Marre88
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Hej jag sitter i en jätte tråkig situation.
Jag har sålt mina föräldrars hus och kontrakten är påskrivna.
Nu hör köparen av sig och säger att man ej är nöjd med städningen.

det som är med huset är att det är nedgånget och inte renoverat på åratal.

De har rökt inne i ett flertal år och viss smuts är riktigt ingrott. Jag har försökt att få bort de så gott jag kan.

Nu vill de anlita en städfirma för detta och på kontakter så står det inget om flyttstäd utan står väl städat.
Jag har även en friskrivnings klausul.

Vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra.
Väl städat är en standardterm i kontrakt. Det kan väl sägas motsvara en proffesionell städning, mer omfattande än vad många av oss klar av. Så om ni städat själva är det tveksamt, om ni däremot anlitat en firma kan ni hänvisa dit vid klagomål. Att det är inrökt är däremot inte skäl för klagomål, det måste ju ha noterats vid köparens besiktning. Friskrivningen har inget med städningen att göra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Marre88
Okey men vad de skrev på huset i befintligt skick och det går inte att städa så det ser ”nytt ut” vilket de verkar kräva.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
De kan inte bara skicka en faktura, du har rätt att åtgärda städningen.

Så du kan väl erbjuda att du åker dit och skrubbar lite på de områden där städningen inte håller måttet.
Att städa om hela huset är givetvis inte rimligt, och nikotingulheten kommer ju inte gå att åtgärda heller.

Städning är inte raketkirurgi. Men rätt rengöringsmedel underlättar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Marre88
Ja men precis, det är ju inget som går att missa. Man ser ju lite där tavlor suttit och annat.
De har även pratat med mäklaren om detta och det har även jag gjort och jag har förklarat för honom och han har själv sett huset och vet att det går inte att städa det som det vore helt nytt. Det går inte heller att städa bort ”smuts” på väggarna utan att förstöra tapeter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Ja men precis, det är ju inget som går att missa. Man ser ju lite där tavlor suttit och annat.
De har även pratat med mäklaren om detta och det har även jag gjort och jag har förklarat för honom och han har själv sett huset och vet att det går inte att städa det som det vore helt nytt. Det går inte heller att städa bort ”smuts” på väggarna utan att förstöra tapeter.
Har affären gjorts upp? Klart och betalt? Isf gå in i Tfn och sätt köparens Nr på ignorera-listan.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 24 till
  • Laddar…
Marre88
Haha bra där. Skulle dock vilja lösa detta på bästa sett.
 
Fairlane
Färgskiftningar från tavlor, mattor etc har inget med städning att göra.
Vad konkret klagar de på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Marre88
Att det var smutsig på väggar och tak. (Nikotin och annat)
Skåpsluckor och vitvaror som är både trasig och gamla och i kylskåp fina det gummilister på hyllorna och de är missfärgade.
Pågrund av ålder.
Detta är alltså ett måste på renovering om man vill bo där.
 
  • Gilla
jcedergren och 1 till
  • Laddar…
Marre88
Samt att mäklaren har sagt till dom att det finns en gräns på vad man kan städa i detta fall. Både till dom och till mig.
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
Marre88 Marre88 skrev:
Att det var smutsig på väggar och tak. (Nikotin och annat)
Skåpsluckor och vitvaror som är både trasig och gamla och i kylskåp fina det gummilister på hyllorna och de är missfärgade.
Pågrund av ålder.
Detta är alltså ett måste på renovering om man vill bo där.
Inget av just det du räknar upp verkar ingå i flyttstädning. Så som jag minns det ska väggar dammas/dammsugas och fläckar ska tas bort när det är på ytor som går att rengöra t.ex. målade.

Att få bort att det har gulnat pga. nikotin ingår inte utan det är köparna som får ta hand om det.

Den här listan gäller visserligen hyresgäster men den är nog tillämplig för det mesta ändå: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/flyttstadning/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marre88 Marre88 skrev:
Att det var smutsig på väggar och tak. (Nikotin och annat)
Det är slitage. Är väggarna dammsugna eller avtorkade så är de väl städade. Har du inte gjort detta så kan det vara aktuellt.

Marre88 Marre88 skrev:
Skåpsluckor och vitvaror som är både trasig och gamla och i kylskåp fina det gummilister på hyllorna och de är missfärgade.
Pågrund av ålder.
Detta är alltså ett måste på renovering om man vill bo där.
Ingen städfråga. Om det är fläckar på gummilisterna som går bort med avtorkning så kan det vara aktuellt att du gör det.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
Marre88
BirgitS BirgitS skrev:
Inget av just det du räknar upp verkar ingå i flyttstädning. Så som jag minns det ska väggar dammas/dammsugas och fläckar ska tas bort när det är på ytor som går att rengöra t.ex. målade.

Att få bort att det har gulnat pga. nikotin ingår inte utan det är köparna som får ta hand om det.

Den här listan gäller visserligen hyresgäster men den är nog tillämplig för det mesta ändå: [länk]
Jag har torkat av både väggar och tak i den mån det går i detta fallet.
Jag har haft kylskåpets lådor och hyllorna i duschen och försökt rengöra.
Det sitter i själva gummit.
Jag har torkat av alla hyllor i skåpen och på skåpsluckor lådor och annat.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Finns det något på hyregästföreningens lista som du inte har gjort?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Marre88
Ja men typ inte putsat fönster, för de glömde jag Helt bort. Men annars så har jag gjort det mesta man kan göra i detta fall.
 
  • Gilla
EAnnica Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.