När tror ni nya versionen kommer där dom har bytt ut ringklockan mot fingerscanner?

har haft yale i snart 10år säkert men visst är det kul med wifi men helt ärligt så är det inget jag använder
jag kommer inte fram till dörren och plockar fram mobilen
jag knappar koden
därför skulle det vara bra med fingerscanner
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
damm damm skrev:
Jag prioriterade att försöka minimera risken för fler problem över att göra en ordentlig felsökning, så jag bytte batterierna i Doorman samma dag som inlägget ovan skrivits. Sedan dess har det inte varit några problem. Kanske ett fantastiskt sammanträffande men jag lever på det tills vidare.
Om det nu fortsätter fungera så blir alltså mitt råd till framtida trådläsare att vid liknande problem så prova byta batterierna i Doorman.
Om det inte fortsätter fungera så kommer jag förstås tillbaks hit och rapporterar och fortsätter felsökningen.
Apropå batterier verkar det som att speciellt lås etc men generellt smarta prylar inte gillar laddningsbara batterier. Fått lära mig det den hårda vägen. Lite trist då låsen käkar batterier. Dessa har svårt att hålla sina 1,5 volt en längre tid och då lägger låsen av. Alkaliska håller spänningen mycket mer distinkt innan de tvärt bryter. Vilket också gör att man inte får någon förvarning att det är dags att byta i tid.
 
J Jocke Best skrev:
Apropå batterier verkar det som att speciellt lås etc men generellt smarta prylar inte gillar laddningsbara batterier. Fått lära mig det den hårda vägen. Lite trist då låsen käkar batterier. Dessa har svårt att hålla sina 1,5 volt en längre tid och då lägger låsen av. Alkaliska håller spänningen mycket mer distinkt innan de tvärt bryter. Vilket också gör att man inte får någon förvarning att det är dags att byta i tid.
Tycker batterierna (alkaliska) räcker länge hos oss, V2N versionen på låset om jag minns rätt.
Beror så klart på användning, 4st i familjen som kommer och går olika tider.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Apropå batterier verkar det som att speciellt lås etc men generellt smarta prylar inte gillar laddningsbara batterier. Fått lära mig det den hårda vägen. Lite trist då låsen käkar batterier. Dessa har svårt att hålla sina 1,5 volt en längre tid och då lägger låsen av. Alkaliska håller spänningen mycket mer distinkt innan de tvärt bryter. Vilket också gör att man inte får någon förvarning att det är dags att byta i tid.
Laddbara batterier lider vanligtvis av urladdning om du lägger ett uppladdningsbart batteri i en låda och tar fram det efter en del månader så har de laddat ur av sig själv.
Alkaliska batteriet fungera bra så länge det är lite varmt men om det är uppvärmt hus så är det inget problem och de varnar när batteriet börjar bli dåligt.
Litiumbatterier fungerar bättre vid kyla men varnar inte innan de tar slut så då måste man byta batteri efter fasta perioder.
Jag tror du blandat ihop alkaliskabatterier med litiumbatterier i inlägget.
 
J
1 123abc skrev:
Laddbara batterier lider vanligtvis av urladdning om du lägger ett uppladdningsbart batteri i en låda och tar fram det efter en del månader så har de laddat ur av sig själv.
Alkaliska batteriet fungera bra så länge det är lite varmt men om det är uppvärmt hus så är det inget problem och de varnar när batteriet börjar bli dåligt.
Litiumbatterier fungerar bättre vid kyla men varnar inte innan de tar slut så då måste man byta batteri efter fasta perioder.
Jag tror du blandat ihop alkaliskabatterier med litiumbatterier i inlägget.
Japp, det stämmer nog, det är Litium jag tänkte på
 
J Jocke Best skrev:
Apropå batterier verkar det som att speciellt lås etc men generellt smarta prylar inte gillar laddningsbara batterier. Fått lära mig det den hårda vägen. Lite trist då låsen käkar batterier. Dessa har svårt att hålla sina 1,5 volt en längre tid och då lägger låsen av. Alkaliska håller spänningen mycket mer distinkt innan de tvärt bryter. Vilket också gör att man inte får någon förvarning att det är dags att byta i tid.
Kopplar du upp låset mot tex Homeassistant så får du ut batteristatus i % och kan sätta ett larm när det börjar närma sig 😋
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kopplar du upp låset mot tex Homeassistant så får du ut batteristatus i % och kan sätta ett larm när det börjar närma sig 😋
Jag kör det också. Min poäng var att man får vara noggrann med vilka batterier man använder. Blandade iofs ihop alkaliska med litium. En del sensorer jag har med litiumbatterier rasar vi väldigt fort på slutet. Dock kunde jag inte skylla på detta i mitt yale.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Införskaffade en Classic på rea som levereras idag. Jag har tittat på några installationsfilmer på nätet, men är det några specifika tips eller saker jag ska tänka på utifrån den dörr jag har?
Tumstock mäter avstånd på röd yta vid låshus, detaljfokus, byggmiljö, mätverktyg, ingenjörsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Googla "plösmått" och lista ut vad du behöver, så att du kan se till att ha rätt delar innan du börjar.
 
Tack för tipset!

Det är 18mm i plösmått. Så då behöver jag komplettera med t ex ASSA Connect 1487-11?
 
  • Metall dörrlås på röd dörr, låskista med säkerhetscylinder, synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Riverground skrev:
Tack för tipset!

Det är 18mm i plösmått. Så då behöver jag komplettera med t ex ASSA Connect 1487-11?
Det slutblecket 353357 är samma som 1887-3 vilket blir 1487-3 till ett connect låshus som yale doorman.
Om du vill använda ett ställbart slutbleck så är det 1487-12 du ska använda då stolpen på ditt befintliga slutbleck är 43,5mm bred, slutbleck 1487-11 är endast 40mm.
Plösmåttet på ditt befintliga slutbleck bör vara 19mm vilket blir 20mm för connect låshus där det tillkommer 1mm.
 
  • Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det slutblecket 353357 är samma som 1887-3 vilket blir 1487-3 till ett connect låshus som yale doorman.
Om du vill använda ett ställbart slutbleck så är det 1487-12 du ska använda då stolpen på ditt befintliga slutbleck är 43,5mm bred, slutbleck 1487-11 är endast 40mm.
Plösmåttet på ditt befintliga slutbleck bör vara 19mm vilket blir 20mm för connect låshus där det tillkommer 1mm.
Stort tack!
 
Installationen slutförd och tog ungefär 2.5 timmar. Det som tog tid var att:
1. Lilla skruven vid låscylindern på utsidan satt fast och fick borras ut,
2. Kapa till skruvarna,
3. Få till medbringaren (jag fick kapa den mellan två distanser för att den skulle fungera och inte vara för trög).

I övrigt inga problem och slutblecket @123abc rekommenderade passade perfekt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Behöver akut hjälp med nyinstallerad Yale V2N classic tror jag den heter.

Installerade allt efter instruktionerna, men i samma veva som jag skulle ta fram batterierna så tappade mitt stopp för dörren fästet och dörren gick igen..

Stoppade i batterierna och fick mata in en mastercode, så jag tryckte på P, fick springa runt och ut för slå in kod och sedan tillbaka och allt plinga om att det gick bra.

Men nu hann jag aldrig mata in någon öppningskod eller nånting och dörren är superlåst..

Vrider jag klockans håll (innefrån) så spelar den en liten trevlig melodi och blinkar grönt.
vrider jag mot klockans håll så låter den mindre nöjd och visar lite rött sken och jag är inlåst...
Försökt stå på utsidan och mata in mastercode, välja alternativet för välja en kod, men när den processen är klar så går de inte ens trycka på *stjärna* för låsa upp..
Så nu står dörren jätte låst och omöjligt att få upp och har inte ens hunnit kontrollera sakerna än..
Vet inte om "borta säkringen" ligger i eller ej om de gör någon skillnad i dagsläget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.