I
M mortimer skrev:
Drygt 14.000kr/år (inkl. moms) i fast avgift för 16A ?
Nja, kostnad för elnätet består av en fast+rörlig kostnad. Men ja, under senaste året har vårt elnät kostat strax över 14 000 kr (inkl moms) för 16A fast+rörligt(ca 12 000 kWh / år). Då ska EON ändå haft tillfällig rabatt på flertalet av månaderna.
 
I Ironside skrev:
Nja, kostnad för elnätet består av en fast+rörlig kostnad. Men ja, under senaste året har vårt elnät kostat strax över 14 000 kr (inkl moms) för 16A fast+rörligt(ca 12 000 kWh / år). Då ska EON ändå haft tillfällig rabatt på flertalet av månaderna.
Ok, den summan inkluderar alltså överföringsavgiften också då. Här ligger den på 20öre/kwh inkl moms så för 12.000kwh innebär det ungefär 2500kr i överföringsavgift och då ca 11.500kr i fast avgift
Här där jag bor (kommunalt elbolag) så ligger fasta avgifterna på:
16A: 3750kr
20A: 5195kr
25A: 6485kr

Ja, det skiljer ju en del. EON verkar ju inte billiga direkt.
 
  • Wow
Ironside
  • Laddar…
H
B Birbert skrev:
Jag har gjort det, otaliga mejl och samtal.
Lyckats hitta chefen för Sverige och fått fram hennes mejl.
Inte fått något svar än.
Då är det inte ”bara” folket under, utan det är även en riktig dålig ledning. De är inte värda några kunder!
 
A
Grannen har samma problem med EON. Växelriktaren gick sönder i mars i år. Skulle gå garantin. Det tog nog 6 månader innan en tekniker kom ut. Och det är fortfarande inte fixat
 
  • Wow
MarIohn och 1 till
  • Laddar…
Hej vad säger elbolagen om man anlitar en privat firma som jobbar med solceller?
Kan dem neka mej sätta upp då eller?
Och måste man fortfarande ha enskild firma och skattsedel om man levererat
tillbaks ström?
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tror det är bäst att välja ett lokal mindre solcellsfirma eller lokal mindre elfirma, eftersom man då kan räkna med att de är måna om sina kunder och sitt anseende på orten. Då finns det ett kontor man kan åka till och direkt snacka med dem. Skulle det bli något fel på anläggningen, då är det ingen större resa att de kommer ut och tittar. Man kanske redan har haft den firman att utföra andra eljobb åt en under åren.

Väljer man ett stort jätteförtag t.ex. EON, Vattenfall eller liknande, då är de bara en fördyrande mellanhand och som nämnts har usel kundservice, vilket ofta beror på att de lejer underföretag som är de som i själva verket utför själva montaget, som i sin tur lejer kanske ytterligare firmor. På stora företag vet ofta ingen vad de gör eller har gjort.
Jag har totalentreprenad från eon för 3 år sen aldrig haft något problem, det kan alltid gå snett oavsett var man köper men jag har bara positivt att säga om vår anläggning
 
  • Gilla
Dixies
  • Laddar…
B Birbert skrev:
Jag använde Eon för att installera solceller, tog in fyra offerter, varav Eon var näst dyrast. Valde dem för de är vår nätleverantör och elleverantör. Tog dem också för att de är en stor operatör som inte försvinner, tryggt trodde jag.
På offerten offererade de en Sungrow växelriktare.
De installerade en Goodwe utan att informera mig.
Har anmält till Allmänna Reklamationsnämnden.
Mitt stora problem är att växelriktaren gick sönder för en vecka sedan. Anmälde det direkt till Eon. Det händer inte ett dugg. Kan inte få ett besked när de ska titta på den, trots otaliga samtal och mejl.
Kommer bara till deras support som säger att de ska lämna över till en tekniker.
Där står jag efter en vecka.
Finns ingen möjlighet att få komma i kontakt med någon ansvarig.
Vad gör jag?
Hej
Detta hände min Goodwe 8.2kwp likriktare den gick sönder 12/6 efter ca 3månader med utebliven produktion och ca 35 mejl till supporten. Till slut så fick vi en ny installerad.
Vi har blivit ersatta med pengar för de tre månaderna. Bra ersättning 🌞🌞🌞Men att det ska vara så trögt att ett besked av en av Sveriges största solcells leverantör.
Skriv Mejl och ring…..
Lycka till. 👍🌞
 
N Nadasurf_ skrev:
Jag har totalentreprenad från eon för 3 år sen aldrig haft något problem, det kan alltid gå snett oavsett var man köper men jag har bara positivt att säga om vår anläggning
Grattis! Ni skaffade solcellerna innan Ukrainakriget. Sedan blev det stor efterfrågan och allt ballade ut iaf på EON. De har tagit sig vatten över huvudet men annonserar som tokiga efter fler kunder att missköta.
 
Jag beställde solceller sommaren 2022. Det mesta gick fel. Först ett antal turer innan offerten blev korrekt. Optimerarna låg kvar i en kartong när cellerna var på taket. Fick plockas ner och börja om. Upptäcker att produktionen inte var igång etc, etc. Installationsteamet klarar inget när man efter femtioåtta gånger sökt dem.

EON är en katastrof. Stor varning. Trots att de inte klarar av (bryr sig) sin uppgift fortsätter de att annonsera efter flera offer att misshandla.
 
H HEM2121 skrev:
Googla på vem/vilka som är chefer och fråga i växel efter ett specifikt namn som du har hittat, kommer du inte fram den vägen så maila personen.
Här hittar du en del namn.
[länk]
Kolla även via linkedin. Där finns många representanter för bolaget och kan även ge info om de olika delarna på Eon och personerna bakom. Lycka till.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej vad säger elbolagen om man anlitar en privat firma som jobbar med solceller?
Kan dem neka mej sätta upp då eller?
Och måste man fortfarande ha enskild firma och skattsedel om man levererat
tillbaks ström?
Elbolagen har ingenting att säga till om, du har laglig rätt att bygga din egen anläggning och bli elproducent. Jag tror att de flesta anlitar privata firmor och inte de stora drakarna. Elbolagen verkar vilja att många kunder blir producenter för då slipper bolagen bygga ut kapacitet själva. Du har också rätt att koppla din anläggning till deras nät och sälja överskottet. Du behöver ingen firma och inga särskilda tillstånd mer än att ansöka på en blankett. Du gör allt detta som privatperson och processen är inte svår men det kan ta några månader i kötid.
 
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
Du behöver ett förhandsbesked från din elleverantör, där du får löfte om att kunna sälja tillbaka producerad el via deras nät och de ger tillstånd att använda deras nät till just den verksamheten. Viktigt att den servicen ”klarar” den ev kapacitetshöjningen det innebär för anläggningen att skicka tillbaka el för försäljning, samt att dina ev grannar med samma behov kan samsas på den servicen. Om inte du får ett godkännande från dem, kan det bli aktuellt att förstärka servicen för dem som använder den, vilket skulle påverka alla inkopplade ekonomiskt. Fråga vid behov, er leverantör, vad ett sådant förstärkningsarbete skulle kosta per användare, innan du ansöker eller godkänner något sådant.
 
B Birbert skrev:
Nej inte när stormen var här.
Förmodar att det är växelriktaren, den slocknade helt och var släckt på natten.
På morgonen gick jag ut och tittade och då var den tänd men en lampa lyste som indikerade att den inte fungerar.
Är inte hundra på att det är växelriktaren men den felindikerar.
Inget strömavbrott
Lyser lampan för felindikering ( varningstriangel) rött i frontpanelen? isåfall skall du ha fått ett felmeddelande i LC-displayen vilken typ av fel det är. Detta gäller för GOODWE,GW10KT-DT. Denna har jag installerad. En skärmdump på manualen.
 
  • Svensk felsökningstabell för växelriktare med lösningsförslag på olika typer av fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kontrollerat noggrant att du har ström fram till växelritaren? Tre faser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.