N Nerre skrev:
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet. Det är typ 5-10% av alla personbilar som körs över 3000 mil om året.
Detta är det nya samtalsämnet du vill byta till och nöta 52 sidor framåt?

Vad har det med elbilar att göra? Kan du inte starta egna trådar över alla dina frågeställningar?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet.
Festligt. Du skriver långa verklighetsfrånvända inlägg om dem som är nya på arbetsmarknaden, för att sen grundlöst slänga in att vi som kör mycket inte förstår att vi kör mer än andra.

Kollar du någonsin upp några av de saker du häver ur dig, eller går du alltid på känsla?
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet. Det är typ 5-10% av alla personbilar som körs över 3000 mil om året.
Statistik över körda mil och antal personbilar i Sverige uppdelat efter drivmedel och ägare för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet.
Varför ska de fatta det? Vad spelar det för roll om man kör som majoriteten eller minoriteten. Man utgår väl från sin egen situation hur den än är?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför ska fungerande ICE-bilar skrotas i förtid?
Fråga regeringen. Det är de som vill införa en höjd skrotningspremie för att få bort gamla (och därmed billiga) bilar.
 
W witten skrev:
Detta är det nya samtalsämnet du vill byta till och nöta 52 sidor framåt?

Vad har det med elbilar att göra? Kan du inte starta egna trådar över alla dina frågeställningar?
Nej, jag har nämnt det redan tidigare i tråden. Jag upprepade det eftersom det den här veckan skrivits flera inlägg om "lägre kostnad" med elbil av folk som skriver att de kör 3000-4000 mil om året.

För de som kör 1200 mil om året eller mindre så blir det betydligt svårare att få ekonomin att gå ihop med elbil, på grund av det högre inköpspriset.
 
P Pin skrev:
[bild]
Precis vad jag skriver. För fysiska personer (d.v.s. privatpersoner) är genomsnittliga körsträckan alltså närmare 1000 mil om året.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Glöm nu inte heller att kollektivtrafik inte är gratis. 30-dagarskort i Stockholm kostar väl 1500 spänn i månaden
Du avrunda 970:- till 1500?
Är det också för att det ska låta bättre att köra skrotbil?

Jag tror du har hittat en extremt liten minoritet om du tänker att följande ska vara uppfyllt:
  • Nyutexaminerad
  • Har råd med en bil för 5000, men måste säga upp sig om de måste köpa en bättre bil för 15000-20000.
  • Omöjligt kan åka kommunalt
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att se att någon som idag är beredd att köpa en rent ny elbil samtidigt äger en bil som är nära skrotfärdig...

Nä, det är bara symbolpolitik.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Fråga regeringen. Det är de som vill införa en höjd skrotningspremie för att få bort gamla (och därmed billiga) bilar.
Höjd? I dagsläget finns ingen skrotningspremie alls, det löste Alliansen för en 15år sedan.
Den nya brunblå sörjan vill införa en tillfällig premie, och som jag skrev innan, vem äger en skrotfärdig bil och är samtidigt beredd att köpa en ny elbil?

Jag tror du gör en höna av en fjäder.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis vad jag skriver. För fysiska personer (d.v.s. privatpersoner) är genomsnittliga körsträckan alltså närmare 1000 mil om året.
Du kan även utläsa att dieslar körs längre i snitt än elbilar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
sunnis
13th Marine 13th Marine skrev:
Höjd? I dagsläget finns ingen skrotningspremie alls, det löste Alliansen för en 15år sedan.
Den nya brunblå sörjan vill införa en tillfällig premie, och som jag skrev innan, vem äger en skrotfärdig bil och är samtidigt beredd att köpa en ny elbil?

Jag tror du gör en höna av en fjäder.
Ja, om det är ”klimatklivet” så är det helt omöjligt bidrag ingen kommer utnyttja. Mest signalpolitik.
 
När jag sätter mig i min gamla fina passat helt utan irriterande tekniska assistenter osv så har jag fulltankat 66liter.
Förbrukningen på 0.47 ger vid hand en räckvidd på 140mil. Jag går aldrig under halv tank, det känns rent oansvarigt av beredskapsskäl mm. särskilt i dessa tider.
Vid kvarts tank, ja då tänds snart varningslampan om att å det snaraste tanka då det endast är 35mil kvar i tanken, och detta motsvarar alltså full laddning för de största elbilarna under vintertid.

Har testat elbilar med de har ju knappt något bagage då de släpar runt på ett batteri på 300liter(ett halvt bagage alltså) och jag är inte intresserad av vansinnes-accelleration med en supertung bil som river sönder såväl slitbana som vägbana.

Utanför de objektiva observationerna ovan så gillar jag "gången" i en diesel mer. El är mer ettrig, eller pigg som en del säger och elbilarna kör ofta som biltjuvar då de inte själva uppfattar sin fart. Men detta är ju olika från person till person och en del uppskattar ju rallykänslan mer.

Att köpa en elbil idag är som att köpa en Ericsson Hotline och tro man har en framtidssäkrad telefon.
Men att köpa en ny fossilbil är som att köpa en ny Ericsson Kobra och tro att det kommer alltid vara bäst med trådat.
Rådet till envar bör nog vara att välja vad som passar här-och-nu efter ens personliga förutsättningar och behov.

(Själv väntar jag med att byta bil tills det kommer en elbil med i alla fall 100mils räckvidd, 800l+ bagage, gärna 2500kg dragvikt, som inte väger som en lätt lastbil och som inte kostar miljonbelopp. Det lär komma först när ny batteriteknik blivit kommersialiserat om 10år eller nått)
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du kommer aldrig byta till elbil.
(Jag är helt OK med det, det rör inte mig)

Mitt tips, börja spana och fundera ordentligt om några år.
Då börjar det bli dags att köpa din sista bil, så spana efter en någorlunda ny diesel med låga mil och som du tror kommer gå bra att serva och hålla igång många år.
Så du inte står där med risken att bli tvingad på något som du inte alls vill.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kommer aldrig byta till elbil.
(Jag är helt OK med det, det rör inte mig)

Mitt tips, börja spana och fundera ordentligt om några år.
Då börjar det bli dags att köpa din sista bil, så spana efter en någorlunda ny diesel med låga mil och som du tror kommer gå bra att serva och hålla igång många år.
Så du inte står där med risken att bli tvingad på något som du inte alls vill.
Är du sån teknikpessimist?
Nog kommer det komma bättre elbilar med tiden, det tror i alla fall jag.
Det är jättespännande batteriteknik på gång på många håll, googla vet ja, så får du lite framtidstro!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.