G
N naikon skrev:
Misstänkte att den kommentaren skulle komma
Men detta är väl ändå ett diskussionsforum och då borde det vara okej att utlåta sin åsikt. Speciellt när det är SVT som jag själv finansierar.
Vissa avsnitt av Husdrömmar har varit väldigt intressanta, med kanske uppemot hela 30 sevärda minuter av 60. I brist på annat så kollar jag ändå, då man kan snabbspola förbi det man tycker är ointressant.
SVT är som sagt skattefinansierat så visst, man behöver inte titta men man ska betala...
 
  • Gilla
  • Haha
P-KAR och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Markus Togeby bygger en liten stuga i skogen och bär galet mycket byggmaterial på ryggen genom skogen, över stock och sten. Varför? Här recenserar och sammanfattar jag den första miniserien i Husdrömmar dokumentär, “Att bära ett hus”.

Du kan läsa artikeln här: Markus bar 2,5 ton på ryggen 50 mil för att bygga hus – Husdrömmar
Jag tycker det fattas några r i artikeln.
Markus heter Torgeby i efternamn
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R
Gillar inte folk som skräpar ner våra skogar.

Här återbesöker han sin kåta i skogen med en massa efterlämnat skräp:
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
P-KAR och 10 till
  • Laddar…
Jag gillade starkt den här dokumentären. En inspiration med alternativa perspektiv mot allt materialistiskt här i världen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
R raspen86 skrev:
Gillar inte folk som skräpar ner våra skogar.

Här återbesöker han sin kåta i skogen med en massa efterlämnat skräp:
[media]
Man kan samtidigt se det från andra hållet, om det där var avtrycket han lämnade efter sig på 4 års levande så är det ändå bra jobbat om man ser till vad gemene man orsakar.

Med det sagt hade det inte varit särskilt mycket jobb att rensa det sista, typ 1 vända med sopor och en liten brasa så hade ju allt varit borta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
R raspen86 skrev:
Gillar inte folk som skräpar ner våra skogar.

Här återbesöker han sin kåta i skogen med en massa efterlämnat skräp:
[media]
Näe, fy fan vad slappt.
Ser ju ut som valfritt eu-migrant tältläger vi hade i stockholm för några år sedan. Fint med naturälskare som skiter i naturen. Campar lite och lämnar all skit han inte orkar bära hem.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
F
N naikon skrev:
Misstänkte att den kommentaren skulle komma
Men detta är väl ändå ett diskussionsforum och då borde det vara okej att utlåta sin åsikt. Speciellt när det är SVT som jag själv finansierar.
Vissa avsnitt av Husdrömmar har varit väldigt intressanta, med kanske uppemot hela 30 sevärda minuter av 60. I brist på annat så kollar jag ändå, då man kan snabbspola förbi det man tycker är ointressant.

Kanske vänta tills allt är släppt och läs byggahus artikeln och välj ut avsnitten som verkar bra då. 🤓
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Magnus E K
Har bara läst rubriken, men nej, det är totalt omöjligt för en människa att bära två och ett halvt ton på ryggen ens 5 meter. Var väl nån islänning i nån saga som försökte bära en stock på 600 kg och knäckte ryggen och dog.
 
  • Haha
  • Gilla
Anne1515 och 8 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Konstigt att de skriver att han kan köra fyrhjuling. Direkt felaktigt då terrängkörningslagen inte tillåter det.
Vad man kan och vad man får är inte samma sak
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Vad man kan och vad man får är inte samma sak
Suck…
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Får mig att tänka på Dick Proenneke, som byggde sig ett timmerhus i Alaskas ödemarker, och levde där i 3 decennier, med vissa kortare avbrott.

Finns flera inslag om hans fantastiska liv på youtube.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mattematikkurs efterlyses 2,5 ton 50mil ??????????????????????????
Hade han 50 mil till bygget ?????????????
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
1 1Astor skrev:
Mattematikkurs efterlyses 2,5 ton 50mil ??????????????????????????
Hade han 50 mil till bygget ?????????????
Syn och hörselundersökning efterlyses!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jättebra program och så himla skön inställning. Han rullar en 120kg tung sten till stugan som ska bli trappa och säger "det här är bara bra, nu kommer jag alltid minnas detta när jag går i trappan". Och när han ska ta det jobbigaste genom skogen (vedkaminen) säger han "det ska bli så jäkla kul att se om jag orkar bära denna". Markus är uppenbarligen en som verkligen förstår att uppskatta livet och inte gnäller så fort det känns lite obekvämt ... det är ofta det lite obekväma som skapar fina minnen. Känner igen mycket i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
R raspen86 skrev:
Gillar inte folk som skräpar ner våra skogar.

Här återbesöker han sin kåta i skogen med en massa efterlämnat skräp:
[media]
Förklarar kanske varför grannmarkägaren har viss aversion mot hans projekt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.