A
F Frogmaster skrev:
Köp Miele. Dom håller. Är inne på min andra. Den första bytte jag efter 25 år
Jag reparerar många som inte ens fyllt 2...
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
A
M manbat skrev:
Jag har två asko diskmaskiner sen tre år som fungerar klockrent. Kostade runt elva tusen styck pga att de är den extra stora modellen. Mycket nöjd med dessa. Dock så har dem en irriterande start up logga ”Asko inspired by Scandinavia” som kommer upp varje gång istället för att bara starta.
Oh de måste blåsa upp solsken i stolgången så att de lättrogna kan förlika sig med tanken att de egentligen är nordiska fast de innerst inne vet att det är kina som ligger bakom
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M manbat skrev:
Jag har två asko diskmaskiner sen tre år som fungerar klockrent. Kostade runt elva tusen styck pga att de är den extra stora modellen. Mycket nöjd med dessa. Dock så har dem en irriterande start up logga ”Asko inspired by Scandinavia” som kommer upp varje gång istället för att bara starta.
Du kan avaktivera denna funktion under inställningar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Segsate Segsate skrev:
Köpte en Miele som går att integrera med ikeakök. Den är kanon, bästa maskinen vi haft! G 71 55 SCVi XXL.
Miele är ju trevliga maskiner till de går sönder, men man ändrar lätt uppfattning när diskpumpen skall bytas för 7500.-
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Det är mer ekonomiskt att använda diskmaskin än att diska för hand.
Det beror ju på i allra högsta grad hur man gör.
En balja med 40gradigt vatten och en droppe diskmedel och en med kallt vatten för sköljning tillsammans 5liter är ju definitivt bättre på alla sätt utom egentid!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
En balja med 40gradigt vatten och en droppe diskmedel och en med kallt vatten för sköljning tillsammans 5liter är ju definitivt bättre på alla sätt utom egentid!
Speciellt när man jämför inköpspriset på baljan med det på diskmaskinen. 😮
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Du menar att jag lever med en tickande bomb. Allt i huset E-lux från -14 😳
Tja du har ju lite tid på dig att förbereda dig för Armageddon...
 
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Tack för alla svar!

Nu vet jag att:
- Maskinell utrustning som tillverkas i Slovakien och Slovenien är skräp, men att det heller inte finns något annat som är bra.
- Det är bättre att handdiska sin gröttallrik.
- Ett kylskåp från 1982 är riktmärket för kvalitet och energikonsumtion.

Ger upp den här tråden nu. Får inga svar på mina frågor, så överlämnar diskussionen till er som vi fortsätta dividera om en diskmaskin är nödvändig eller om IKEA har töntiga namn på sina produkter.

Ha en fin dag!
JA man kan sammanfatta att du har fått alla viktiga inputs för framtida beslut...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Müssli Müssli skrev:
Här har du en byggahustråd i sitt esse. Fattar inte hur tråd efter tråd får förstöras med sånt här ordbajseri om allt annat utom ursprungsfrågan.

Det gör det inte speciellt lätt för användare som senare vill söka på liknande problem. Kanske en sida av åtta som tar upp trådstartarens problem utspritt mellan mängder av helt oväsentliga inlägg.
varför skulle denna tråden skilja sig från alla övriga på byggahus?
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
H
electroluxaren skrev:
Det beror ju på i allra högsta grad hur man gör.
En balja med 40gradigt vatten och en droppe diskmedel och en med kallt vatten för sköljning tillsammans 5liter är ju definitivt bättre på alla sätt utom egentid!
Har man ett par tallrikar och ett par glas fungerar det väl men inte för en familj.
En diskmaskin tar många tallrikar, glas, bestick och grytor på en och samma gång. Dessutom med betydligt varmare vatten än 40 grader som jag tycker behövs för att kännas rent.
 
  • Gilla
C_Polhem och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har man ett par tallrikar och ett par glas fungerar det väl men inte för en familj.
En diskmaskin tar många tallrikar, glas, bestick och grytor på en och samma gång. Dessutom med betydligt varmare vatten än 40 grader som jag tycker behövs för att kännas rent.
Jag handdiskar de flesta grytor, inte för att jag tycker det är roligt utan mer beroende på att det är skillnaden mellan en maskin om dagen vs två maskiner om dagen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Som någon tidigare skrev är det slovenien svårt att hålla koll på gamla Tjeckoslovakien....
Gorenje var fram till murens fall stadsägt och levererade till sovjetunionen enligt planekonomin, då det därefter övergick i aktiebolagsform.
nu efter 2018 är det Hisense i PRC som äger detta. grundades 1969. Hisense ägs av den kinesiska staten.

70-talet var ju inte diskmaskinens guldålder precis men alla ville ha en, elektrohelios och kockums tillverkade i sverige men det importerades från USA oxå. elektroheliosarna från Torsvik i Jönköping är nog fortfarande de bästa maskinerna någonsin, de gick lätt 30 år.
Gorenje är ju verkande i Slovenien som var del av Jugoslavien som upplöstes -91. Sluta med Slovakien!! De levererade inte till Sovjet enligt dina påståenden.
ASKO Appliance ingår sedan 2010 i Gorenje.
Det här hjälper tyvärr inte TS, men reagerar på felaktigheter.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Felet är nog att du inte köpte en ny Miele
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Man får vad man betalar för. Väljer man en budgetmaskin så är man medveten om att det inte är hög kvalitet och att man inte kan förvänta sig att den håller inte hur länge som helst. I slutändan blir nog totala priset detsamma. Flera lågprisprodukter mot en kvalitetsprodukt.
R Riverground skrev:
Miele eller Siemens? Men lägg inte mer än 10tkr. Asko är väl i princip samma sak som Cylinda och ingen höjdare.

[länk]
idag är cylinda: arcelik, vestel, amica, gorenje. förutom sverigetvätten som är nästan samma som ASKO
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Precis, den var från en omorend tid, electrolux, säkert 25 år gammal.
Den ny drar väl 15-20l.
finns 7liter oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.