Automatiskt helljus och 4x Xenon fungerar inte så bra ihop. Även utan extraljus så blir det ibland med högt gräs nära vägkanten så ljust att autoavbländningen slår in. Stora skyltar räcker för automatisk avbländning med helljuset, eller små nya skyltar som "lutar fel".

Frugans bil verkar det inte gå att stänga av avbländningsautomatiken alls på. Hon har inte kommit på hur man gör i alla fall. Extraljus är därför uteslutet på den bilen, om man nu inte skall skaffa en egen brytare för dessa...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Extraljus är därför uteslutet på den bilen, om man nu inte skall skaffa en egen brytare för dessa...
Har man lite större extraljus *måste* ju dessa ha en egen brytare av praktiska skäl. Det är ju många tillfällen där vanligt helljus fungerar utmärkt men stora extraljus är en katastrof. Tex i vissa förhållanden med dimma eller snöfall. Ibland går det ju inte med helljus heller i dessa lägen, men det fungerar ibland bättre än x-ljus.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har man lite större extraljus *måste* ju dessa ha en egen brytare av praktiska skäl. Det är ju många tillfällen där vanligt helljus fungerar utmärkt men stora extraljus är en katastrof. Tex i vissa förhållanden med dimma eller snöfall. Ibland går det ju inte med helljus heller i dessa lägen, men det fungerar ibland bättre än x-ljus.
Jo, men nu tänkte jag mer på att man skulle behöva en brytare för att helt kontrollera extraljusen, inte för att styra om de skall aktiveras när helljuset aktiveras. Problemet här är det motsatta, dvs att man inte kan använda extraljusen alls i praktiken om man har helljusautomatik som stänger av helljusen om det är för ljust.

Frugan har alltid helljusen på i sin bil, de aktiveras enbart när det är mörkt ute, det inte finns någon belysning och inga mötande fordon. Tyvärr avaktiveras de om man har större skyltar, eller om en skylt lutar så att reflektionerna till stor del går tillbaka till bilen. Hennes bil är duktig på att blända av för cyklister mm, men den bländar av alldeles för mycket.

Min bil har istället problem med att helljuset inte bländas av automatiskt om man möter en cykel, moped eller en äldre bil med bara en hel lykta framåt. MC fungerar oftast bra tack vare att de oftast har bra ljus i sina lyktor. Jag hade problem med att hitta en bra placering för extraljus på min bil (pga alla sensorer och kameror), så det blev inga i slutänden. Jag provade dock med en LED-ramp och det blev disco av det. Den tändes och släcktes direkt, tändes efter några sekunder, blinkade till och släcktes igen - rena rama stroboskopet. Så jag gav upp, även om jag bor på landet så är det såpass med trafik och vägbelysning att automatiken är trevlig att använda (trots dess brister).
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men nu tänkte jag mer på att man skulle behöva en brytare för att helt kontrollera extraljusen, inte för att styra om de skall aktiveras när helljuset aktiveras. Problemet här är det motsatta, dvs att man inte kan använda extraljusen alls i praktiken om man har helljusautomatik som stänger av helljusen om det är för ljust.

Frugan har alltid helljusen på i sin bil, de aktiveras enbart när det är mörkt ute, det inte finns någon belysning och inga mötande fordon. Tyvärr avaktiveras de om man har större skyltar, eller om en skylt lutar så att reflektionerna till stor del går tillbaka till bilen. Hennes bil är duktig på att blända av för cyklister mm, men den bländar av alldeles för mycket.

Min bil har istället problem med att helljuset inte bländas av automatiskt om man möter en cykel, moped eller en äldre bil med bara en hel lykta framåt. MC fungerar oftast bra tack vare att de oftast har bra ljus i sina lyktor. Jag hade problem med att hitta en bra placering för extraljus på min bil (pga alla sensorer och kameror), så det blev inga i slutänden. Jag provade dock med en LED-ramp och det blev disco av det. Den tändes och släcktes direkt, tändes efter några sekunder, blinkade till och släcktes igen - rena rama stroboskopet. Så jag gav upp, även om jag bor på landet så är det såpass med trafik och vägbelysning att automatiken är trevlig att använda (trots dess brister).
På min Ford Transit funkar det överraskande bra, reagerar inte på skyltar mm, men inget jag använder. Bara ställa ljusreglaget hel/ halv, inte auto, så är funktionen bortkopplad.
 
Beställde en Kina ramp, den kom med knapp, var väl egentligen arbetsbelysning.
Jeepen hade nån märklig styrström på 3-7v, kommer inte ihåg exakt, så där drog jag in knappen genom sidorutan och tände och släckte manuellt.
Gick ju bra åt mig som vande mig snabbt, mindre roligt åt en som lånade bilen, hon höll i knappen vilket resulterade i att kabeln höll på att trassla in sig i både ratt och armar 😄
 
richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Kanske?
Grym produkt, finns tillhörande knapp också :) Hade ju denna på vår Kodiaq med 4st Seeker :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men nu tänkte jag mer på att man skulle behöva en brytare för att helt kontrollera extraljusen, inte för att styra om de skall aktiveras när helljuset aktiveras. Problemet här är det motsatta, dvs att man inte kan använda extraljusen alls i praktiken om man har helljusautomatik som stänger av helljusen om det är för ljust.

Frugan har alltid helljusen på i sin bil, de aktiveras enbart när det är mörkt ute, det inte finns någon belysning och inga mötande fordon. Tyvärr avaktiveras de om man har större skyltar, eller om en skylt lutar så att reflektionerna till stor del går tillbaka till bilen. Hennes bil är duktig på att blända av för cyklister mm, men den bländar av alldeles för mycket.

Min bil har istället problem med att helljuset inte bländas av automatiskt om man möter en cykel, moped eller en äldre bil med bara en hel lykta framåt. MC fungerar oftast bra tack vare att de oftast har bra ljus i sina lyktor. Jag hade problem med att hitta en bra placering för extraljus på min bil (pga alla sensorer och kameror), så det blev inga i slutänden. Jag provade dock med en LED-ramp och det blev disco av det. Den tändes och släcktes direkt, tändes efter några sekunder, blinkade till och släcktes igen - rena rama stroboskopet. Så jag gav upp, även om jag bor på landet så är det såpass med trafik och vägbelysning att automatiken är trevlig att använda (trots dess brister).
Vi fick stroboskop-effekten på vår Kodiaq också, man fick stänga av det automatiska helljuset helt enkelt. Sen vad väl det lite som du beskriver din frus automatik, bländade av för att cykelbanan intill vägen hade gatlyktor, även om det var 10-20 m emellan vägarna :p
 
galento
Enkelt och bra utan en massa onödigt bjäfs 😆 😉
Bilratt, instrumentbräda, hastighetsmätare, växelspak, tändningsnyckel, körares ben, matta, löv inne i bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det var bättre förr, men det var inte bra då heller.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
richardtenggren
galento galento skrev:
Enkelt och bra utan en massa onödigt bjäfs 😆 😉
[bild]
Jag föredrar nog ändå lite effekt och väghållning än en container på hjul 😂
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
galento
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag föredrar nog ändå lite effekt och väghållning än en container på hjul 😂
Jo det är klart , men ser man alla inlägg om nya bilars automatik verkar det
ju vara en hel del som man funderar över. Automatiskt helljus 🙄😉 är ju
inte speciellt krävande att sköta hel/halvljus spaken.

Snart tar väl AI över bilkörandet så man kan ligga i baksätet och sova istället 😃😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Snart tar väl AI över bilkörandet så man kan ligga i baksätet och sova istället
Där är vi ju redan, även om det går lite halvbra ibland.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Där är vi ju redan, även om det går lite halvbra ibland.
Det stora problemet är inte att låta bilen sköta den delen, det är att hantera hur andra trafikanter (bilister, cyklister, gående etc) beter sig när de vet att bilen är självkörande. Osäkerheten i hur de andra bilisterna beter sig är en stor del av reglertekniken i trafiken i dagens trafik. Det är bara att titta på hur testerna med självkörande fordon har gått, folk går rakt ut framför den självkörande bussen då de vet att den stannar. Självkörande fordon kräver i praktiken en separat infrastruktur (som motorvägar).
 
Patrik440
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min std xc70 lyser så det bländar, ibland är det skönare att åka bilen med trötta helljuset
Jo jag skall komplettera med knapp i kupén, bra att kunna stänga av extraljusen när det snöar t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.