M mortimer skrev:
Vad larmade den från första början eller vad läste teknikern ut för felkod ?
Grundproblemet kan ju t.ex vara ett fel på taket som inte märks nu denna årstiden
Den slocknade helt och gick inte att starta upp, detta hände på kvällen.
Dagen efter lyste den igen fellampan lyste och den signalerade för inget Wi-Fi.
 
G Greger_08 skrev:
Ja E.on "support" är hopplösa på att svara.

Själv tröttnade jag på dom och bad dom riva kontraktet då mina paneler inte var uppe vilket jag är glad för idag😎.
Tyvärr är det nog lika illa över hela linjen hos alla företag som pysslar med solceller. Jag vet inget företag i branschen som bryr sig om sina kunder på något sätt, inte ens före de fått sina pengar.

OM man går i någon tanke idag om att installera solceller eller något inom området, så är det troligen det allra billigaste alternativet man ska gå på och se till att dokumentera allt inför att kunna vara förberedd för besiktning, ARN och ev. tvist.
Det har tyvärr visat sig att man inte får något i mervärde i denna branschen om man väljer en offert med högre pris som man tror ska ge en bättre leverans totalt sett.
 
  • Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
B Birbert skrev:
Den slocknade helt och gick inte att starta upp, detta hände på kvällen.
Dagen efter lyste den igen fellampan lyste och den signalerade för inget Wi-Fi.
Den ska väl producera oavsett om du har fungerande WiFi eller inte ? Har du dynamisk effektbegränsning så går den kommunikationen mellan smartmätare och växelriktare över kabel, inte trådlöst.
 
M mortimer skrev:
Den ska väl producera oavsett om du har fungerande WiFi eller inte ? Har du dynamisk effektbegränsning så går den kommunikationen mellan smartmätare och växelriktare över kabel, inte trådlöst.
Ja den ska producera utan fungerande Wi-Fi men det var två fellampor, dels växelriktaren och även Wi-Fi.
Inga felkoder.
Jag upplevde att jag gjort exakt likadant tidigare som jag gjorde när teknikern guidade mig.
Teknikern kunde inte förklara heller.
Tror inte att det stannar med detta utan problemet kan uppstå igen, mina tankar
 
Jag tror det är bäst att välja ett lokal mindre solcellsfirma eller lokal mindre elfirma, eftersom man då kan räkna med att de är måna om sina kunder och sitt anseende på orten. Då finns det ett kontor man kan åka till och direkt snacka med dem. Skulle det bli något fel på anläggningen, då är det ingen större resa att de kommer ut och tittar. Man kanske redan har haft den firman att utföra andra eljobb åt en under åren.

Väljer man ett stort jätteförtag t.ex. EON, Vattenfall eller liknande, då är de bara en fördyrande mellanhand och som nämnts har usel kundservice, vilket ofta beror på att de lejer underföretag som är de som i själva verket utför själva montaget, som i sin tur lejer kanske ytterligare firmor. På stora företag vet ofta ingen vad de gör eller har gjort.
 
  • Gilla
P skum och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tror det är bäst att välja ett lokalt solcellsföretag eller elfirma, eftersom man då kan räkna med att de är måna om sina kunder. Då finns det ett kontor man kan åka till och direkt snacka med dem. Skulle det bli något fel på anläggningen, då är det ingen större resa att de kommer ut och tittar. Man kanske redan har haft den firman att utföra andra eljobb åt en under åren.

Väljer man ett stort jätteförtag t.ex. EON, Vattenfall eller liknande, då är de bara en fördyrande mellanhand och som nämnts har usel kundservice, vilket ofta beror på att de lejer underföretag som är de som i själva verket utför själva montaget, som i sin tur lejer kanske ytterligare firmor.
Håller helt med dig, idag hade jag gjort det
 
  • Gilla
danie och 1 till
  • Laddar…
I
Är faktiskt smått förvånad att man väljer att gynna EON mer när man redan är fast i deras elnät som är ocker dyrt. Visst, de påstår att de måste ständigt bygga ut elnätet men ändå kan de skicka enorma vinster till sin tyska ägare. Tyvärr är vi en av alla de som är fast med deras elnät och det är oftast 3 gånger så dyrt som elen som går i det, horibelt. Man kan bara tänka hur det fungerar med deras andra tjänster och produkter.

Har en kompis som "råkade" beställa solceller från EON, solcellerna hamnade på uppfarten illakvickt men sen tog det tid. Dessutom var deras lösning klart sämre än de lokala alternativen.
 
  • Gilla
jonas.n och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Är faktiskt smått förvånad att man väljer att gynna EON mer när man redan är fast i deras elnät som är ocker dyrt. Visst, de påstår att de måste ständigt bygga ut elnätet men ändå kan de skicka enorma vinster till sin tyska ägare. Tyvärr är vi en av alla de som är fast med deras elnät och det är oftast 3 gånger så dyrt som elen som går i det, horibelt. Man kan bara tänka hur det fungerar med deras andra tjänster och produkter.

Har en kompis som "råkade" beställa solceller från EON, solcellerna hamnade på uppfarten illakvickt men sen tog det tid. Dessutom var deras lösning klart sämre än de lokala alternativen.
Vad innebär dyrt ? För oss som inte har vinstjagande nätägare.
 
  • Gilla
Abris53
  • Laddar…
K
B Birbert skrev:
Ja den ska producera utan fungerande Wi-Fi men det var två fellampor, dels växelriktaren och även Wi-Fi.
Inga felkoder.
Jag upplevde att jag gjort exakt likadant tidigare som jag gjorde när teknikern guidade mig.
Teknikern kunde inte förklara heller.
Tror inte att det stannar med detta utan problemet kan uppstå igen, mina tankar
Fördelen med att ha den på wifi är att du håller bättre koll på den. Och att felkoderna står i klartext i appen. Att tyda lysdioderna visar bara grovt vad som är fel, och kanske bara att något är fel.

Om den inte kopplar på wifi så har du troligtvis för svag signal där.

Det positiva med strul på vintern är att produktionsbortfallet inte är lika stort. Och att du har hela vintern på att få det löst. Tråkigare om det börjar strula på våren.
 
I Ironside skrev:
Är faktiskt smått förvånad att man väljer att gynna EON mer när man redan är fast i deras elnät som är ocker dyrt. Visst, de påstår att de måste ständigt bygga ut elnätet men ändå kan de skicka enorma vinster till sin tyska ägare. Tyvärr är vi en av alla de som är fast med deras elnät och det är oftast 3 gånger så dyrt som elen som går i det, horibelt. Man kan bara tänka hur det fungerar med deras andra tjänster och produkter.

Har en kompis som "råkade" beställa solceller från EON, solcellerna hamnade på uppfarten illakvickt men sen tog det tid. Dessutom var deras lösning klart sämre än de lokala alternativen.
Hade någon gjort detta mot mej så hade det inte funnits några solceller att tillgå när det var dags att montera....
 
M maxmsm skrev:
Hade någon gjort detta mot mej så hade det inte funnits några solceller att tillgå när det var dags att montera....
Gäller att man ser till att inte betalar något före allt är monterat om materialet som leverantören ställer oskyddat på uppfarten försvinner före montaget, OCH att det finns skrivet i offert/order att allt material är leverantörens till faktura är fullt betald (eller motsvarande)
 
  • Gilla
Lion och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Gäller att man ser till att inte betalar något före allt är monterat om materialet som leverantören ställer oskyddat på uppfarten försvinner före montaget, OCH att det finns skrivet i offert/order att allt material är leverantörens till faktura är fullt betald (eller motsvarande)
Bara för att leverantören lägger sina prylar på min uppfart innebär det inte att jag har något ansvar för dessa.
Jag skulle inte betala ett enda öre innan anläggningen är i drift, nu är detta helt hypotetiskt vad gäller mej för jag skulle aldrig lägga mina pengar på en anläggning som producerar minst när det behövs som bäst.
 
  • Gilla
Krom och 1 till
  • Laddar…
I
M mortimer skrev:
Vad innebär dyrt ? För oss som inte har vinstjagande nätägare.
Dyrt innebär klart dyrare än de flesta andra bolag. Finns en hel del om det på nätet, ex : https://www.di.se/nyheter/elnatsjattar-slar-ifran-sig-kritik-om-hoga-priser/

Man var smart nog att ge tillfällig rabatt till sina kunder under de varmare månaderna i år så att det inte skulle vara lika uppenbart att elen var långt billigare än elnätet : https://www.di.se/live/kraftjatten-sanker-elnatsavgiften-med-48-procent/. Ja jo, det heter på pappret att man sänker för att man höjt för mycket men ändå är det en temporär rabatt. ;)

Vi betalade nog 300 kr för elen och 1200 för elnätet, 16 A förra månaden.

Det är inget nytt att framförallt EON utnyttjar sin monopolställning, även inom fjärrvärme pressar man upp priserna : https://www.di.se/nyheter/ny-energichock-kunderna-hotas-av-overpriser-pa-varme/

Personligen anser jag att elnätet är så pass viktigt att antingen ska det skötas av staten eller så ska det vara fri marknad att koppla upp vilka hus man vill.
 
  • Gilla
MarIohn och 7 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Dyrt innebär klart dyrare än de flesta andra bolag. Finns en hel del om det på nätet, ex : [länk]

Man var smart nog att ge tillfällig rabatt till sina kunder under de varmare månaderna i år så att det inte skulle vara lika uppenbart att elen var långt billigare än elnätet : [länk]. Ja jo, det heter på pappret att man sänker för att man höjt för mycket men ändå är det en temporär rabatt. ;)

Vi betalade nog 300 kr för elen och 1200 för elnätet, 16 A förra månaden.

Det är inget nytt att framförallt EON utnyttjar sin monopolställning, även inom fjärrvärme pressar man upp priserna : [länk]

Personligen anser jag att elnätet är så pass viktigt att antingen ska det skötas av staten eller så ska det vara fri marknad att koppla upp vilka hus man vill.
Drygt 14.000kr/år (inkl. moms) i fast avgift för 16A ?
 
  • Wow
MarIohn
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Dyrt innebär klart dyrare än de flesta andra bolag. Finns en hel del om det på nätet, ex : [länk]

Man var smart nog att ge tillfällig rabatt till sina kunder under de varmare månaderna i år så att det inte skulle vara lika uppenbart att elen var långt billigare än elnätet : [länk]. Ja jo, det heter på pappret att man sänker för att man höjt för mycket men ändå är det en temporär rabatt. ;)

Vi betalade nog 300 kr för elen och 1200 för elnätet, 16 A förra månaden.

Det är inget nytt att framförallt EON utnyttjar sin monopolställning, även inom fjärrvärme pressar man upp priserna : [länk]

Personligen anser jag att elnätet är så pass viktigt att antingen ska det skötas av staten eller så ska det vara fri marknad att koppla upp vilka hus man vill.
Det finns kommuner som fortfarande har sitt eget elnät, ingen tvingade de andra att sälja ut till Eon, kortsiktiga pengar på invånarnas bekostnad
 
  • Gilla
MarIohn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.