Om man tar en sanbb titt på bolagen på ratsit, så ser det ut som dfe har gjort rätt små förluster, visserligen flera år i rad. Men ändå något som verkar märkligt att de borde behöva lägga ned för.

Och att alla bolagen i gruppen läggs ned samtidigt. Bekvämt om man kör igång allt igen...

Jag tror att detta bara är en bekvämlighetskonkurs, de fortsätter med nytt organisations nummer, skatteverket och kanske en del kunder blir blåsta.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
På IT-sidan hade vi 2-395:- för servicebil men mokare behöver kanske lite större och tyngre arbetshästar. Detta var hur som ordninarie pris, återbesök på tidigare påbörjat arbete. En firma/ort lite söder om Sthlm..[bild]
Men 1500/timme hur vet du att det inte handlar om timmkostnaden är inräknad i transporten fram/tillbaka?
 
V växelventil skrev:
Men 1500/timme hur vet du att det inte handlar om timmkostnaden är inräknad i transporten fram/tillbaka?
Återbesöket på plats var en timme, inte en timme inkluderat restid (som bör anses vara minimal också med tanke på att firman ligger på orten). Det finns mera poster på samma faktura som utelämnats för att inte outa för mycket som styrker att det är arbetad tid på plats som avses med just denna rad.
 
D Dayangel skrev:
Återbesöket på plats var en timme, inte en timme inkluderat restid (som bör anses vara minimal också med tanke på att firman ligger på orten). Det finns mera poster på samma faktura som utelämnats för att inte outa för mycket som styrker att det är arbetad tid på plats som avses med just denna rad.
Jo men 1 timme tror jag är med räknat den tid som man sätter upp när vi transporteras mellan uppdragen så 1500/timme stämmer nog inte.Vi kör lika att tiden räknas inkl restid och vi tar 625/timme då räknas tiden från firman som vi skriver upp.
 
C
D Dayangel skrev:
Det finns mera poster på samma faktura som utelämnats för att inte outa för mycket som styrker att det är arbetad tid på plats som avses med just denna rad.
Dessutom står det ju 1,00 x 1 500 kr. Finns ingen anledning att skriva så om man egentligen menar t.ex. 2,00 x 750 kr.

Det må vara ett marknadspris, men poängen är att det är ett pris som ger gott om utrymme för en bra vinstmarginal. Om man inte super bort marginalen på exempelvis dålig beläggning, ständigt sjukskriven personal eller dåliga affärer. Lite av ett konststycke att gå i konkurs med sådana marknadspriser.
 
H
H hempularen skrev:
Om man tar en sanbb titt på bolagen på ratsit, så ser det ut som dfe har gjort rätt små förluster, visserligen flera år i rad. Men ändå något som verkar märkligt att de borde behöva lägga ned för.

Och att alla bolagen i gruppen läggs ned samtidigt. Bekvämt om man kör igång allt igen...

Jag tror att detta bara är en bekvämlighetskonkurs, de fortsätter med nytt organisations nummer, skatteverket och kanske en del kunder blir blåsta.
De kan ju ha åkt på någon större kund som har kursat.
 
MrJay
D Dayangel skrev:
På IT-sidan hade vi 2-395:- för servicebil men mokare behöver kanske lite större och tyngre arbetshästar. Detta var hur som ordninarie pris, återbesök på tidigare påbörjat arbete. En firma/ort lite söder om Sthlm..[bild]
Bara 100% påslag på vattenutkastare och kulventil.. 👍

D Dayangel skrev:
Servar du SMB-segmentet så åker allt ifrån 4st 32-tums kurvade skärmar till rackservrar med i bilen …
Välvda, inte kurvade. Har dock aldrig sett någon som har 32” skärm till rack, och då har jag varit i en hel del DC
 
MrJay MrJay skrev:
Bara 100% påslag på vattenutkastare och kulventil.. 👍


Välvda, inte kurvade. Har dock aldrig sett någon som har 32” skärm till rack, och då har jag varit i en hel del DC
Allt IFRÅN 32" skärmar TILL rackservrar... Inte skärmar som hör till rackservrar. Blir extra roligt när språkpoliser inte läser så väl :)
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
Det har ju pågått en uppköpshysteri i el- och VVS-branschen senaste åren, där halvstora bolag köper upp mindre bolag för att växa fort. Nackdelen är att när det börjar gå dåligt för något av dotterbolagen så drar det med sig alltihop i konken.
 
MrJay MrJay skrev:
Bara 100% påslag på vattenutkastare och kulventil.. 👍


Välvda, inte kurvade. Har dock aldrig sett någon som har 32” skärm till rack, och då har jag varit i en hel del DC
Ursäkta min svengelska, några ur Dells sortiment har suffixet Curved 😉 jag menar såklart inte att sådana skärmar är till rackenheter, inom mitt förra segment så ombesörjdes hela kundens IT-miljö, klienter och kringutrustning inkluderat.. inte bara serverrummen.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Torpheimers konkurs beror knappast på pickups med V8 eller för höga löner till elektriker som vi stackars egnahemsägare har fått betala och nu tröttnat på.
Torpheimer var inriktade mot företag snarare än privatpersoner. Under ett antal år var Torpheimer huvudleverantör av el- och vvstjänster till min tidigare arbetsgivare, ett livsmedelsföretag vars verksamhet i Östergötland har mer än 300 anställda.
Om man läser i lokaltidningen så ska orsaken till konkursen vara ett datahallsbygge utanför Stockholm som ska inneburit en förlust på 50 MSEK för Torpheimer. Se https://corren.se/nyheter/linkoping...etaget-forsatt-i-konkurs-50-sags-upp/rgvvd8xr (kan vara bakom betalvägg).
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
S
Jag såg en Torpheimer-bil idag i eftermiddagstrafiken
Konkursförvaltare brukar vara snabba på att säkra egendom så jag tyckte det var konstigt att se en skåpbil på väg.
 
S sinuslinus skrev:
Jag såg en Torpheimer-bil idag i eftermiddagstrafiken
Konkursförvaltare brukar vara snabba på att säkra egendom så jag tyckte det var konstigt att se en skåpbil på väg.
Bilar i företag är leasade i 9 fall av 10. Det ger skattefördelar för företaget. Därför brukar bilen vara ägd av en bank eller ett finansbolag och då behöver inte egendomen säkras av konkursförvaltaren eftersom den ägs av ett annat företag.
Det handlar mer om konkursförvaltaren driver verksamheten vidare. Det är snarare leasingbolaget/banken/finansbolaget som ska återta bilen om leasingavgiften inte betalas av konkursboet.
 
J Jontha skrev:
Say no more! Min tog 1000kr för servicebil! Kan du räkna på de inkomsterna och sätta det i relation till avskrivning på bilen???????? Tappar bilen 22000kr värde i månaden? Ja,om man envisas med att köra en jävla pickup med 12 raka cylindrar och max utrustning för att ta sig fram till jägarstugan så blir det såklart lite diiiirt.

Att man sen står och gömmer sig på arbetsplatsen för att få offerten att verka rimlig!!!!!

Kom inte till mig och säg att jag ska vara snäll!
Hur går det Jontha, kommer du med tips på vilken pickis som jag ska sikta på i framtiden?
Den enda jag känner till med mer än 8 cylindrar har en V10 motor och sedan så har väl någon av spaghetti sportbilsmärkena kommit med något med V 12 eller B 12 motor.
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.