Patrik440
R roke skrev:
Jävlar vad bra lyse!
Hur kopplar man dem?
Är det som förut när man satte starka extraljus att man behöver relä och kraftigare generator och sånt?
Ja, typ så fast på moderna bilar har man oftast bra krut i generatorn så den behöver inte bytas.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet är inte att låta bilen sköta den delen, det är att hantera hur andra trafikanter (bilister, cyklister, gående etc) beter sig när de vet att bilen är självkörande. Osäkerheten i hur de andra bilisterna beter sig är en stor del av reglertekniken i trafiken i dagens trafik. Det är bara att titta på hur testerna med självkörande fordon har gått, folk går rakt ut framför den självkörande bussen då de vet att den stannar. Självkörande fordon kräver i praktiken en separat infrastruktur (som motorvägar).
Ett annat problem är också ansvarsfrågan om det händer någon olycka
 
N Niq skrev:
Ett annat problem är också ansvarsfrågan om det händer någon olycka
Det har biltillverkarna tagit på sig, de hävdar själva att det inte går annars.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det har biltillverkarna tagit på sig, de hävdar själva att det inte går annars.
Ok tänker dom ta det ansvaret även när bilarna börjar säljas? Medger lagen det?
 
N Niq skrev:
Ok tänker dom ta det ansvaret även när bilarna börjar säljas? Medger lagen det?
Den måste nog uppdateras. Så länge som den inte tillåter det så kan man inte nå mer än nivå 3 på självkörande på ett lagligt sätt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den måste nog uppdateras. Så länge som den inte tillåter det så kan man inte nå mer än nivå 3 på självkörande på ett lagligt sätt.
Det finns mer att tänka på än man tror - läste en artikel om det borde i framtiden borde förbjudas eller regleras om bilarna skulle få köras utan människor i. Inte ur ett säkerhetsperspektiv utan för att man då tror att trafiken kommer öka ordentligt. Tänk att låta ens egen bil köra en till jobbet och sen åka hem och parkera och sen komma och hämta en framåt eftermiddagen, t.ex...
 
D Dublin skrev:
Det finns mer att tänka på än man tror - läste en artikel om det borde i framtiden borde förbjudas eller regleras om bilarna skulle få köras utan människor i. Inte ur ett säkerhetsperspektiv utan för att man då tror att trafiken kommer öka ordentligt. Tänk att låta ens egen bil köra en till jobbet och sen åka hem och parkera och sen komma och hämta en framåt eftermiddagen, t.ex...
Det behöver inte ens vara ens egen bil, det räcker att det är en taxi som agerar så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det behöver inte ens vara ens egen bil, det räcker att det är en taxi som agerar så.
Kan ju bara se framför mig när ungarnas fotbollsträning är slut så kommer 30 tomma bilar körandes för att plocka upp dem...
 
  • Wow
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det finns mer att tänka på än man tror - läste en artikel om det borde i framtiden borde förbjudas eller regleras om bilarna skulle få köras utan människor i. Inte ur ett säkerhetsperspektiv utan för att man då tror att trafiken kommer öka ordentligt. Tänk att låta ens egen bil köra en till jobbet och sen åka hem och parkera och sen komma och hämta en framåt eftermiddagen, t.ex...
Med el är det lätt lönsamt. Det är billigare att bilen cruisar omkring än att betala för en parkering.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med el är det lätt lönsamt. Det är billigare att bilen cruisar omkring än att betala för en parkering.
Jo, men hur fulla tror du vägarna kommer att vara då?
 
Nu är vi långt fram i tiden. har rullat en bil med "hjälpkörningssytem/pilot assist"" i sju år och det har inte hänt speciellt mycket på det området t.o.m. så att biltillverkarna tonat den marknadsföringen. Och minimalt har hänt borta i Kalifornien med självkörande taxitester, ett bolag har t.o.m. blivit stoppat. Tar vi Sverige är det en enorm omställning av infrastruktur och utifrån stort och glesbefolkat land. Inte ens Stockholm är tätbefolkat utifrån ett globalt perspektiv.
Så jag kommer inte att få uppleva den utvecklingen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
galento galento skrev:
Enkelt och bra utan en massa onödigt bjäfs 😆 😉
[bild]
Ja inte en massa tjafs som ovana förare kräver för att klara av normal körning..
Och som dessutom inte drösar av felkällor och kräver märkesverkstad för skräpreparationer och normalt underhåll.
Samt - i karossen inte består till stor del av en massa miljöfarlig plast som går i bitar vid minsta knuff.
 
  • Bilens instrumentbräda med hastighetsmätare, varvräknare och bränslemätare. Motorn är avstängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
hsd
Nya EU-regler gör att den som äger en gammal veteranbil kan tvingas att skrota den. Nu går Kungliga Autombilklubben (KAK) till storms mot förslaget.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn
https://carup.se/rasar-mot-ny-eu-regel-gor-veteranbilar-till-avfall/
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Ja, det där lät lite oroväckande.... Hade velat ha mer info, men det verkar skralt med sån...
 
Om jag förstår den lilla information som finns så är det import av uttjänta fordon som kommer att bli mycket svårare eftersom dom klassas som miljöfarligt avfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.