Microkatten
A Avemo skrev:
Tittar man på bilen och tillgängliga siffror ser Megane E-Tech ut att passa mina önskemål. Men det hade varit intressant att höra om någon har erfarenheter av den.
Jag har kört Megane E-Tech - med stora 60kWh batteriet - ett par dagar nu, och den har verkligen överraskat positivt. Hög vill ha-faktor. Franska bilar har inte imponerat på mig tidigare, men jag börjar nog omvärdera den synen (fördomen?).

Megane E-Tech är liten på utsidan, stor på insidan. Luftig och modern förarmiljö, baksäte med gott om plats för två vuxna. Ett förvånansvärt stort bagageutrymme; den höga kanten är dock en nackdel. Stabil på väg, med låg tyngdpunkt, smidig i stan. Fin design, dålig sikt bakåt.

Megane E-Tech har inget gemensamt med Megane ICE - förutom namnet - utan är konstruerad från grunden som elbil. Nyutvecklade batterier med 20% högre energidensitet. Kan dra 900kg släp om jag minns rätt. Med 22kW laddning och 130 kW snabbladdning minimeras laddtiderna.

När jag jämför kostnaderna för rimligt nya ICE och EV-alternativ så blir ägandekostnaderna över tid ganska lika. Man kan nog tweaka siffrorna ganska bra för att kunna motivera ett inköp, oavsett om man vill ha elbil eller ej.
 
richardtenggren
Microkatten Microkatten skrev:
...Nyutvecklade batterier med 20% högre energidensitet. Kan dra 900kg släp om jag minns rätt. Med 22kW laddning och 130 kW snabbladdning minimeras laddtiderna...
22 kW laddning låter trevligt men ställer ju en del krav på ingående kabel till huset, men det hade varit najs. Vår bil stödjer ju enbart 11 kW, men sällan ett problem över natten ändå.

130 kW DC känns lite trött, vi har ju 250 kW vill jag minnas, men det är ju bara toppeffekten.
Är man på språng vill man ju gärna ladda fort :)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag har kört Megane E-Tech - med stora 60kWh batteriet - ett par dagar nu, och den har verkligen överraskat positivt. Hög vill ha-faktor. Franska bilar har inte imponerat på mig tidigare, men jag börjar nog omvärdera den synen (fördomen?).

Megane E-Tech är liten på utsidan, stor på insidan. Luftig och modern förarmiljö, baksäte med gott om plats för två vuxna. Ett förvånansvärt stort bagageutrymme; den höga kanten är dock en nackdel. Stabil på väg, med låg tyngdpunkt, smidig i stan. Fin design, dålig sikt bakåt.

Megane E-Tech har inget gemensamt med Megane ICE - förutom namnet - utan är konstruerad från grunden som elbil. Nyutvecklade batterier med 20% högre energidensitet. Kan dra 900kg släp om jag minns rätt. Med 22kW laddning och 130 kW snabbladdning minimeras laddtiderna.

När jag jämför kostnaderna för rimligt nya ICE och EV-alternativ så blir ägandekostnaderna över tid ganska lika. Man kan nog tweaka siffrorna ganska bra för att kunna motivera ett inköp, oavsett om man vill ha elbil eller ej.
Intressant. Har du hunnit få någon uppfattning om förbrukningen och räckvidden? Dålig bakåtsikt tycker jag verkar vara modernt nu. Det är många som har.

Jag har övervägande positiva egenskaper av att köra franska bilar i allmänhet. Tyvärr inte lika mycket så av att äga dem. Just Renault har jag haft tur med.

Det är med stora motorn (160 kW) man får dra 900 kg. Annars är det mindre.

ID.4 har gjort mig uppmärksam på att trots alla hjälpsystem är det fortfarande sämre med bakhjulsdrift när det är halt. Renaulten är ju en av inte jättemånga framhjulsdrivna elbilar.
 
Microkatten
richardtenggren richardtenggren skrev:
22 kW laddning låter trevligt men ställer ju en del krav på ingående kabel till huset, men det hade varit najs. Vår bil stödjer ju enbart 11 kW, men sällan ett problem över natten ändå.
Laddar man över natten spelar det ingen roll. Däremot finns det ganska många offentliga 22 kW-stationer, så dubbel så snabb laddning där är ju fint. Finns säkert tillfällen när snabbare laddning hemma också är bra, men det kräver lite större huvudsäkring. Vi har 25A, så upp till ca 50% snabbare laddning än 11kW är inte fy skam.
A Avemo skrev:
Har du hunnit få någon uppfattning om förbrukningen och räckvidden?
Nej, har inte behövt ladda bilen. Men att uppnå förbrukning enligt spec, dvs ca 1,6 kWh/mil, känns rimligt. Renault har ju också sina olika driving modes, så man kan ställa in komfort, eko, sport,.. och spara/slösa med kilowatt-timmar. Men förbrukningen beror nog mest på hur man kör, och var. Och årstid.

Vet inte om det varit uppe i tråden, men det finns en site med påstådda uppgifter om verklig räckvidd (bl.a.) för alla elbilar. Här är uppgifterna för Megane E-Tech 60kWh 220Hp .
 
richardtenggren
Microkatten Microkatten skrev:
Laddar man över natten spelar det ingen roll. Däremot finns det ganska många offentliga 22 kW-stationer, så dubbel så snabb laddning där är ju fint. Finns säkert tillfällen när snabbare laddning hemma också är bra, men det kräver lite större huvudsäkring. Vi har 25A, så upp till ca 50% snabbare laddning än 11kW är inte fy skam.
Precis, men laddar vi offentligt blir det i huvudsak DC, men i huvudsak laddar ju vi hemma och då räcker det med några % per dag :)

Ja, även vi har 25 A, men för att maxa 22 kw lär man ha ju 35 A och då är det DIII-gänga :)
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok,
Alla gör som den vill med sina eller bankens pengar.
Med mina förutsättningar och relativt goda kunskaper i matematik så kan jag omöjligt räkna hem en elbil mot en fossilbil, det går bara inte.

Det är precis lika som med solceller, trots extremt goda praktiska förutsättningar så går inte kalkylen ihop trots att jag bor på en gård. Pay off blir så galet lång att det blir helt orimligt. Något som bekanta och arbetskamrater redan bekräftar om och om igen.
Är helt enig med dig när det gäller solpaneler, har räknat på längs och tvärs och får inte heller ihop det.
Har då en massa kollegor som hoppade på solpaneler tidigt dvs 100.000-150.000kr installerat och klart, de fick då åtnjuta en rejäl slant tillbaka då elen var som dyrast, och den kalkylen räknar man hem.
Men! När det gäller elbil, jag är nyfiken på hur du räknar då du säger att du inte får ihop det, ju längre du kör per år, desto gynnsammare blir kalkylen, och givetvis vilken modell och märke du väljer att köpa
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är helt enig med dig när det gäller solpaneler, har räknat på längs och tvärs och får inte heller ihop det.
Har då en massa kollegor som hoppade på solpaneler tidigt dvs 100.000-150.000kr installerat och klart, de fick då åtnjuta en rejäl slant tillbaka då elen var som dyrast, och den kalkylen räknar man hem.
Men! När det gäller elbil, jag är nyfiken på hur du räknar då du säger att du inte får ihop det, ju längre du kör per år, desto gynnsammare blir kalkylen, och givetvis vilken modell och märke du väljer att köpa
Ja eller hur, solceller 2023 års scam eller hur,(eller snarare elpriskarusellen) som det är som knattefotboll, alla springer in i samma hörn efter bollen 😬


Äh, jag kör för lite per år (under 1500 mil) och har för gamla bilar (1989 och 2007) och då jag skruvar allt själv så blir min milkostnad över mina bilars livslängd blir väldigt svår att slå.
Så min matte stämmer inte med alla som vurmar för elbilar för vi räknar inte på samma sätt och lever inte samma liv.

Jag skulle aldrig gå och köpa en fabriksny bil oavsett drivmedel det kan liksom aldrig vara värt det.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Jag kör elbil, och mitt jobb så representerar jag ett bilmärke, vilket det är oväsentligt, då på det här forumet är jag som privatperson.
Jag kör årligen ca 5000 mil privat och i jobbet, och har aldrig haft så låga resekostnader som jag har nu.
Har då timpris på elen hemma, så ibland laddar jag i princip gratis vilket är inte helt fel.
Och jag förstår då din elbils kalkyl, den blir svår att räkna hem om du köper nytt, men ge det några år, så kan du med största sannolikhet köpa elbil till ett fördelaktigt pris, och då räknar du garanterat hem kalkylen även om ”endast” kör ca 1500 mil per år
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och alternativet är att säga upp sig från jobbet och få ännu sämre ekonomi?
I princip ja. Bli en sån som lever på bidrag eftersom man inte kan få nåt jobb utan bil att ta sig till jobbet.
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut, men i det stora hela bör väldigt många, nästan alla, klara av att köpa en bil för säg 25' istället. Kanske håller den lite bättre än skrotbilen för 5000'.
Grejen är att när man köper en bil för 5000 gör det inte så mycket om den rasar efter ett halvår. Den har kostat tusen spänn i månaden i värdeminskning. Om en bil för 25 000 rasar efter ett halvår har det kostat 4000 i månaden.

Vore man garanterad att bilen skulle hålla minst 2 år så vore det en annan femma, men såna garantier är svårt att få på en begagnad bil.

Visst vore det bättre att köpa en bil som är nyare än så och håller längre, men en bil för 100 000 måste alltså hålla 8 år för att bli billigare om man ser det krasst.

Sen får vi som sagt var inte glömma bort likviditeten. Som jag påpekade så har de som är nya på arbetsmarknaden normalt inga sparpengar, och de har svårt att få lån. Den största kostnaden brukar dessutom vara bostaden och den kostnaden är svår att bli av med.

Glöm nu inte heller att kollektivtrafik inte är gratis. 30-dagarskort i Stockholm kostar väl 1500 spänn i månaden. Man får en hel del bensin för de pengarna. En del bor också så illa till att om de skulle åka kollektivt skulle de behöva betala för två månadskort. Ta t.ex. folk som bor i Knivsta och jobbar i nån Stockholmsförort. De behöver både UL- och SL-kort för att åka kollektivt till jobbet.

Så det finns massor med situationer där det blir både billigare och smidigare att köpa en rishög för några tusenlappar och köra den tills den rasar, och sen köpa en ny om den blir för dyr att reparera.

Men visst, det är kanske bara de 3-4 första åren ekonomin är så skral, men vad ska de göra? Det går inte att hoppa över de där första åren. Alltså finns det ett relativt stort behov av billiga bilar.
 
sunnis sunnis skrev:
Förstår inte problemet, det kommer finnas gott om fossilbilar i de lägsta prisklasserna, antagligen kommer det finnas ett rejält överskott då de köpstarkare bilägarna kommer hellre vilja ha eldrift eller vad nu framtiden erbjuder.
Inte om de skrotas i förtid, vilket spåret handlade om.
sunnis sunnis skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att det måste finnas begagnade elbilar för 5 000kr om 15-20år.
Har inte påstått att det är en mänsklig rättighet, men det kommer att leda till konsekvenser för många när de sista billiga ICE-bilarna försvinner.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bensinaren jag körde innan; 0,65 lit/mil, EV 2kWh/mil
Det ger en besparing på ca 11kr/mil = 22000/år = 132000 på 6 år.
0,65x20=13 spänn milen för bensinaren, om du sparar 11 kr/mil har elbilen alltså dragit el för 2 kronor milen.
Om elbilen drar 2 kWh/mil betyder det att du laddat för 1 kr/kWh?
 
Begagnat priserna har gått kraftigt neråt den senaste tiden vilket är skönt. Så det börjar gå att få tag på ganska bra och billiga begagnade elbilar. Hittar elbilar som är tre år gamla med under 5k mil som tappat nästan 50% av värdet, precis som ice bilar gjorde. Nya elbilar har de flesta en rabatt på 50-100k numera, så det rör sig åt rätt håll.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet. Det är typ 5-10% av alla personbilar som körs över 3000 mil om året.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som fortfarande slår mig med häpnad i den här tråden är att alla de som kör över 3000 mil om året fortfarande inte verkar fatta att de är en väldigt liten minoritet. Det är typ 5-10% av alla personbilar som körs över 3000 mil om året.
Jaha, men många som kör ca 1500/år väjer elbil…
 
sunnis
N Nerre skrev:
Inte om de skrotas i förtid, vilket spåret handlade om.

Har inte påstått att det är en mänsklig rättighet, men det kommer att leda till konsekvenser för många när de sista billiga ICE-bilarna försvinner.
Varför ska fungerande ICE-bilar skrotas i förtid?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.