Q Quartto skrev:
Finns något som kallas för praxis i juridiken. Fönstertvätt vid flyttstädning är praxis.
Fast nu behöver du inte utföra en flyttstädning alls vid fastighetsförsäljning, det är därför man avtalar om det istället.

Och det är det avtalet som gäller, sen kan du ju försöka dra din praxis i rätten om du vill om du inte avatalade exakt vad som skulle ingå. ..Lycka till.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast nu behöver du inte utföra en flyttstädning alls vid fastighetsförsäljning, det är därför man avtalar om det istället.

Och det är det avtalet som gäller, sen kan du ju försöka dra din praxis i rätten om du vill om du inte avatalade exakt vad som skulle ingå. ..Lycka till.
GlennB GlennB skrev:
Fast nu behöver du inte utföra en flyttstädning alls vid fastighetsförsäljning, det är därför man avtalar om det istället.

Och det är det avtalet som gäller, sen kan du ju försöka dra din praxis i rätten om du vill om du inte avatalade exakt vad som skulle ingå. ..Lycka till.
GlennB GlennB skrev:
Fast nu behöver du inte utföra en flyttstädning alls vid fastighetsförsäljning, det är därför man avtalar om det istället.

Och det är det avtalet som gäller, sen kan du ju försöka dra din praxis i rätten om du vill om du inte avatalade exakt vad som skulle ingå. ..Lycka till.
I de flesta överlåtelseavtal så finns det klausul om att flyttstädning ingår. Det definieras sällan exakt vad som ingår dock, då gäller praxis. Om inte säljaren uppfyller den delen av avtalet har jag som köpare rätt att bli kompenserad. Tex.

Vägrar säljare åtgärda en bortglömd fönsterputs har jag rätt att ta in en egen städfirma och sedan gå till kronofogden för föreläggande. Jag behöver inte bemöda mig med någon tingsrätt. Givetvis behöver jag noggrant dokumentera på vilket sätt säljaren inte uppfyllt avtalet.

Hade jag personligen gjort detta. Nej, hade inte orkat. Hade jag haft rätt att göra det. Ja.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
I de flesta överlåtelseavtal så finns det klausul om att flyttstädning ingår. Det definieras sällan exakt vad som ingår dock, då gäller praxis. Om inte säljaren uppfyller den delen av avtalet har jag som köpare rätt att bli kompenserad. Tex.

Vägrar säljare åtgärda en bortglömd fönsterputs har jag rätt att ta in en egen städfirma och sedan gå till kronofogden för föreläggande. Jag behöver inte bemöda mig med någon tingsrätt. Givetvis behöver jag noggrant dokumentera på vilket sätt säljaren inte uppfyllt avtalet.

Hade jag personligen gjort detta. Nej, hade inte orkat. Hade jag haft rätt att göra det. Ja.
Tingsrätten kommer in i bilden när den du kräver pengar av bestrider kravet. Kronofogden hjälper dig inte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tingsrätten kommer in i bilden när den du kräver pengar av bestrider kravet. Kronofogden hjälper dig inte.
De kan bestrida, det är därför du dokumenterar. Dessutom blir detta på sin höjd småmål som de med all sannolikhet förlorar

Kronofogden hjälper till, bara för att jag inte själv har använt dem betyder det inte att jag inte har bekanta som gjort det. Det går alldeles utmärkt. Har du testat själv och blivit nekad eftersom du är så övertygad om att de inte går att få ett betalningsföreläggande.

Finns ju flera som råkat ut för detta

https://lawline.se/answers/vilka-regler-finns-for-flyttstadning
 
Q Quartto skrev:
De kan bestrida, det är därför du dokumenterar. Dessutom blir detta på sin höjd småmål som de med all sannolikhet förlorar

Kronofogden hjälper till, bara för att jag inte själv har använt dem betyder det inte att jag inte har bekanta som gjort det. Det går alldeles utmärkt. Har du testat själv och blivit nekad eftersom du är så övertygad om att de inte går att få ett betalningsföreläggande.
Om svarande bestrider fordran får du välja att stämma i tingsrätt eller gå vidare i livet...
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
De kan bestrida, det är därför du dokumenterar. Dessutom blir detta på sin höjd småmål som de med all sannolikhet förlorar

Kronofogden hjälper till, bara för att jag inte själv har använt dem betyder det inte att jag inte har bekanta som gjort det. Det går alldeles utmärkt. Har du testat själv och blivit nekad eftersom du är så övertygad om att de inte går att få ett betalningsföreläggande.
Hur exakt hjälper de dig menar du? Dom skickar ett brev till den du kräver av, han/hon bestrider, sen kommer kronofogden avvakta tingsrättens beslut. Jag kallar inte det hjälp i alla fall. Dom tar 300 kr för att registrera kravet också.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om svarande bestrider fordran får du välja att stämma i tingsrätt eller gå vidare i livet...
Småmål….inget att dra sig för.
 
Q Quartto skrev:
I de flesta överlåtelseavtal så finns det klausul om att flyttstädning ingår. Det definieras sällan exakt vad som ingår dock, då gäller praxis. Om inte säljaren uppfyller den delen av avtalet har jag som köpare rätt att bli kompenserad. Tex.
..Vilket var precis det jag skrev, och efterssom flyttstäning inte något väldefinerat får du dra det till tinget, och där kommer man undra vad som avtalades, "ingenting särskilt" säger säljaren då och köparen hävdar praxis, varvid mitt "lycka till" kommer in.

Q Quartto skrev:
Vägrar säljare åtgärda en bortglömd fönsterputs har jag rätt att ta in en egen städfirma och sedan gå till kronofogden för föreläggande. Jag behöver inte bemöda mig med någon tingsrätt. Givetvis behöver jag noggrant dokumentera på vilket sätt säljaren inte uppfyllt avtalet.
Välkommen till sverige, det fungerar inte så, kronofogen kommer INTE att ta i detta så det föreligger en tvist om fodran.

Köparen kan hävda sin tolkning av avtalet, säljaren hävdar sin, alltså måste det avgöras i tinget innan kronofogden kan bli inblandad.

Och eftersom avtalet inte specificerar något annat än flyttstädning (normalt sett) så blir det mycket svårt att vinna där.

Q Quartto skrev:
Hade jag personligen gjort detta. Nej, hade inte orkat. Hade jag haft rätt att göra det. Ja.
Du har aldrig varit i kontakt med kronofogen från den sidan gissar jag ?
 
Q Quartto skrev:
Småmål….inget att dra sig för.
Jo, men skippa Kronis och gå direkt på med tidig "jul-stämning"!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur exakt hjälper de dig menar du? Dom skickar ett brev till den du kräver av, han/hon bestrider, sen kommer kronofogden avvakta tingsrättens beslut. Jag kallar inte det hjälp i alla fall. Dom tar 300 kr för att registrera kravet också.
Du utgår från att alla bestrider. Det gör inte alla. Folk vill få ett avslut. Människor vill gå vidare och inte hamna i rätten. 300kr för att få in 6000kr. Ja om du tycker det är en förlustaffär….
 
Q Quartto skrev:
Småmål….inget att dra sig för.
Men fortfarande kommer du inte undan domstolen om nu inte motparten är en mes...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Och eftersom avtalet inte specificerar något annat än flyttstädning (normalt) så blir det mycket svårt att vinna där.
Fast jag tror man skulle ha en skaplig chans även med det luddiga avtalet om fönstren alldeles uppenbart inte är rengjorda på länge. Om det är värt besväret är en annan sak.
 
Och då ska man kräva ersättningen för kostnad av fönsterputs, som för en normal villa inte ens är en tusenlapp...

Om TS gjort 80% av flyttstädningen korrekt kan man knappast kräva ersättning för en hel ny flyttstädning, och om man gör det lär man som jag förstår det förlora i rätten, även om man har rätt i sak
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skjuter in en fråga. Hjälper mina föräldrar att röja ut villan. Städfirma ska flyttstäda... Men fristående garage samt ett förråd med råa träväggar. Hur noga ska det städas? Tror inte garage normalt ingår. Likaså källarförråd. Garaget har använts, så väggar osv är bitvis skitiga av olja och smuts. Färgspill på golvet , färgen bitvis borta. Går inte att få bostadstandard med bara städa om nån skulle vilja ha hemmagymmet där eller ha som replokal. Jag tänker dammsuga väggar och våttorka golv är nivån som är rimlig?

Sen funderar jag på trädgården. Klippa äppelträdet och liknande, det borde man väl inte behöva? Tänker att häckarna klipptes för 2 mån sen och gräset är klippt sålänge säsong för det. Jag krattar löven, det borde väl räcka? De funderade på leja en trädgårdsfirma, men redan nu är det snyggare än jag någonsin haft i min trädgård map klippning häckar, beskärning träd osv.
 
J JohanLun skrev:
Skjuter in en fråga. Hjälper mina föräldrar att röja ut villan. Städfirma ska flyttstäda... Men fristående garage samt ett förråd med råa träväggar. Hur noga ska det städas? Tror inte garage normalt ingår. Likaså källarförråd. Garaget har använts, så väggar osv är bitvis skitiga av olja och smuts. Färgspill på golvet , färgen bitvis borta. Går inte att få bostadstandard med bara städa om nån skulle vilja ha hemmagymmet där eller ha som replokal. Jag tänker dammsuga väggar och våttorka golv är nivån som är rimlig?

Sen funderar jag på trädgården. Klippa äppelträdet och liknande, det borde man väl inte behöva? Tänker att häckarna klipptes för 2 mån sen och gräset är klippt sålänge säsong för det. Jag krattar löven, det borde väl räcka? De funderade på leja en trädgårdsfirma, men redan nu är det snyggare än jag någonsin haft i min trädgård map klippning häckar, beskärning träd osv.
Tycker din nivå låter som rimlig när vi använder ordet städning. Sedan börjar det vara fråga om sanering/ renovering..... Trädgård är rimlig förväntan klippt och krattad gräsmatta. Häckar och träd kan man fråga innan/ vid kontraktsskrivning ifall det finns önskemål eller ifall köpare önskar sköta själv, det är så olika hur högt/ tätt man önskar....Tar du bort för mycket kanske köparen blir besviken för det så fråga innan affären är gjord
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.