Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion. :)

Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:

"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "

"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "

"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."

Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 74 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"

Gissade på en fråga, och då gissade jag fel.

Jag håller med om att fråga 3 är en slamkrypare med två rätta svar. Jag förstod vad man är ute efter, men rent tekniskt är det ingen skillnad på månen och en lampskärm. Båda reflekterar bara ljuset från en ljuskälla.
 
Redigerat:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 79 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
R
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion. :)

Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:

"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "

"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "

"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."

Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
Så du visste att det var fel och skulle leda till diskussion, men tog ändå med det som ett alternativ? Konstigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 91 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"

Det jag missade var livslängden på halogenlampan som verkar väldigt kort enligt facit?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion. :)

Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:

"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "

"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "

"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."

Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
Men armaturen, likväl månen, kan ju reflektera ljus som lyser på den, så båda är väl lika mycket ljuskällor i den bemärkelsen :).
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Vilken är mest belyst, fullmånen eller armaturen?
 
EddieHansson
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 99 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"

Missade på livslängden på halogen. Dock håller jag inte med om att det ska vara 85 dagar vid 7h per dag. Det är bara 595 timmar. Halogen har vanligen en livslängd på 1000-2000h.

Enligt wikipedia var Edison inte första uppfinnaren av glödlampan, däremot kanske man kan säga den moderna glödlampan med tillräckligt lång livslängd.
oon49w99ezbz1lx48onzs1cweufwul5.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb
 
Redigerat:
  • Gilla
debbo och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion. :)

Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:

"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "

"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "

"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."

Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
Armaturens syfte är att reflektera ljus. Precis som månen gör. Omen ljusreflektor klassas som en ljuskälla i ett fall bör den göra det i nästa också.
En lampa lyser inte om den inte är tänd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om något reflekterar ljus så är inte den prylen källa till ljuset. Om en vägg reflekterar ljud så är inte väggen någon ljudkälla. Om jag citerar någon annans text är inte jag källa till texten.

Bara mina reflektioner...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 106 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Serie med tre rutor: vampyr, offer lär ut vetenskap om månen, vampyr poofar till damm, humoristiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jonas_123 och 15 till
  • Laddar…
R
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilken är mest belyst, fullmånen eller armaturen?
Var det frågan? Då läste jag fel :)
 
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 187 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 116 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.