Mikael_L
T tergo skrev:
inte alltid lätt att bygga vindkraft
[länk]
Med dagens höga ränteläge blev det plötsligt mycket svårare att bygga vindkraft.

Hur tror du investeringsviljan för kärnkraftverk påverkas av de höga räntorna?
Eller andra kraftslag
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur tror du investeringsviljan för kärnkraftverk påverkas av de höga räntorna?
Eller andra kraftslag
jag tror den är låg
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är ju så, alla slags investeringar påverkas ganska likartat av räntor och konjunktur osv.
Det mesta som är nära första spadtaget idag, riskerar att stoppas, och då kan redan upparbetade kostnader vara förlorade.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Var finns börsen där man handlar (volvolast)bilar till spotpris?

För vissa varor tex kaffe slår världsmarknadspriset igenom på slutpriset, men spotpriset på volvolastbilar känner jag inte till. Inte heller brödbörsen utan det finns andra sätt att få till konkurrens och fri prissättning.

Vi har väl ett av världens mest ”genomlysta” prissättningssystem med NorPols spotpris.
Men är just one-dag-ahead börshandel enda sättet att handla el på en fri marknad?


Fast den tråden har ju också spårat ur. Går det att styra tillbaka eller ska du skapa en "Nya tråden om....
Nej för bilar och bröd finns ingen börs. Det är inte en så enhetlig vara att det fungerar. Det medför att dessa marknader inte fungerar lika bra. Olika producenter får olika mycket betalt för liknande varor och kunder hittar inte lätt den billigaste varan.

Ek skulle helt klart kunna handlas på andra sätt. Men dagens upplägg är rimligt.
Fördelen med ett avrop i stället för en kontinuerlig handel långt förväg är att man inte behöver spekulera. Detta avrop bör vara så sent att man kan förutse vädrets påverkan på konsumtion och produktion, men samtidigt så långt i förväg att man kan planera produktionen. Den förändring som är på gång är att korta från 1h till 1/4h.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tål att tänkas på.
Däremot är det väl långt ifrån säkert att taxeringsvärdet motsvarar vad man investerat i fastigheten.

Men elproduktion är ju såpass viktig för landet, det borde kanske inte vara någon fastighetsskatt alls på elproduktionsanläggningar, utan kanske hellre höja energiskatten lite, så det motsvarar.
Det kommer ju premiera produktion och straffa konsumtion, vilket väl är bra (kommer ge oss mer billig el på sikt), höjd energiskatt drabbar ju även sämre energikällor, medan fastighetsskatt på kärn, vind och vattenkraft drabbar ju bara de renaste produktionssätten.


Annars, om man höjer blicken lite så är det inte så ovanligt med olika skattesatser på samma sak.
T.e.x stämpelskatten som är 1,5% för privatpersoner och 4,25% för bolag, eller matmoms, bokmoms osv.
När det gäller vattenkraft och vindkraft är värdet till stor del yttre omständigheter kopplade just till den fastigheten. Jag tycker snarare att man betalar förvånansvärt lite för det.
 
någon skrev tidigare

...vissa länder, inklusive Sverige, varit korkade nog att satsa så mycket på slumpkraft (vindkraft) och sommardagskraft (Solenergi)...
och
...Problemen i Sverige och Tyskland är helt beroende på korkade lokala politiker som fördärvade fungerande energisystem pga. miljöfobier...

i stället för att sitta och fundera över svenska politiker kan man ju göra en liten omvärldsanalys och se hur utbyggnaden av sol- och vindkraft ser ut i vårt närområde, till exempel bland de länder som vi har direkta elförbindelser med
Linjediagram visar andelen sol- och vindkraft i elproduktionen procentuellt i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sverige får knappt 25% av elen från sol- och vindkraft, men bland våra nära grannar så utmärker sig inte Sverige nämnvärt utan ligger i de nedre regionerna

om Litauen ska sägas att de har ett notoriskt behov av elimport sedan kärnkraftverket Ignalina stängdes ner 2009, så den inhemska elproduktionen ligger bara runt en fjärdedel av landets förbrukning – men de bygger som synes mycket sol- och vindkraft och därmed minskar sin import (inte minst drivet av att de vill frikoppla sig från det ryska elsystemet)

tittar vi på lite andra länder runt om på klotet ser det ut så här (annan y-skala):
Linjediagram visar andelen sol- och vindkraft i elproduktionen procentuellt, kvartalsvisa genomsnitt per land/region från 2015 till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vi kan här notera att Sverige ligger en bra bit under EU-genomsnittet, och dessvärre ligger de två största fossilerna (USA och Kina) en bra bit efter

har man problem att bo i ett land med ...korkade politiker som satsar på sol- och vindkraft... så finns ju uppenbarligen i alla fall ett land att flytta till som styrs av en riktigt smart ledare att beundra...
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med dagens höga ränteläge blev det plötsligt mycket svårare att bygga vindkraft.

Hur tror du investeringsviljan för kärnkraftverk påverkas av de höga räntorna?
Eller andra kraftslag
Skulle inte potentiella kärnkraftsbyggare få generösa lån från staten. Jag har hört siffran 400 miljarder någon gång av sittande regering.
 
Mikael_L
A Arne_Planka skrev:
Skulle inte potentiella kärnkraftsbyggare få generösa lån från staten. Jag har hört siffran 400 miljarder någon gång av sittande regering.
Nja, det är väl någon slags lånegaranti, jag har inte satt mig in vad som är tänkt.

Bara för att man får låna betyder inte att man på något vis slipper kostnaden. Men om lånet är förmånligt, samt kanske framförallt med långsiktigt stabila villkor, så kan det bota en nervositet hos de som är sugna på att bygga.
Så det kan absolut vara en väg framåt. Och staten behöver väl inte direkt ha en riskkapitalists avkastningskrav - kan man ju tänka ...
 
J JockeHX skrev:
Klart att det går att ordna på ett annat sätt.

El konsumeras i samma ögonblick den produceras. Ursprungsgarantierna sätter detta helt ur spel genom att de kan köpas på produktion från 16 månader tillbaka och inte ens från en fysisk sammankoppling.

Om vi inte haft detta osunda system hade sol- och vind reglerat ned när de skapat minuspriser, men nu gör de inte det eftersom de får betalt ändå. Och de får betalt från ställen som inte ens är fysiskt sammankopplade med vad de faktiskt konsumerar.

Problemet hade lösts om ursprungsgarantin var låst till kortare tidsintervall exempelvis ner på timmen och att det behövde finnas en geografisk koppling, så hade vi haft en mycket sundare marknad.
Men spelar det någon roll när eller var produktionen sker?
Så länge den "gröna" producenten får betalt för den gröna el jag köper så spelar det i mina ögon ingen roll när den produceras. Det viktiga är ju att det blir rätt i slutänden totalt sett över världen.
Jämför gärna med andra energislag, t.ex. bensin som inte är producerad varken här eller nu. Eller för den delen kärnbränsle.
 
Mikael_L
A Arne_Planka skrev:
Men spelar det någon roll när eller var produktionen sker?
Så länge den "gröna" producenten får betalt för den gröna el jag köper så spelar det i mina ögon ingen roll när den produceras. Det viktiga är ju att det blir rätt i slutänden totalt sett över världen.
Jämför gärna med andra energislag, t.ex. bensin som inte är producerad varken här eller nu. Eller för den delen kärnbränsle.
Jo, det luras väl en del, kan jag tycka.
Om det inte spelar någon roll när det har tillverkats, och när det förbrukas. Då kommer ju alla som köper "grön energi" köpa det från dagar då det blåste mycket, men ändå förbruka el vindstilla dagar.

Medan jag som inte har något sådant specialavtal alltså köper den el som finns kvar, dvs jag ökar min andel kolkraftsel, utan att göra något speciellt.
Det blir liksom bara en rent matematisk transport av vindkraftsel till de köparna, och resterande köpare ökar bara sin andel kolkraftsel, men i verkligheten händer det inte ett skit, ingen produktion förändras vare sig någon köper "grön el" eller inte.
 
A Arne_Planka skrev:
Men spelar det någon roll när eller var produktionen sker?
Så länge den "gröna" producenten får betalt för den gröna el jag köper så spelar det i mina ögon ingen roll när den produceras. Det viktiga är ju att det blir rätt i slutänden totalt sett över världen.
Jämför gärna med andra energislag, t.ex. bensin som inte är producerad varken här eller nu. Eller för den delen kärnbränsle.
Klart att det spelar roll. Den planerbara kraften konkurreras ut eftersom andra länder köper grön el i form av sol- och vindkraft som då fortsätter producera för fullt även om det blir minuspriser.

Men när väl vintern kommer och det inte blåser, ja då kör kolkraften för fullt och ger el till industrierna som säger sig gå på ”grön el” för de har köpt upp det någon helt annanstans under en helt annan tidsperiod dessutom.

Samtidigt som kärnkraften är nedlagd för att den inte längre klassas som lönsam.

Kvar står alla vanliga konsumenter med skägget i brevlådan och betalar hiskeliga priser under vintern samtidigt som CO2:n strömmar ut i atmosfären.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Skulle inte potentiella kärnkraftsbyggare få generösa lån från staten. Jag har hört siffran 400 miljarder någon gång av sittande regering.
Nej, de skulle få kreditgarantier. Det medför visserligen att det blir lättare att låna. Men de skulle inte få lån av staten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
SMR kan möjligen bli konkurrenskraftigt om man får igång serieproduktion. I dag är jag rätt säker på att den är dyrare än konventionell kärnkraft.
Jo och utmaningen är nog mer att man i USA alltmer ser till SMR Gen 4 reaktorer som har en snabb utveckling. Sen för båda typerna är det då att skapa en produktionskedja med enbart västländer och det är nog inte alldels enkelt som världen ser ut.

Hursomhelst så är jag ganska säker på att vi ser en beställning av SMR Gen 3 till Ringhals av Vattenfall.

Slutligen är jag ganska säker på att EU Bryssel inkluderar kärnkraft med samma villkor som för annan fossilfri produktion.
 
A Arne_Planka skrev:
Skulle inte potentiella kärnkraftsbyggare få generösa lån från staten. Jag har hört siffran 400 miljarder någon gång av sittande regering.
Jag ser det mer som svammel, om man enas i EU-Bryssel och att det även inkluderar kärnkraft så blir det då samma kontrakt/långtidsavtal som för vindkraft annars vill ingen bygga.
Men svenska staten garanterar då kreditgarantier till Vattenfall som ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.