Nissens
J JohanLun skrev:
Nu står min gamla icke godkända box på 16A och utan JFB. Är det ok?
Så länge det inte är användningsförbud så är det ok. Vi får se…
 
J JohanLun skrev:
Men home är väl inte godkänd? Om de vill labela om min till light eller byta till vad-den-nu hette måste de ju bestämma. Men det är väl det esv säger, de måste åtgärda befintliga boxar. Nu står min gamla icke godkända box på 16A och utan JFB. Är det ok?
J JohanLun skrev:
Men home är väl inte godkänd? Om de vill labela om min till light eller byta till vad-den-nu hette måste de ju bestämma. Men det är väl det esv säger, de måste åtgärda befintliga boxar. Nu står min gamla icke godkända box på 16A och utan JFB. Är det ok?
Dokumentationen på Home är inte godkänd.
Light är en annan produkt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
* Man kan bedöma själv (att kravet är uppfyllt (t.ex. lika konstruktion som i en tidigare testad produkt, eller att det är uppenbart godkänt osv), eller kanske ej relevant)
Denna punkt är lite tveksam. Du måste kunna visa att kraven är uppfyllda. Det räcker inte med att påstå.

Om vi t.ex. säger att du tillverkare en produkt som du sätter en redan godkänd strömförsörjning i så kan du normalt inte bara peka på att strömförsörjningen är godkänd, du måste kunna visa vilka krav den uppfyller. Man kan som tillverkare inte luta sig på vad andra gjort, man har ett eget ansvar.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det jag menade med trial-and-error här var mer ”ta fram en produkt -> skicka den till oberoende testlab och se om man uppfyller alla krav -> revidera produkten -> skicka den till testlab -> revidera osv. osv.”
Ja, så gör en majoritet av tillverkarna. Vissa större tillverkare testar själva, problemet är att du behöver ha en viss volym för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att ha ett eget testlabb. Och då menar jag inte bara utrustningen i testlabbet utan även kompetensen hos de som jobbar där.

Det kostar att hålla sig a jour med utvecklingen inom standardiseringsområdet, det kostar att kalibrera mätutrustning, mätutrustning kan i vissa fall vara rätt stora investeringar och då vill man inte bara att de används 2 gånger om året, det kostar att regelbundet följa upp personalens kompetens osv.

Jag jobbade ju med provning i 15 år och det var vissa standarder som vi inte provade mot eftersom kostnaden för att ha utrustning och kompetens för de standarderna inte kunde motiveras baserat på att det var så få kunder som ville prova mot dem.

Vi var också med i diverse samarbetsorganisationer för testlabb där man t.ex. gjorde jämförande provningar. De skickar ut en "black box" som alla testlabb ska testa och sen ser man om alla fick samma resultat. Jag gjorde själv en sån provning där vi mätte restladdning från kondensatorer i nätavstörningsfilter. Bara på mitt jobb var det personer på 3-4 olika testlabb som gjorde detta, och samma sak på ett dussintal olika testhus i Europa. Så den där lådan testades säkert över 50 gånger av olika personer på olika testhus.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Dokumentationen på Home är inte godkänd.
Light är en annan produkt.
Är inte lite exakt en home med ny etikett och förändrad spec?

Så om jag skickar min home till Easee, de sätter på en etikett, skickar tillbaka den så kan jag max få 10A och måste ha en JFB innan. Det skulle jag kunna acceptera.
 
J JohanLun skrev:
Är inte lite exakt en home med ny etikett och förändrad spec?

Så om jag skickar min home till Easee, de sätter på en etikett, skickar tillbaka den så kan jag max få 10A och måste ha en JFB innan. Det skulle jag kunna acceptera.
Vet vi ens att light är en godkänd produkt och inte bara att Easee chansar en gång till?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är inte lite exakt en home med ny etikett och förändrad spec?

Så om jag skickar min home till Easee, de sätter på en etikett, skickar tillbaka den så kan jag max få 10A och måste ha en JFB innan. Det skulle jag kunna acceptera.
Har inte haft möjlighet att kika I den. Men enligt rykten så är några av reäerna bytta. CP har förbättrad isolering. Installation görs med BT ist f wifi, (men det är ju ändrat på Home också). Kan tänkas att strömshuntarna är utbytta också. Men som sagt det är rykten.
 
Nissens Nissens skrev:
Så länge det inte är användningsförbud så är det ok. Vi får se…
Om du inte har Jfb överhuvudtaget i anläggningen så är den otillåten.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte har Jfb överhuvudtaget i anläggningen så är den otillåten.
Jag har jfb i centralen. MEN iom att Easee påstods ha inbyggd jfb så kopplade elektrikern denna utanför jfb...
 
J JohanLun skrev:
Jag har jfb i centralen. MEN iom att Easee påstods ha inbyggd jfb så kopplade elektrikern denna utanför jfb...
Så gjordes inte hos mig. Elektrikern undrade om jag hade jfb. Jag svarade att det finns. Då ville han se den. Kollade på den och sa att, det är ok annars hade jag varit tvungen att montera det.
Men vad vet en elektriker egentligen. Det finns åtskilliga meningar om vad som gäller. Å andra sidan finns knappt utbildade elektriker längre. Det är litet vem som helst som bara hänvisar till självkontroll.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hos en kund har jag satt easee'n utan JFB, då boxen skulle innehålla en egen.
(Detta för att det skulle inneburit rätt mycket ombyggnad och kostnader för att få in en jfb i det fallet)

De andra jag satt upp sitter bakom en JFB typ A.
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är litet vem som helst som bara hänvisar till självkontroll.
"Kan-själv-kontrollplan" menar du?
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte har Jfb överhuvudtaget i anläggningen så är den otillåten.
Hur kom du fram till det?
Laddboxen påstods ju ha en inbyggd JFB, så någon extern skulle inte behövas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Vissa större tillverkare testar själva, problemet är att du behöver ha en viss volym för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att ha ett eget testlabb. Och då menar jag inte bara utrustningen i testlabbet utan även kompetensen hos de som jobbar där.

Det kostar att hålla sig a jour med utvecklingen inom standardiseringsområdet, det kostar att kalibrera mätutrustning, mätutrustning kan i vissa fall vara rätt stora investeringar och då vill man inte bara att de används 2 gånger om året
Ja företaget jag skev om tidigare, de började med att testa in-house i början, jag antar att de började på det viset rätt tidigt och utökade den egna provningen allt efter att krav skärptes nya krav kom.
De lät bygga ett eget EMC-tätt rum under 90-talet. Det klarade aktuella krav, men skulle inte klara en kommande höjning av frekvenser, rummet var uppgraderingsbart till högre frekvenser men med en rejäl prislapp (över en miljon har jag för mig att jag hörde).
Så någonstans i denna vevan så togs beslutet att på sikt avveckla den egna provverksamheten och övergå till 3'e-partsprovning.
Men det blev lite stegvis, i några år gjordes en del grundläggande intern provning som gjorde att den externa provningen allt som oftast gick igenom i första skottet.
Samt att den interna provningen också gjordes i flera av prototypstegen, och därför förhindrade att det byggdes in fel från första början.

Men idag, sedan många år tillbaka så utförs endast extern provning.

Det är ju dessutom ett sätt att fokusera på sin kärnverksamhet, att lägga sitt arbete på det man kan och det man är unik med.
Ungefär samma som att många företag anlitar extern kompetens för bokföring osv, själv utför man det mest värdeskapande inom företaget och lämnar bort annat till de som kan det bättre.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det?
Laddboxen påstods ju ha en inbyggd JFB, så någon extern skulle inte behövas.
Jag har inte alls kommit fram till det själv. Det är elektrikern.
Vad jag förstått så är det numera krav att alla nya anläggningar ska ha jfb. Samma krav gäller när en anläggning utökas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.