M Mikael K. skrev:
Mycket bra inlägg heimlaga!

Känner redan ett starkt tilltagande villhöverbehov av svarvchuck. Einhell har en egen så vet man att den passar men känns märkligt att lägga 900 på den när hela svarven reades ut för typ 1 400... Undrar om det brukar vara rea på sådana saker ibland med..?
Jag såg att någon av de enklare chuckarna (jag tror att det var Einhells men är inte säker) har individuell inställning av varje back i chucken, dvs man måste skruva på fyra olika skruvar för att låsa fast ett ämne och det kan vara knepigt att få det centrerat. Värt att undersöka innan ett köp.

Jag kommer vänta ett tag med chuck, men OM jag skulle köpa en så tror jag att jag skulle välja en för M33-gänga eftersom det verkar vara standard på alla andra svarvar. Till det skulle jag välja en M18-till-M33-adapter. På så vis skulle jag kunna använda samma chuck både till Einhell och till ett eventuellt framtida inköp av bättre svarv.

Den här sidan stötte jag på när jag googlade runt. Jag har ingen aning om ifall den är billig eller dyr (eller om de ens skickar till Sverige) men den kan ändå fungera som marknadsöversikt:
https://drechslershop.de/en/woodturning/chuck/?p=1
 
S Stefan_R skrev:
Jag såg att någon av de enklare chuckarna (jag tror att det var Einhells men är inte säker) har individuell inställning av varje back i chucken, dvs man måste skruva på fyra olika skruvar för att låsa fast ett ämne och det kan vara knepigt att få det centrerat. …
Den uppspänningsanordningen kallas vanligen backskiva, mycket praktisk om man har oregelbundna ämnen …
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Ja, en bra förklaring av vad som skiljer bra svarvstål från dåliga. Men frågan kvarstår om hur jag som köpare ska kunna avgöra detta när jag väljer mellan olika svarvstål. Är det en handöverfräs jag ska köpa kan jag kontrollera om den är stabil eller rapplig, hur lätt den är att ställa in med mera, men hur kollar jag kvaliteten i ett svarvstål? Jag förstår att varumärke och pris är en indikation på kvaliteten, men hur vet jag?

Mvh Mackk
När jag köper begagnade brukar jag dra över slipfasen med en fil och behöva hårdheten på det viset. Tyvärr kan man inte göra så i affären.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Jag såg att någon av de enklare chuckarna (jag tror att det var Einhells men är inte säker) har individuell inställning av varje back i chucken, dvs man måste skruva på fyra olika skruvar för att låsa fast ett ämne och det kan vara knepigt att få det centrerat. Värt att undersöka innan ett köp.

Jag kommer vänta ett tag med chuck, men OM jag skulle köpa en så tror jag att jag skulle välja en för M33-gänga eftersom det verkar vara standard på alla andra svarvar. Till det skulle jag välja en M18-till-M33-adapter. På så vis skulle jag kunna använda samma chuck både till Einhell och till ett eventuellt framtida inköp av bättre svarv.

Den här sidan stötte jag på när jag googlade runt. Jag har ingen aning om ifall den är billig eller dyr (eller om de ens skickar till Sverige) men den kan ändå fungera som marknadsöversikt:
[länk]
M33 är bara en av många standarder. Den vanlighaste spindelgängan i min värld är 1 1/2 tums whitworth.

Jag som inte svarvar så mycket klarar mig bra utan chuck. En hemgjord skruvchuck kan vara bra att ha ibland. En splineshylsa från kardanaxeln på en skrotad mindre lastbil fastsvetsad på en mutter är också användbar som chucksurrogat.
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
Jag försöker lära mig använda "skew chisel" (vad heter det verktyget på svenska? ) och har tre frågor om det. Jag lägger dem i separata inlägg för att underlätta för den som eventuellt vill svara.

Hur vass behöver eggen vara? Eller kanske bättre fråga: hur märker man att eggen är slö?
 
För tillfället övar jag i regelvirke (gran?) och försöker få till en slät cylinder med hjälp av en "skew kisel". Jag har märkt att ibland blir ytan slät som glas på ena sidan av cylindern samtidigt som den blir ojämn på den andra (motstående) sidan. Den ojämna sidan blir ungefär som när man hyvlar mot fiberriktningen på en planka. Kan fiberriktningen orsaka samma fenomen när man svarvar eller gör jag något annat fel? Slöa verktyg?
 
Redigerat:
Jag har svårt att svara en jämntjock cylinder, den tenderar oftast att få lite "mage" på ett parti, eller bli lite svagt konisk. Finns det några goda råd för vad jag ska koncentrera mig på för att få konstant diameter? Är det samma sak om jag vill svara en koniska form?
 
S Stefan_R skrev:
För tillfället övar jag i regelvirke (gran?) och försöker få till en slät cylinder med hjälp av en "skew kisel". Jag har märkt att ibland blir ytan slät som glas på ena sidan av cylindern samtidigt som den blir ojämn på den andra (motstående) sidan. Den ojämna sidan blir ungefär som när man hyvlar mot fiberriktningen på en planka. Kan fiberriktningen orsaka samma fenomen när man svarvar eller gör jag något annat fel? Slöa verktyg?
Gran gör sådär. Det är virket det är fel på.

Givetvis inverkar fiberriktningen och när man riktigt har maximal otur kan björk göra på samma vis.
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Jag har svårt att svara en jämntjock cylinder, den tenderar oftast att få lite "mage" på ett parti, eller bli lite svagt konisk. Finns det några goda råd för vad jag ska koncentrera mig på för att få konstant diameter? Är det samma sak om jag vill svara en koniska form?
Ett knep är att rigga upp en rak ribba snett bakom arbetsstycket som hjälp åt ögonmåttet. Med träning börjar det gå allt bättre. Till slut blir det så bra att alla utom man själv tror att det är rakt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Jag försöker lära mig använda "skew chisel" (vad heter det verktyget på svenska? ) och har tre frågor om det. Jag lägger dem i separata inlägg för att underlätta för den som eventuellt vill svara.

Hur vass behöver eggen vara? Eller kanske bättre fråga: hur märker man att eggen är slö?
När eggen inte hakar fast på flatsidan på nageln är den litet slö. Småningom lär du dig känna det på hur mejseln skär i träet.
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
Tack för (som vanligt) utmärkta svar @heimlaga !
 
S Stefan_R skrev:
Jag såg att någon av de enklare chuckarna (jag tror att det var Einhells men är inte säker) har individuell inställning av varje back i chucken, dvs man måste skruva på fyra olika skruvar för att låsa fast ett ämne och det kan vara knepigt att få det centrerat.
Det är lite mer pill men oberoende rörelse av backarna är enda sättet att vara säker på att kunna få något helt centrerat om det man håller i inte sitter rakt. Typ om man ska på ett tidigare grovsvarvat ämne som slagit sig i torkningen. En indikatorklocka eller bara en strategiskt placerad pinne kan vara en bra hjälp för att få det rätt.
 
Fler nybörjare liksom mig som läser kanske. Hittade en enkel grej som jag tyckte var kul, bra övning och lätt att hitta material till. Ett runt vedträ. Jag hade turen att ha lite körsbär. Sedan svarvar man en svamp. Bild stulen på nätet då jag inte fotat mina egna. Träsvarvade objekt som liknar svampar, varierande storlekar, naturlig bakgrund, hantverk, konst, dekoration.
 
M Mikael K. skrev:
Fler nybörjare liksom mig som läser kanske. Hittade en enkel grej som jag tyckte var kul, bra övning och lätt att hitta material till. Ett runt vedträ. Jag hade turen att ha lite körsbär. Sedan svarvar man en svamp. Bild stulen på nätet då jag inte fotat mina egna.[bild]
Bra tips, det ska jag testa!

Hittills har jag bara provat två enkla objekt (förutom en massa teknikövningar): en träklubba (fast den gjorde jag i glesvuxen gran så den är så lätt och mjuk att den inte blir praktiskt användbar till något) och en "snurra" i en bit äppelträ. (Se "snurra" på Wikipedia eller sök på "turning spintop" på youtube.) Tanken med snurran var att jag skulle få lite övning och de godkända snurrorna skulle jag kunna ge till kollegornas barn, men mitt första exemplar visade bara att jag har behov av lite mer träning... 😮🙃😉

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snurra
 
Snurra måste jag testa. Har också gjort 2 klubbor, en ljusstake och en ful skål. Klubba i körsbär så den håller knappast att slå med. Mer som en gammal styrelseordförandeklubba.

Ska testa typ liknande dessa. (bild stulen på Pintrest). Känns som att det passar bra inför julen...

Träsnögubbe med hatt framför blågröna träd på rund träplatta mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.