P
U Uffe-Nacka skrev:
Tror ditt svar kom lite fel här, det var inte jag som skrev detta, jag skrev en kommentar till denna text som du klipp in
Det ser helt klart ut som att du skrev inlägg #274.
 
nocken45 nocken45 skrev:
ja det stämmer rent konkret. Men om vi tar min egen situation som exempel. samfälligheten äger garagen det är totalt 120 fastigheter/medlemmar 15 000 per plats täcker boxen och installation. Sedan skulle det tillkomma relativt mycket andra kostnader. Om vi räknar på att samfälligheten skall tillgodose 11 Kw per plats. så kommer den behöva ha en extrem matning som kostar väldigt mycket pengar oavsett om någon nyttjar den eller inte. garagen är uppdelade på 6 längor så varje länga skulle behöva ha 320 Ampere. För det är just lika behandlings principen som ställer till det lite. Plus att vi behöver majoritet eftersom det rimmar relativt illa med samfällighets lagens grundprincip.
"Det är viktigt att skilja på fastighetens(samfällighets) behov och fastighetsägarens behov. Förvaltningen ska bara gälla fastighetens behov, till exempel en utfartsväg"
Samfälligheten har inget behov av laddplats det är fastighetsägarna som har ett behov.

Idag matas varje garage länga med ett gemensamt el abonnemang som är avsäkrat till 20 A det är en rimligkostand för belysning mm sam samfälligheten har behov av. att höja detta till smått galna 1920 A som troligen i alla fall inte kommer att användas vore extremt dyrt. sedan tillkommer problemet att debitera även om det finns företag som har lösningar för sådant så är det än flera kostnader.

även om man bara avsäkrade till 32Amper per länga och skrev avtal med fastighetsägarna om att man inte garanterade någon specifik effekt så tar man bort halva funktionen.

Jag behöver som elbils ägare veta hur mycket laddning jag får. tänk dig att åka till macken och inte vet om pumpen ger dig fem liter eller femtio liter.

Sen är jag medveten om att alla inte behöver ladda hela tiden och inte fullt hela tiden osv. men att ha tillgång till en laddare som du inte vet vad den ger i effekt känns lite bortkastat. att sänka den till lägre effekt än 11 kw som de flesta elbilarna behöver känns inte helt okej. Och även om man sänkte ner till 3.7 kw så blir det fortfarande en betydande större kostnad som måste tas ut av de som nyttjar vilket kommer att vara varierande från månad till månad.
Föreningen jag bor i (mellan 100 och 200 fastigheter) har installerat laddpunkter till alla i de gemensamma garagen och fått bidrag för det. Det har varit en otroligt tungrodd resa med extrastämmor och annat, men nu är det klart. Det går! Men det tog nog tre år.. Som för allt arbete i samfällighetsföreningar krävs det att det finns engagerade medlemmar som vill ta på sig uppgiften och driva arbetet framåt.
 
  • Gilla
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
Urbota
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Till saken hör också att det inte är vare sig okomplicerat eller billigt att få till billaddning i befintliga samfälligheter. Det kräver normalt omförrättning vilket det kan saknas båtnad (nytta) för. Så att grannen väljer den här vägen är inte konstigt. Kanske är det ett oönskat andrahandsalternativ även för honom.
Bra där (som vanligt). Det är uppenbart att det är det enda skälet han har gjort sådär. Komplettering med laddplatser för garage i gemensamhetsanläggningar är fortfarande i sin linda. Det kräver omfattande projektering, omförrättning och kostar skjortan. Inte alla föreningar kommer att gå i land med det. Det krävs god ekonomi och att man är överens om att förändringen är i alla medlemmars intresse. För de som prompt ska ha elbil trots att de inte kan ladda i sitt samfällda garage händer just den här typen av mindre lämpliga lösningar över hela landet. Att grannarnas fastighetsvärden inte skulle påverkas tycker jag mest låter som en from förhoppning.

/Urbota
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Urbota
R Resan_är_målet skrev:
Föreningen jag bor i (mellan 100 och 200 fastigheter) har installerat laddpunkter till alla i de gemensamma garagen och fått bidrag för det. Det har varit en otroligt tungrodd resa med extrastämmor och annat, men nu är det klart. Det går! Men det tog nog tre år.. Som för allt arbete i samfällighetsföreningar krävs det att det finns engagerade medlemmar som vill ta på sig uppgiften och driva arbetet framåt.
Man får gratulera. Starkt jobbat! Tre år låter fullständigt rimligt i mina öron. Faktum är att jag har svårt att det kan gå så mycket fortare än så för en större förening från det att man bestämmer sig att ta sig an frågan.

/Urbota
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
G gabbo skrev:
Bara en fundering. Man vet ju att växelriktare för solpaneler genererar ohälsosamma magnetfält, gör även elbilsladdare det?? Är det så vill man ju inte ha en sådan på ytterväggen om man t.ex. har sängen intill.
Nej det vet man inte!!
Laddboxar innehåller inte växelriktare.
Varför skulle tanten sätta sin säng mot grannens yttervägg?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Peter Lundin1 skrev:
Nej det vet man inte!!
Laddboxar innehåller inte växelriktare.
Varför skulle tanten sätta sin säng mot grannens yttervägg?
Ja laddbox är egentligen bara en switch = strömbrytare.
Laddaren är i själva bilen.

Men det här har folk svårt att förstå.

Sen finns det såklart även externa laddare som alla snabbladdare är. Men det är en helt annan historia, är inte många som installerar sådant privat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.