Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
 
  • Wow
  • Gilla
KateVN och 5 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
varför byttes mielen? dvs hänger felet kvar?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
varför byttes mielen? dvs hänger felet kvar?
Nej, på Mielen var det värmereläet. I kombination med att den började vara ganska sliten i allmänhet bytte vi därför ut den istället för att laga.
 
Det kanske var misstag nummer ett....att byta ut en äldre miele som med lite fix säkert kanske gått 20 år till.
 
  • Gilla
  • Haha
KateVN och 8 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kanske var misstag nummer ett....att byta ut en äldre miele som med lite fix säkert kanske gått 20 år till.
Må så vara, men Mielens korgar var rostiga, spolarmarna dåliga, en knapp ur funktion osv. Dessutom var den inte integrerad, vilket vi vill ha när vi gör om köket inom kort.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 12 till
  • Laddar…
H
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Byt till Miele igen, jag hade gett upp Asko.
 
  • Gilla
KateVN och 5 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
låter lite som om det är fel på din vattenanslutning, du har möjligtvis inte en automatisk vattenavstängning från IKEA.
skulle även förklara varför mielen inte värmde
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
låter lite som om det är fel på din vattenanslutning, du har möjligtvis inte en automatisk vattenavstängning från IKEA.
skulle även förklara varför mielen inte värmde
Nej, ingen diskmaskinsavstängning annat den manuella spak som sitter i köksblandaren. Blandaren är dock från IKEA.
 
  • Gilla
MrBrightside
  • Laddar…
Pratade även med en teknisk support på Asko imorse. Han bad mig gå in i servicemenyn och testa att byta ”Water inlet type” från ”Pulse” (som är förvalt) till ”Time”. Så det är väl nästa steg..
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Pratade även med en teknisk support på Asko imorse. Han bad mig gå in i servicemenyn och testa att byta ”Water inlet type” från ”Pulse” (som är förvalt) till ”Time”. Så det är väl nästa steg..
det funkar om du har stabilt vattentryck eller inte egen brunn
 
  • Gilla
peter_73
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det funkar om du har stabilt vattentryck eller inte egen brunn
Kommunalt vatten och avlopp har vi
 
A
F Fridaerha skrev:
Kommunalt vatten och avlopp har vi
slå över den till tid då
fast det är ju ett ursprungligt fel så det fvette fan om jag skulle acceptera detta
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
slå över den till tid då
fast det är ju ett ursprungligt fel så det fvette fan om jag skulle acceptera detta
Nej, känner likadant. Om vi hade köpt en maskin för 5-6000 hade jag inte brytt mig på samma sätt, men här pratar vi runt 20 och då ställs kravbilden upp rejält. Det ska ju bara funka.

Men eftersom varken Asko själva, vår VVSare eller någon här tror det har att göra med vårt vattensystem funderar jag på om vi inte ska reklamera den här också och välja en annan modell. Den ska ju ändå vara integrerad, så är rätt märkesneutral. Kanske att vi går tillbaka till Miele.. Vill bara ha en stabil maskin som är gjord för att jobba en lång tid framåt.
 
  • Gilla
Björnen K och 2 till
  • Laddar…
A
F Fridaerha skrev:
Nej, känner likadant. Om vi hade köpt en maskin för 5-6000 hade jag inte brytt mig på samma sätt, men här pratar vi runt 20 och då ställs kravbilden upp rejält. Det ska ju bara funka.

Men eftersom varken Asko själva, vår VVSare eller någon här tror det har att göra med vårt vattensystem funderar jag på om vi inte ska reklamera den här också och välja en annan modell. Den ska ju ändå vara integrerad, så är rätt märkesneutral. Kanske att vi går tillbaka till Miele.. Vill bara ha en stabil maskin som är gjord för att jobba en lång tid framåt.
Tyvärr så är inte ASKO ett premium märke längre efter att öststatslandet slovakien äger det och tar komponenterna från PRC
 
  • Gilla
  • Ledsen
H_kan@88 och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
F Fridaerha skrev:
Om vi hade köpt en maskin för 5-6000 hade jag inte brytt mig på samma sätt,
Saken är den att den maskinen håller lika bra som en för 20K. Jag gav upp premiummärkena på våra vitvaror för ett antal år sedan och köper numera budget. Blir betydligt billigare i längden, dessutom inga svindyra reparationer pga att "rädda det som räddas kan" av ett svindyrt inköp som falerat ;-)

Visst saknar dom alla sk. "finesser" och udda program som man dessutom typ aldrig utnyttjar, men betalar dyrt för vid inköpet. Fördelen är att dom krånglar mindre eftersom dom har färre felkällor, tex det du nämner om att man kan ställa in olika typer av vattenintag. Typiskt trams som tillverkaren lagt på för att det ska verka bra, ett vattenintag för alla typer är det som funkar :)
 
  • Gilla
Karrie och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.