Marre88
Nej men det jag menade mer var att
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag tycker du ska göra precis som Jonatan skrev. Det här är ett återkommande elände och de kan i princip inte göra något, har man köpt en bostad för flera miljoner så kan man punga ut några hundralappar själv om man vill ha det sterilt rent.

Jag sålde till en galen häxa som krävde jag skulle lämna jobbet och komma skrubba, och hjälpa henne med flytten, eftersom hon inte var tillfredställd (hade anlitat städfirma). Det sluta med att hon var ute efter pengar så erbjöd swisha en tusing då blev hon tyst.

Kan dock tycka sån här diskussion borde mäklaren sköta och inte du, om du anlitat en sådan.
men fy. Nej jag tror att detta problem är nog vanligare än man tror.
Jag försöker bara och se hur jag kan gå tillväga. Fått mycket bra tipps.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Nej men det jag menade mer var att

men fy. Nej jag tror att detta problem är nog vanligare än man tror.
Jag försöker bara och se hur jag kan gå tillväga. Fått mycket bra tipps.
Jag förstår tror det är som du säger vanligare än man tror. Jag la fram tre alternativt för jag var så less på människan.

1. Riva kontraktet om de är så missnöjda.
2. Jag åtgärdar problemet inom 14 dagar när jag har tid behöver exakt lista på vad.
3. Hon får 1000 kr och får anlita någon själv.

Tycker du det är värt slippa huvudverk föreslå en mindre summa så får dom lösa det själva. Gå inte in med städfirma åt dom känns som dessa köpare blir inte nöjda oavsett. Men det är bara vad jag tkr.
 
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.
Det är standard. Var aldrig snäll i affärer. Du får bara skit tillbaka.
 
  • Gilla
Flamman och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är en annan sak naturligtvis. Det är inte städning, utan går snarast under uttrycket sanering. Men nu pratade TS om att hon bl.a. missat att tvätta fönster.
Ja och ts skriver inget om fönster som det klagats på. Bara att de missat fönstren.
Så ts ska ta fönstren om de påpekar det, om inget nämns i gnället så skall allt bara avslutas. Det finns inga dolda fel alls och köparen köpte ett saneringsobjekt.

Att man kan se var tavlorna suttit är inget som ska städas bort, tapeten eller ytskiktet måste rivas ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Vad säger mäklaren? Det är väl genom denne ev klagomål ska gå?
 
  • Gilla
Linnkl
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.
Jo men det ända raka är att de skriver ner sina klagomål punkt för punkt som du då kan ta ställning till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Vad säger mäklaren? Det är väl genom denne ev klagomål ska gå?
Egentligen har mäklaren inget med detta att göra. Städning är aldrig en del av mäklarens uppdrag och oftast tycker mäklare uppdraget är avslutat i och med tillträdet. Vissa mäklare försöker medla utan att ta ställning för att hålla alla parter nöjda, bra för framtida affärer för mäklaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar det för roll om det är en inrökt lägenhet eller en inrökt villa? Städkraven och svårigheterna är väl desamma?
Skillnaden är väl att ”Kraven” som ställs i en Hyresgästförening kan vara enklare att få igenom?
Jag själv har vid gemensam besiktning i en inrökt hyreslägenhet fått den totalrenoverad innan inflyttning. dvs. Spärrfärgsmålad, målade snickerier, nytapetserat, nya plastgolv samt en ovk på ventilationen.

Medans man vid Fastighetsköp bara har sin egna undersökningsplikt att luta sig emot.
Om dessa då är inrökta missar man det normalt inte…
De enda rättighet då som köpare är ju att försöka förhandla med säljaren om vissa specifika saker innan kontraktskrivningen, sedan är det upp till Säljaren hur tillmötesgående de vill vara.

Flyttstädning är en sak medans en Nikotinsanering är en annan sak.
 
BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är standard. Var aldrig snäll i affärer. Du får bara skit tillbaka.
Det har jag inte märkt. Vi var mycket vänliga mot de som köpte vårt hus, de fick komma och titta efter kontraktsskrivningen två gånger varav en där de hade med sig sina föräldrar, de fick genomgång av hur frånluftsvärmepumpen fungerade, vilka växter som fanns i trädgården etc.. Inte hört ett knyst av dem efter tillträdet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag inte märkt. Vi var mycket vänliga mot de som köpte vårt hus, de fick komma och titta efter kontraktsskrivningen två gånger varav en där de hade med sig sina föräldrar, de fick genomgång av hur frånluftsvärmepumpen fungerade, vilka växter som fanns i trädgården etc.. Inte hört ett knyst av dem efter tillträdet.
Utmärkt och grattis.
Själv har jag haft ungefär samma erfarenhet som TS och det är återkommande ett problem av vänner/bekanta och trådar här på forumet att döma.

Man ska inte vara otrevlig men man ska se saken för vad det är, en affär.
Så min rekommendation är att man inte gör något för att vara snäll om man förväntar sig att någon är snäll tillbaka.

Man ska helt enkelt inte anstränga sig utan att få betalt utan istället göra det som man är ok med att ha gjort även om den andra parten plötsligt hamnar på sned och börjar kräva saker och bli otrevlig.
 
  • Gilla
Byggarbobare och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen har mäklaren inget med detta att göra. Städning är aldrig en del av mäklarens uppdrag och oftast tycker mäklare uppdraget är avslutat i och med tillträdet. Vissa mäklare försöker medla utan att ta ställning för att hålla alla parter nöjda, bra för framtida affärer för mäklaren.
Mäklaren sist vi sålde här va topptrim.. de (mäklaren) var med oss och köparna på tillträdesdagen… och gick igenom huset innan papperna fick skrivas !

Mäklaren var således med som vittne på att nya ägarna godkände huset städning och ev kvarlämnade saker !

Det var tamef*n den bästa idén en mäklarfirma fått! 😊👍

Så när nya ägarna sedan klagade på städningen (när solen låg på huset.. så hade de sett en rand på två fönster.. efter två veckor.. och lite dammbeläggning på tre kakelplattor).. men mäklaren sa bara åt dem att.. ”ni har själva godkänt städningen”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Mäklaren sist vi sålde här va topptrim.. de (mäklaren) var med oss och köparna på tillträdesdagen… och gick igenom huset innan papperna fick skrivas !

Mäklaren var således med som vittne på att nya ägarna godkände huset städning och ev kvarlämnade saker !

Det var tamef*n den bästa idén en mäklarfirma fått! 😊👍

Så när nya ägarna sedan klagade på städningen (när solen låg på huset.. så hade de sett en rand på två fönster.. efter två veckor.. och lite dammbeläggning på tre kakelplattor).. men mäklaren sa bara åt dem att.. ”ni har själva godkänt städningen”.
Kanske en mäklare som har varit med lite och tyckte att det var värt jobbet vid tillträdet för att slippa gnäll senare? Vid mina fastighets- och bostadsrättsaffärer så har mäklaren aldrig varit närheten av objektet i samband med tillträdet. Vi har träffats hos mäklaren eller på bank och sen har mäklaren aldrig synts till igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Marre88
Mäklaren har jag pratat med och han säger inte så mycket mer än vad han sagt till dom. Att det finns mycket som inte går att städa bort. Men dom vill inte acceptera hans svar riktigt.
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Äsch, som så många andra redan sagt ...... glöm dårarna och hela grejen. Såvitt jag förstår har du städat i den omfattning man kan förvänta sig. Förutom fönstren då.

Om dom skulle klaga på fönstren så kan du åka dit och putsa fönstren alt. swisha motsvarande var en fönsterputsfirma skulle ta men sålänge dom inte kan precisera vad som är dåligt så kan du somna om och glömma. Om dom skulle återkomma och precisera så lär det ju vara sånt som vi i tråden konstaterat inte är rimligt m.t.p. på omständigheterna och då kan du bara svara att "ni har köpt ett inrökt renoveringsobjekt, är skit & dö". Eller jag du kanske ska hoppa avslutningen 😎

Du har förresten inte svarat på om det var du eller dödsboet som sålde.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Marre88
Det är ju dödsboet som säljer men jag är dädsboförvaltare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.