P paralun skrev:
Njau... danskarna måste nog ta sig samman och bygga planerbar kraft själva isf att snylta på Norge samt Sverige. Så låt rivandet av Barsebäck fortgå.
Som sagt behöver vi kärnkraft i Barsebäck för att klara elförsörjningen i elområde 4
MEN- ett överskott att sälja dyrt till Danmark är bara en bra idé. Sverige köper vindkraft billigt av Danmark när det blåser och säljer kärnkraft dyrt när det inte blåser. Utmärkt affärsidé köpa billigt och sälja dyrt.
 
På motsvarande vis har Norge nytta av de mindre smarta svenskarna. De sparar sitt vatten i magasinen när förlustsnurrorna producerar el som vi inte behöver, sedan säljer det sin el dyrt när det inte blåser.
 
  • Därför att Sveriges elnät är byggt och testat för kärnkraft
Detta är rena fakta. Nätet finns redan.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe, försökte du vara rolig?
Nej inte alls. Men vi har ändå anledning att glädjas. Jag skall förtydliga

Elnätet byggdes ut samtidigt med kärnkraften för att klara Sveriges elförsörjning. Så det är byggt för kärnkraft och klart. Dessutom är det är testat med kärnkraft. Mycket av kärnkraften har lagts ner. Men elnätet är kvar och redo för att ansluta nya reaktorer.

En väsentlig skillnad mot t.ex. havsbaserad vindkraft.
 
Redigerat:
  • Därför att kärnkraftsproduktion är mycket prisstabil
Det är en av anledningarna att kärnkraft är så bra.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, kärnkraftsproduktion är prisstabil, det är vindkraft och solkraft - ja de är ännu mer prisstabila då de inte kan påverkas av råvarukostnader, som kol, uran och naturgas-priser.
Nu gällde det ju varför vi vill ha kärnkraft som baskraft. Eller som den formulerades av @djac "Av vilka anledningar vill vi ha kärnkraft" (fritt tolkat) Inte huruvida vind och solkraft är prisstabil eller inte. Varken vind eller solkraft klarar första kravet. Leveransstabilitet årets alla timmar, alla år. Priset på vind och solkraft som inte går att köpa är ointressant. Så din invändning är inte relevant
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och nybyggd kärnkraft kanske betyder stabilt mycket höga elpriser, om det nu är något att sträva efter.
(Jag tror det är främst här skon klämmer, att ingen kan se bygge av ny kärnkraft som kan ge konkurrenskraftiga elpriser)
Vad priset på kärnkraft kommer att vara under ett nytt kärnkraftverks planerade livstid (60-80år) är helt enkelt inte möjligt att veta idag. En förlängning av drifttiden från 60 till 90år förändrar kalkylerna i grunden. Att gissa prisnivåer och lönsamhet är därför ganska meningslöst. Men priset från ett år till ett annat kommer rimligen inte variera speciellt mycket, om ens något. Vi har ju testat detta system i Sverige. Det var på den tiden elpriserna inte varierade som idag. Typ tiden fram till R1 & R2 stoppades.

Alltså eftersom det inte finns något annat leveranssäkert alternativ lär vi helt enkelt få betala vad det kostar. Så egentligen är ekonomin endast relevant avseende vilken kärnkraftreaktor man skall välja bygga. Priset på vind och solkraft som inte går att köpa är i sammanhanget totalt ointressant.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Som malmöit ser jag allra helst att man reser ett väldigt stort Barsebäck igen, det ska naturligtvis vara helt utan långbänk med Danskarna, det ska resas snabbt i smyg, vara onödigt stort, förses med belysning i någon skrämmande färg och synas tydligt från Köpenhamn, det ska vara som en glow över hela horisonten.

Jag tror att om det förslaget låg på bordet så hade det folkliga stödet från de södra trakterna varit massivt, alla soffliggare hade lagt sin röst!
Frågan är ju bara om skåningar verkligen hatar danskar mer än beslut som fattas i Stockholm. 😉

Skämt å sido, ska man bygga kärnkraft i Sydsverige tror jag att man skapar sig onödiga problem om man propsar på just Barsebäck. Forsmark hamnade ju exempelvis på betydligt behörigare svstånd från Stockholm än Barsebäck från Köpenhamn. Även om vi haft reaktorer såväl på KTH som i Ågesta.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är ju bara om skåningar verkligen hatar danskar mer än beslut som fattas i Stockholm. 😉
Okej, okej, skit i kärnkraftsdelen, en dummy funkar, bara vi inte berättar det för dansken, får vi resten så kan vi gå med på rätt mycket!

Stockholmare förstår inte hur vi har det med danskarna här nere...
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det skulle vara ett mycket bra val för ett par SMR reaktorer a 300 MW styck.

Sen skulle man då kicka ut Unipers usla oljekraftverk som då har en installerad effekt på 662 MW.
[länk]

Är för mig oklart vad kraftledningarna från Karlshamn klarar?
Karlshamns kraftverk är ett treblocksverk a’ totalt 3*333(?) MW, kraftledningarna torde klara en bit över 1000MW om inget rivits eller byggts om sedan block 1 lades i malpåse.

Mvh

Stefan
 
Sett till lokalisering av nya kkv borde några av orterna där dels de stora oljekraftverken, men även de sista 10-15 åren nedlagda kärnkraftsblocken finns/funnits vara lämpliga för ny storskalig elkraftproduktion då mycket av infrastrukturen borde finnas kvar.

Tänker på Karlshamn, Stenungsund, Barsebäck, Ringhals etc.

Mvh

Stefan
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lång historia kort: att ungefär noll spadar kommer sättas i marken under den här mandatperioden som @Mikael_L tidigt förutspådde känns mer och mer sannolikt.
Ja, det fattade väl de som använder sin hjärna att tänka med?
Resten röstade ju gladeligen på detta vallöfte....
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det fattade väl de som använder sin hjärna att tänka med?
Resten röstade ju gladeligen på detta vallöfte....
Eller så röstade dom på något som åtminstone fördröjer inflytandet från vissa partier som vill främja nedläggning av befintlig kärnkraft.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det fattade väl de som använder sin hjärna att tänka med?
Resten röstade ju gladeligen på detta vallöfte....
Man kanske röstade på det minst dåliga alternativet?

Att politiker överdriver och ljuger är ett problem i alla partier. Det är också ett problem att de flesta av oss anser att motståndarna ljuger, oavsett våra politiska preferenser.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte, trodde och förväntade mig att alla legala hinder, såsom antal reaktorer, tillåtna platser och sånt skulle undanröjas.

Men någon spade i marken har jag aldrig hoppats på.
Jag förutsåg det så ordentligt att jag knappt räknar det som brutet vallöfte. :)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det fattade väl de som använder sin hjärna att tänka med?
Resten röstade ju gladeligen på detta vallöfte....
Med åren har jag slutat lyssna på politiker, däremot iaktar jag vad de gör, dvs deras budget och deras handlingar är det som avgör, stänger man av ljudet så har denna regering inte gjort mer än någon annan i praktiken, för att att få mer kärnkraft på plats, eller egentligen något annat den påstår att den strävar mot. Vare sig i kärnkraftsfrågan eller i något annan gör man mer än obetydliga kosmetiska handrörelser.

Oavsett vilken "sida" man känner att man är närmast så är det oerhört befriande att stänga av ljudet och iakta verkliga handlingar, det blir oerhört mycket tydligare vad som pågår.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte, trodde och förväntade mig att alla legala hinder, såsom antal reaktorer, tillåtna platser och sånt skulle undanröjas.

Men någon spade i marken har jag aldrig hoppats på.
Jag förutsåg det så ordentligt att jag knappt räknar det som brutet vallöfte. :)
..och att det då skulle ha någon effekt hade ju då förutsatt att det var det som höll utbyggnaden tillbaka och inte bristen på rimlig ekonomi i projektet.. haha
 
Skulle det finnas avsättning för produktionen från ny kk?
Hur många procent eller dagar per år skulle den utnyttjas?

Det är ju främst i SE4 priset behöver pressas ner med mer produktion.
Då är det väl bara Barsebäck och Karlshamn som är rimliga platser att bygga på på kort sikt.

Elområdena behöver vara kvar för att skydda energiintensiv industri i norra Sverige.
Ser inte riktigt poängen med att göra om elområdena i och med att vi har flaskhalsar som begränsar överföringen i nätet som skapar prisskillnaderna.
Bygga mer produktion där den behövs borde vara den snabbaste och bästa lösningen

Vissa gnäller över höga elpriser, men det är väl som det ska vara och skapar kapital för investering i ny produktion?
Fungerar inte elmarknaden perfekt med ett så genomlyst och öppet system som vi har med NordPol, SvK (och motsvarade i Norge och Finland)?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.