Jag kör 2 frågor i samma:

1. Jag kör Ubiquity Dream Router med 2 stycken Lite 6 till andravåningen. Nu skulle jag vilja bättra på WiFi på altanen, och funderar på en Lite 6 där ute också. Klarar de av de temperaturerna som en inglasad altan med isolerad tak och golv, men vinterglas genererar?

2. 30 meter ut på tomten har jag en uteplats, där det kommer bli badtunna inom kort. Vad kan jag använda (helst Ubiquity) för att få ut WiFi dit?
 
1 är ju lätt att kolla upp.
Operating temperature-30 to 60° C (-22 to 140° F)
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
C
Har du spanat in Unifi Design Center?
https://design.ui.com/

Inte världens mest sofistikerade verktyg för täckningsoptimering, men gratis...
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
1 är ju lätt att kolla upp.
Operating temperature-30 to 60° C (-22 to 140° F)
Ja, men vad tillverkare SKRIVER och hur det faktiskt funkar i praktiken är inte alltid rätt. Att de klarar ner till -30 ser inte jag som en säkerhet för att det inte bildas kondens i AP'n när vi värmer upp altanen för att umgås. Hade känt mig tryggare om någon med faktiskt erfarenhet kanske kunde svara.
 
C cpalm skrev:
Har du spanat in Unifi Design Center?
[länk]

Inte världens mest sofistikerade verktyg för täckningsoptimering, men gratis...
Den har jag missat, ska kolla. Tack!
 
J JonazThern skrev:
Ja, men vad tillverkare SKRIVER och hur det faktiskt funkar i praktiken är inte alltid rätt. Att de klarar ner till -30 ser inte jag som en säkerhet för att det inte bildas kondens i AP'n när vi värmer upp altanen för att umgås. Hade känt mig tryggare om någon med faktiskt erfarenhet kanske kunde svara.
Varför skulle det bildas kondens i den bara för den sitter i ett uterum?

Jag försöker bara hjälpa till, men visst, jag kan vara tyst istället...
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
AP:n är ju alltid påslagen och den lilla värmen som avges hjälper till att hålla fukten nere i kapslingen, dvs risken för kondens minskar. Om det funkar eller inte vet man nog inte förrän man provat. Jag har t ex en vanlig enkel webbkamera utan särskild kapsling på kallvinden för att kolla musfällorna, den fungerar bra efter åtskilliga år.
Men hur är det med fukten i allmänhet i uterummet, brukar det drypa av fukt - eller bara ibland - eller aldrig?
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle det bildas kondens i den bara för den sitter i ett uterum?

Jag försöker bara hjälpa till, men visst, jag kan vara tyst istället...
Nu var det ju inte menat som kritik, så lugna ner dig lite. Jag ställde frågan, då jag VET att skillnader mellan värme och kyla ger kondens, så jag frågade för att jag ville vara säker på om jag har fel eller inte. Jag måste väl få ställa en fråga om jag inte vet?
 
svartöra svartöra skrev:
AP:n är ju alltid påslagen och den lilla värmen som avges hjälper till att hålla fukten nere i kapslingen, dvs risken för kondens minskar. Om det funkar eller inte vet man nog inte förrän man provat. Jag har t ex en vanlig enkel webbkamera utan särskild kapsling på kallvinden för att kolla musfällorna, den fungerar bra efter åtskilliga år.
Men hur är det med fukten i allmänhet i uterummet, brukar det drypa av fukt - eller bara ibland - eller aldrig?
Det är fukt på utsidan av fönster ibland när det är riktigt kallt, men aldrig inne vad jag märkt. Så känns som att det skulle vara lugnt att ha en Lite 6 där ute då?!
 
J JonazThern skrev:
Nu var det ju inte menat som kritik, så lugna ner dig lite. Jag ställde frågan, då jag VET att skillnader mellan värme och kyla ger kondens, så jag frågade för att jag ville vara säker på om jag har fel eller inte. Jag måste väl få ställa en fråga om jag inte vet?
Det lät som det när du SKRIVER så och du vill att någon med erfarenhet kan hjälpa dig,

Du frågade om temperaturerna, jag svarade med temperaturerna, som dessutom är typiska utomhustemperaturer.

Kondens är främst ett problem för saker som kyler, eller som är ganska täta och har lite värme i förhållande till volym.
Personligen hade jag satt en AP i ett uterum, jag har en AC LR i garaget, och har planerat att sätta på vinden.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det lät som det när du SKRIVER så och du vill att någon med erfarenhet kan hjälpa dig,

Du frågade om temperaturerna, jag svarade med temperaturerna, som dessutom är typiska utomhustemperaturer.

Kondens är främst ett problem för saker som kyler, eller som är ganska täta och har lite värme i förhållande till volym.
Personligen hade jag satt en AP i ett uterum, jag har en AC LR i garaget, och har planerat att sätta på vinden.
Det är nackdelen med text, svårt att förmedla attityd och innebörd. 😊

Men känns lugnt att sätta en Lite 6 där ute då, tack för svaret!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag sökte lite snabbt på internet, det är fler som haft samma frågeställning "kan jag sätta den ute men skyddat från regn" och svaren är antingen "Nej, den är inte gjord för att sitta ute" eller "Jag har haft en ute ett par år och den funkar än".


Men du som också kör en UDR, du har inga problem med att Wifit blir slött (hög latency) efter ca en vecka i drift?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sökte lite snabbt på internet, det är fler som haft samma frågeställning "kan jag sätta den ute men skyddat från regn" och svaren är antingen "Nej, den är inte gjord för att sitta ute" eller "Jag har haft en ute ett par år och den funkar än".


Men du som också kör en UDR, du har inga problem med att Wifit blir slött (hög latency) efter ca en vecka i drift?
Inte slött, men upplever ibland att det är "segstartat", Kan ta ett par sekunder innan webbsida laddar. Så gjorde den inte med ASUS router. Är det ett vanligt problem?
 
J JonazThern skrev:
Inte slött, men upplever ibland att det är "segstartat", Kan ta ett par sekunder innan webbsida laddar. Så gjorde den inte med ASUS router. Är det ett vanligt problem?
Jag upplever det som att att det kan ta rätt många sekunder ibland, startar jag om UDRen funkar det perfekt igen i en vecka.
Vet inte hur vanligt det är, funderade på om det bara var men men du verkar ha ett liknande bekymmer, jag får kontakta dem igen och se vad de säger. 🤔
 
F
svartöra svartöra skrev:
AP:n är ju alltid påslagen och den lilla värmen som avges hjälper till att hålla fukten nere i kapslingen, dvs risken för kondens minskar. Om det funkar eller inte vet man nog inte förrän man provat. Jag har t ex en vanlig enkel webbkamera utan särskild kapsling på kallvinden för att kolla musfällorna, den fungerar bra efter åtskilliga år.
Men hur är det med fukten i allmänhet i uterummet, brukar det drypa av fukt - eller bara ibland - eller aldrig?
Har pro själv och tycker den blir rejält varm. Den ligger väl på 13w?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.