SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Tack för alla era input jag släpper det här och går vidare med mitt liv. :heart:
Fast du får inte släppa det så hårt att du glömmer att uppdatera oss om det skulle dyka upp något värt att berätta!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jocke Best skrev:
Får väl (tyvärr) hålla med om det mesta där.
De flesta kontakter man har med hantverkare/Tekniker/inspektörer etc innebär att de vill sälja på oss fler tjänster och produkter, så just juristerna är nog samma skrot och korn.
Axplock från endast senaste halvåret:

Vid en service av tvättmaskinerna, så ville de istället sälja på oss något slags service-abonnemang.
Hade en ventilationstekniker som skulle lämna offert på förbättring av ventilationen. Klart han förordar en ny kanalfläkt i stället för att koppla ihop med befintlig ventilation+brandspjäll "för det kräver digital styrning"
Rörmokaren/VVS-killen sålde på oss ett större expansionskärl för 8000 kr i källaren när grannen längst upp hade dålig värme. Felet berodde dock på totalrenovering där man satt in elementskydd utan hål.
Energideklaration pga krav från Boverket för 8000 + moms. Hur ska en bostadsrättsköpare kunna bedöma detta?
En granne i brf:en hade en korslutning i ett eluttag när det slets ut från väggen. Elektrikern förordar genomgång av alla lägenheters el, gärna av honom själv. Grannen tyckte föreningen/styrelsen kunde stå för det. "Det löser väl ni?"
Etc etc...
Brf i Småland med 11 lgh.
Låter väldigt bekant det här... Men jag förstår dem. De kämpar med att få intäkter till sina företag - det är på liv och död.
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är tyvärr dåligt insatt i detta men om man får anmärkning vi OVK, exempelvis på grund av en felaktigt ansluten "villafläkt" och åtgärder detta. Behöver man inte därefter göra en ombesiktning?

Kan man bara leva med orent protokoll i sex år (antar F-ventilation) till nästa besiktning?
Grattis du blev inlägg 1000 hur känns det :cool:
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ska defintivt börja på ny kula med nya styrelsen
Jag vet att flera personer här rått dig att helt släppa den här frågan, men jag tror att det ändå kan vara bra att stryka ett gemensamt streck över den med styrelsen. Jag vet inte om det finns någon där som du kan prata med, men gör det det skulle jag säga något sånt här:

Som du kanske vet drev den gamle ordföranden en konflikt med mig och tog till och med in en jurist från Fastighetsägarna. Det gjorde att jag var tvungen att anlita en advokat och nu har vi fått ett nytt brev från föreningens jurist. Min advokat sa att det bara var att ignorera det brevet då det inte fanns något av substans i det. Jag vill dock inte att ni ska ärva en onödigt upptrappad konflikt, så undrar ni något om det hela så fråga gärna. Men tills dess betraktar jag på inrådan av advokaten frågan som avslutad.

Om du väljer den vägen måste du dock klara att fatta dig kort och inte själv blåsa på konflikten, vare sig med juristen eller annan. Så klokast är kanske att vara tyst.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt är det väl så att hela styrelsen är utbytt. Med tanke på hur animerat det har varit så lär det knappast bli någon "överlämning" till den nya styrelsen. D v s att gamla och nya styrelsen möts och pratar ihop sig.

D v s allt det gamla försvinner med bytet av styrelsen och det enda som återstår är gamla styrelsemötesprotokoll. Troligen läses de knappt alls av den nya styrelsen, kanske den nya ordföranden väljer att bläddra igenom senaste årets protokoll men vanligen skrivs sådana här protokoll så kortfattat att man inte kan se annat än beslut och ungefärligt ämne som diskussionen berörde. Men sällan värderingar och argument framkommer.

Så jag tror nog på att utgå från att ni har vänt blad. Skulle nya styrelsen senare ta kontakt och indikera att de vill ha konflikt så tror jag på förslaget från @Nötegårdsgubben
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Hur går det med detta?
 
A A-Man_08 skrev:
Hur går det med detta?
Tror att han har/ska flytta?
 
D Dortmunder DAB skrev:
Tror att han har/ska flytta?
Ts bor nog kvar, vore kul med en uppdatering.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Ts bor nog kvar, vore kul med en uppdatering.
Jo men allt flyter på bra 😃. Nya styrelsen är kommunikativa vi har egen tidning ”breaking news”. Man har konkurrenssatt leverantörer, tecknat försäkringar, öppnat sparkonto.

Dock! ”Komfortkyla” som förra ordf brände 6 msek på visade sig vara 10 msek och nu har man gått i tvist med ovk firman. Intressant för det var samma firma som förra styrelsen tvingade mig att anlita för min renovering och senare även krävde mig på skadestånd till för något jag inte ansvarar för. Något känns fel där.

Tycker stämningen är trevligare i huset, jag har liksom släppt föreningen nu och gått vidare med andra strider i livet :). Men stötte på fd ordf o hans kärring varav de skrek att dom inte vill åka hiss med mig och att jag var psykopat. Orkade inte reagera, vad ska man säga till en 70+ liksom vill ej vara respektlös.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Komfortkyla, berätta med.
Hur funkar det, är det typen där det sprutas vattendimma för att kyla?
 
A A-Man_08 skrev:
Komfortkyla, berätta med.
Hur funkar det, är det typen där det sprutas vattendimma för att kyla?
Hahahah vi skulle få svalka oss på sommarens hetaste dagar med 2-3 grader kallare luft från ventilationen 😉
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Hahahah vi skulle få svalka oss på sommarens hetaste dagar med 2-3 grader kallare luft från ventilationen 😉
Jo men hur funkar det, är det dima som kyler?

Vi har nåt liknande.
 
Frikyla är en vanlig lösning. Dvs att man kyla inkommande luften mot barkgrunden.
 
D Daniel 109 skrev:
Frikyla är en vanlig lösning. Dvs att man kyla inkommande luften mot barkgrunden.
Men hur?
 
Nissens
A A-Man_08 skrev:
Men hur?
Med kyla från borran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.