vet jag vad det kan vara för ändringar. Men i princip alltså.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Normalt är det så, men i TS stadgar står det att alla ändringar kräver stämmobeslut.
Däremot kan man tänka sig att en nyupplåtelse kan få ett nytt andelstal utan att blanda in stämman om man låter andestalen summera till något annat än 1.

Nåväl, man får väl utgå från att denna översyn av andelstalen sker på uppdrag av styrelsen med målet att presentera ett förslag för stämman om det är så att det föranleder några ändringar.
Då kanske TS får ett gyllene tillfälle att invända om det fortfarande inte verkar rätt. Men det innebär ju också att dessa nyupplåtelser får vänta...
Nja, jag tror inte detta är i överensstämmelse med stadgarna.

Låt oss ta ett exempel med en förening med 10 bostadsrätter med andelstalalet 0,1 (10%), de summerar alltså till 1 (100%). Nu utökas föreningen med en 10 nya bostadsrätter som också ges andelstalet 0,1. Plötsligt summerar andelstalen till 2 (100%). Nu har det inbördes förhållandet rubbats för varje lägenhet har inte längre 10% av de summerade andelstalen utan 5%. Stämmobeslut är ett krav med TS stadgeformulering menar jag.
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle ett andelstal kunna ändras med mindre än att den inbördes fördelningen rubbas? 🤔 Eller missförstår jag dig?
Tanken med den där formuleringen om inbördes fördelning är nog framför allt att styrelsen skall kunna "rätta till" andelstal som inte summerar till 1 utan att blanda in stämman.
 
Anna_H Anna_H skrev:
utan man ändrar bara andelstalet på de lägenheter som påverkats av ändringen.
Fast även om man bara ändrar andelstalet i absoluta termer för de "lägenheter som påverkats" förändras allas andel av föreningen, andelstalets effekt om man så vill.

Ja om nu inte summa av andelstalen för de "lägenheter som påverkats" råkar bli exakt samma före respektive efter ändringen, vilket nog är sällsynt, men kan ske om exempelvis en lokal delas upp i två lägenheter där dessa tillsammans behåller lokalens tidigare andelstal.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror jag skulle svarat något i stil med att det finns ingen möjlighet för er att se över något, eller uppdatera något, utan ni ska enbart redovisa hur andelstalen ser ut och de beslut som ligger till grund för detta.
Självklart kan de se över andelstalen! Men det underlag de sedan lämnar är ju inte ett fastställt beslut, utan ett förslag som årsstämman ska fatta beslut om. Förhoppningsvis kommer där även ingå underlag för hur länge det varit fel och förslag på om det ska justeras retroaktivt eller från ett datum efter årsstämman tex, beroende på vad de finner under sin översyn.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Jag tänkte mest eftersom att våra stadgar säger att andelstalet ska sättas efter kostnaderna.

Alltså, inte vet jag vad det kan vara för ändringar. Men i princip alltså.
Jo, men om man har 10 lägenheter med sina andelstal, och så inser man att en av dessa avviker från de andra och därför har felaktigt andelstal behöver man bara ändra för just den lägenheten. Man får då göra en beräkning av hur kostnadsfördelningen ska vara och därefter se vilket andelstal det ger den lägenheten, baserat på att de andra bibehåller sina andelstal.

Sedan är det lite olik hur man valt att räkna. Vissa föreningar går strikt på kvadratmeterantal. Vissa har mer elelr mindre krångliga principer baserat på hur mycket man anser att de utnyttjar vatten och avlopp, tvättstugor mm, dvs i princip baserat på hur många man anser att det troligen borde bo i varje lägenhet. Ytterligare en princip är att ha ett grundvärde per lägenhet och en avvikelse per kvadratmeter som skiljer från standardstorleken. Det är dessa principer man bör kunna se redogörelse för i den första förteckningen över andelstal.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har det inbördes förhållandet rubbats för varje lägenhet har inte längre 10% av de summerade andelstalen utan 5%. Stämmobeslut är ett krav med TS stadgeformulering menar jag.
Jo, det var därför jag skrev "kan man tänka sig", så jag håller delvis med.

Det är onekligen inte någon självklar tolkning, men jag tänker då att man med den inbördes fördelningen implicit avser fördelningen mellan de befintliga andelstalen, exklusive de nya.

Konsekvensen om man tolkar det strikt, blir annars att i en potentiell väntan på stämmobeslut skall en nytillkommen upplåtelse inte betala någon avgift. Och än värre omvänt, vid en utgående upplåtelse finns det ingen som skall betala den andelen av avgiften.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart kan de se över andelstalen! Men det underlag de sedan lämnar är ju inte ett fastställt beslut, utan ett förslag som årsstämman ska fatta beslut om.
Ja men den tolkningen av "se över" och "uppdatera" kan naturligtvis precis vem som helst "se över andelstalen".

Min mening var väl att "ta ur" förvaltaren eventuella idéer om att det var något de kunde justera själva.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.