Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Syn och hörselundersökning efterlyses!
Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)
 
  • Gilla
Magnus E K och 9 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Förutsatt att du har en jordbruks/skogsfastighet. Är bara att kalla det ekonomibyggnad.
Krävs det pappersarbete?
 
B Bigfoot skrev:
Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)
Inte bara matte utan även fysikkurs. Om jag inte kommer ihåg fel så måste man tillföra en höjdskillnad, vilket man göra när man lyfter och lyfter benen och går.
 
Ett utedass hade varit tevligt.
"han valde att leva själv i en kåta i skogen i fyra år." Är inte det väldigt svenskt. Vi drar till skogen för skydd och säkerhet.
 
Kan starkt rekommendera den här boken om/av Markus
Bokomslag med porträtt av man, titeln "Löparens Hjärta", författare Markus Torgeby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)
Du får se programmet, det är hans egna uppskattningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Gillade att han rullade ihop stenar från naturen att ställa stugan på. Tänkvärt för Svensson som måste ha platta för 40k till växthuset på 6kvm som sen används som förråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
M
Började titta på avsnitten idag, tycker rubriken är missvisande. 12kvm är ju inte ens ett attefall....trodde det verkligen var ett hus, men annars så är det ju en intressant livsstil.
 
Har tittat, men inte så mycket Husdrömmar utan mera ett "terapeutiskt" program vilket väl även hans fru säger i avsnitt 2, "han blir mera hanterlig".😉 Men visst kan det vara en dröm för honom att få göra det.👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
M Mach77777 skrev:
Gillade att han rullade ihop stenar från naturen att ställa stugan på. Tänkvärt för Svensson som måste ha platta för 40k till växthuset på 6kvm som sen används som förråd.
Håller nog med... Men samtidigt lite tragikomiskt att vi byggt husgrunder i natursten (och hus av timmerstockar) i tusentals år, och nu bara drygt 100 år efter man slutat med det får vissa en "wow, vad smart och hållbart, mycket bättre än att hyra en helikopter!"-upplevelse när man hör talas om det.

Va f-n, har man aldrig sett ett äldre hus och reflekterat över hur det är byggt, eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Du behöver inte titta på programmet.
Svårt att veta vad det är innan man tittat på det.... Men nu när vi vet kan vi med glädje glömma det och pyssla med intressantare saker.
 
Känns som ett rent reklamavsnitt för Torgebys personlighet.

Att man fick ut detta till 1,5 timmar känns bara....

Jag följer youtubersch som gör det han gjorde på ett par år på ett par veckor :)

Exv
https://www.youtube.com/@MySelfReliance
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Nu kommer jag låta som en skitnödig gammal gubbe men det kan jag väl vara.

Men från att följt alla SVT:s husbygge-program de senaste 20 åren så är jag så trött på just relationsbiten som ni nämner i artikeln. Numera är alla husprogram istället relationsdraman. Exakt alla nya program om husbyggen MÅSTE innehålla just kärleksbiten om hur paret träffades, kärlek vid första ögonkastet osv. Och det är jag så fruktansvärt trött på. Skiter fullständigt om på vilket sätt deras relation tagit stryk under husbygget
Och den otroligt regisserade biten där programledarna "helt plötsligt" dyker upp och sen måste alla kyssa varandra på kinden. Speciellt "Det sitter i väggarna" känns alltid som ett stort obekvämt iscensatt skådespel.
Herregud fokusera på husen som det faktiskt handlar om

/End of rant
Håller faktiskt med dig. Känns som det ska kvoteras in lite "gullegull" för ingen kvinna kan väl vara intresserad av bygget i sig.

Men även mina tjejkompisar tycker att det gullas för mycket i byggprogrammen när man vill se mer om huset :D

Förresten. Var det inte roligt att man inte fick se hela insidan...... Exv mot dörren/ingången. Då hade man kanske avslöjat att man visst kunde bo i stugan (Vilket ju itne var tillåtet) ;)
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte för att vara sån - gillar utmaningen.
Men att bära galet mycket virke på ryggen från bygghandeln in i djupet av Jämtlands skogar får mig onekligen att tänka på det gamla talesättet att gå över ån efter vatten.
Ja det finns ju en drös jöätöbbers som timrat på plats.

Som hade kunnat ge ett mycket finare program.
Exv den där pojkspolingen Erik. Där kan man prata om gå från tunnis till muskelkille efter allt släpande.

https://www.youtube.com/@ErikGrankvist
 
  • Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.